نکته فنی 23 اردیبهشت ماه خودروکار؛
تفاوت شمع گرم و سرد در خودروها چیست؟
شمع خودرو وظیفه ایجاد جرقه به منظور احتراق درموتور را دارد که این شمع ها به دو نوع سرد و گرم تقسیم میشود.
به گزارش خبرنگار خودروکار، نیروی لازم برای حرکت خودرو در پیشرانه از طریق ایجاد احتراق میان سوخت و اکسیژن ایجاد میشود. شمع خودرو وظیفه ایجاد جرقه به منظور ایجاد احتراق درون خودرو را دارد که خود این قطعه به دو نوع گرم و سرد تقسیم میشود:
شمع گرم
این نوع شمعها برای موتورهایی که سرد کار میکنند بیشتر استفاده میشود؛ یعنی موتورهایی که با دور پایینتری کار میکنند و گرمای زیادی تولید نمیکنند. این شمعها گرمای حاصل از احتراق را مدت زیادی در خود نگهداری میکنند و نکته اینجا است که به همین وسیله باعث میشوند تا رسوبات کربن و روغن حاصل از احتراق که بر روی آنها است، بسوزد و از بین برود. این رسوبات میتواند در بلند مدت موجب آسیب رسیدن به شمع خودرو بشود.
پایه این شمعها معمولا بلند است.
شمع سرد
این شمعهای پایه کوتاه، بلافاصله پس از هر احتراق گرمای خودرو را از دست میدهند. خاصیت این شمعها این است که از احتراق رودرس در خودرو جلوگیری میکند و باعث افزایش راندمان خودرو میشود. اگر شمع در دمای بالا باقی بماند، در اثر مجاورت با گرمای موجود در پیستون، زودتر از حد مجاز جرقه و احتراق ایجاد میکند که این موجب پایین آمدن کیفیت احتراق میشود.
این امر موجب میشود تا موتور خودرو در بلند مدت دچار لرزش بشود.
این نوع شمع در موتورهایی به کار میرود که در دمای بالا کار میکند.
شما از ما بپرسید!
*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز میتوانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آنها پاسخ دهد.
انتهای پیام/