براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، قرار بود امروز ۱۸ خرداد، ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در تالار حراج باز این بازار عرضه شوند اما تنها چند دقیقه بیشتر به آغاز حراج باز باقی نمانده بود که بنابر نامه معاون وزارت صمت مبنی بر کنسل شدن عرضه خودرو در بورس کالا، معاملات خودرو در تالار نقرهای تعلیق شد.
پیرو این موضوع، مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه ای به شرکت های کارگزاری اعلام کرد که علیرغم آمادهسازی زیرساختهای لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می شود.
کارشناس بورس کالای در این خصوص گفت: عرضه خودرو در بورس کالا میتوانست تصمیم بهینهای برای بازارسرمایه و حتی کارخانههای خودروسازی در مسیر حذف قیمتگذاری دستوری باشد؛ این اقدام از خودروهای تقریبا لوکس شروع شد تا حسایست کمتری در این خصوص بوجود آید.
رسول علی محمدی افزود: با ورود خودرو به بورس، تاثیر ورود کالاها در بازارسرمایه و ایجاد شفافیت به خوبی نمایانگر می شد. عملاً سالهاست تفاوت زیاد قیمت خودرو موسوم به «درب کارخانه» با بازار آزاد محل چالش جدی مصرفکنندگان نهایی است که عملاً عرضه در بورس کالا کمک شایانی به کشف قیمت واقعیتر بر اساس نظام عرضه و تقاضا میکرد.
او تصریح کرد: این اقدام، حرکتی آرام و مناسب در مسیر ایجاد شفافیت و حذف قیمتگذاری دستوری در معاملات خودرو بود. از این طریق کمک زیادی در کوتاه شدن دست مافیای صنعت خودروسازی انجام میگرفت. موضوعی که دلیل اصلی ناکارآمدی شرکت های خودروسازی کشور در جمع کردن حاشیههای مرتبط با این موضوع به شمار میآید.
این کارشناس بورس کالا تاکید کرد: در این میان نباید تلاشهای بورس کالا و کارگزاریهای عرضه کننده را در به انجام رسیدن عرضه خودرو در بورس نادیده گرفت، اقدامی که حتی در چند دقیقه مانده به آغاز معاملات خودرو در بورس کالا در حال انجام بود.
علی محمدی اظهار کرد: اعتماد و موضوع ارزشمندی است که به سختی به دست می آید. طی مدتی که برای عرضه خودرو در بورس کالا تبلیغات زیادی انجام شد حتی حدود ۱۰ روز اخیر اوراق بهادار را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت در چنین شرایطی لغو یکباره این معاملات در شرایطی که پیش پرداخت های زیادی هم از طرف سرمایه گذاران به کارگزاری ها پرداخت شد، اقدام شایسته ای نبود و انتظار میرفت اگر مشکلی و نقدی در شیوه این عرضه وجود داشت به راه حل آن فکر میشد تا آنکه صورت مسأله را پاک کرد.
کارشناس بورس کالای کارگزاری ایساتیس پویا در این خصوص به خبرنگار (سنا) گفت: عرضه خودرو در بورس کالا میتوانست تصمیم بهینهای برای بازارسرمایه و حتی کارخانههای خودروسازی در مسیر حذف قیمتگذاری دستوری باشد؛ این اقدام از خودروهای تقریبا لوکس شروع شد تا حسایست کمتری در این خصوص بوجود آید.
رسول علی محمدی افزود: با ورود خودرو به بورس، تاثیر ورود کالاها در بازارسرمایه و ایجاد شفافیت به خوبی نمایانگر می شد. عملاً سالهاست تفاوت زیاد قیمت خودرو موسوم به «درب کارخانه» با بازار آزاد محل چالش جدی مصرفکنندگان نهایی است که عملاً عرضه در بورس کالا کمک شایانی به کشف قیمت واقعیتر بر اساس نظام عرضه و تقاضا میکرد.
او تصریح کرد: این اقدام، حرکتی آرام و مناسب در مسیر ایجاد شفافیت و حذف قیمتگذاری دستوری در معاملات خودرو بود. از این طریق کمک زیادی در کوتاه شدن دست مافیای صنعت خودروسازی انجام میگرفت. موضوعی که دلیل اصلی ناکارآمدی شرکت های خودروسازی کشور در جمع کردن حاشیههای مرتبط با این موضوع به شمار میآید.
این کارشناس بورس کالا تاکید کرد: در این میان نباید تلاشهای بورس کالا و کارگزاریهای عرضه کننده را در به انجام رسیدن عرضه خودرو در بورس نادیده گرفت، اقدامی که حتی در چند دقیقه مانده به آغاز معاملات خودرو در بورس کالا در حال انجام بود.
علی محمدی اظهار کرد: اعتماد و موضوع ارزشمندی است که به سختی به دست می آید. طی مدتی که برای عرضه خودرو در بورس کالا تبلیغات زیادی انجام شد حتی حدود ۱۰ روز اخیر اوراق بهادار را هم تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت در چنین شرایطی لغو یکباره این معاملات در شرایطی که پیش پرداخت های زیادی هم از طرف سرمایه گذاران به کارگزاری ها پرداخت شد، اقدام شایسته ای نبود و انتظار میرفت اگر مشکلی و نقدی در شیوه این عرضه وجود داشت به راه حل آن فکر میشد تا آنکه صورت مسأله را پاک کرد.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/