به گزارش خبرنگار خودروکار، محسن صالحی نیا امروز در نشستی خبری به تشریح عملکرد این وزارتخانه در امور صنایع پرداخت و اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری بخش صنعت ۴/۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است و رشد تولید ناخالص داخلی ۷/۳ درصد بوده است.
او افزود: رشد تولید خودرو در ۱۱ ماهه منجر به تولید یک میلیون و ۲۲۲ هزار دستگاه شده که در انتهای اسفند یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خواهد بود و در مجموع رشد ما در بخش خودرو به ۳۸ درصد خواهد رسید.
او با اشاره به تسهیلات اختصاصی به بخش صنعت و معدن، تصریح کرد: اگر امسال ما می توانستیم ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص دهیم، ارقام خوبی را پایش می کردیم. در ۱۰ ماهه گذشته ما حدود ۱۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص داده ایم که ۲۹ درصد از کل تسهیلات بانکی است.
او ادامه داد: این عدد نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است و تلاش ما بر افزایش سهم صنعت است.
صالحی نیا درباره رشد تولید تایر بیان کرد: تولید تایر در کشور حدود ۱۶ درصد رشد داشته که امیدواریم تا پایان سال این رقم به ۲۳۰ هزار تن برسد.
او با بیان اینکه تولید هیچ خودرویی تا پایان سال متوقف نمی شود، اظهار کرد: تولید خودرو مطابق با استاندارهای ایمنی و کیفیت، آلایندگی و مصرف سوخت تولید می شود. بر اساس مصوباتی که داریم قصد ما این است که تا انتهای سال ۹۷، استاندارهای خودرو را به ۸۱ برسانیم که این استانداردها از پلتفرم تا قوای محرکه خودرو را شامل می شود.
صالحی نیا ادامه داد: قطعا خودروهایی که نتوانند به این استانداردها برسند از چرخه تولید خارج خواهند شد.
معاون وزیر صنعت در پاسخ به اینکه قراردادهای خودرویی با رنو و سیتروئن چه زمانی به امضا می رسند؟ گفت: قرارداد سایپا و سیتروئن تا سال آینده عملیاتی می شود. قرارداد ایدرو و رنو نیز در مرحله ارزیابی اقتصادی فنی قرار دارد.
صالحی نیا درباره قرارداد بنز و ایران خودرو دیزل گفت: در این قرارداد بنز ۴۹ درصد سهم داشته و ایران خودرو دیزل مالک ۵۱ درصد سهام خواهد بود
او ادامه داد: قرار بود این قرارداد سه شنبه این هفته به امضا برسد که امکان آن هنوز فراهم نشده و به احتمال زیاد تا هفته سوم سال آینده به امضا خواهد رسید.
صالحی نیا در پاسخ به خودروکار درباره زمان دقیق امضای قراردادهای رنو و سیتروئن گفت: قرارداد سایپا سیتروئن تا اردیبهشت ماه اجرایی می شود.
او همچنین در پاسخ به پرسش خودروکار که برنامه وزارت صنعت برای ارتقای کیفی خودروسازان از نظر مصرف سوخت، سبک سازی خودروها و جایگزینی قطعات نسل قدیم چیست؟ تصریح کرد: ما چند پارامتر را بررسی می کنیم و بر همین اساس اهداف را تعریف می کنیم. یکی از این پارامترها گزارش های ارزیابی کیفی است. ما در بخش سواری هنوز خودروی پنج ستاره نداریم اما ۹ درصد از خودروهای تولید داخل ۴ ستاره هستند.
او ادامه داد: ما حدود ۹۰ مدل خودرو را ارزیابی کردیم که فقط ۲۲ مدل خودرو به اهداف ما رسیده اند و توانستند با این استانداردها هماهنگ شوند.
انتهای پیام/