مدیر عامل اسنا در واکنش به نامه اخیر شهرداری تهران تاکید کرد
بی نیازی از واردات اتوبوس دست دوم با عمل به وظایف قانونی از سوی دولت
مدیر عامل اسنا گفت: ظرفیت تولید اتوبوس این شرکت تنها در یک شیفت کاری سالانه 1500 اتوبوس بوده این در حالیست که استاندارد اتوبوسهای تولیدی شرکت اسنا از اتوبوسهای دست دومی که شهرداری تهران در نظر دارد نسبت به واردات آن ها اقدام کند، بالاتر است.
به گزارش خبرنگار خودروکار،جلیل هاشمی در نشستی خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، با اشاره به رویکرد مثبت دولت در بودجه سال 1401 گفت: طبق قانون دولت باید 82 درصد از هزینه اتوبوسهای شهری را بپردازد و مابقی باید توسط شهرداریها پرداخت شود که در صورت اجرای رویکرد دولت جدید، میتوان نسبت به رونق اتوبوس سازی امیدوار بود.
وی در خصوص کل ظرفیت تولید اتوبوس در کشور گفت: هم اکنوک حدود 12 شرکت پروانه تولید اتوبوس دارند که در صورت تامین مالی شرکتهای اتوبوس سازی به راحتی تولید 15هزار دستگاه در سال دست یافتنی است.
از فعالیت قطعه سازان داخلی استقبال میکنیم
مدیر عامل اسنا در خصوص وضعیت قطعات اصلی و یدکی اتوبوسها از شرکتهای داخلی گفت: شرکت اسنا به عنوان اتوبوس ساز باید قطعات اصلی موتور را از برندهای معتبر بینالمللی تامین کند که تامین قطعه از جاهای ناشناخته و نامعتبر امکان پذیر نیست زیرا تمامی معیارهای تعریف شده باید رعایت شوند و خودروها باید حداقل 50درصد داخلی سازی داشته باشند براین اساس از رشد قطعه سازان داخلی استقبال میکنیم چرا که منجر به اشتغالزایی میشود.
هاشمی در خصوص وضعیت امور تامین قطعه و گارانتی تصریح کرد: مجموعه اسنا یدک در دل اسنا فعالیت داشت بنابراین رانندگان ون تاکسی تا اتمام دوران گارانتی، از خدمات اسنا یدک استفاده میکردند. اما با پایان دوره گارانتی مراجعات به اسنا یدک نیز کاهش پیدا کرد.
وی در خصوص خدمات تامین و نگهداری اتوبوسهای شهری گفت: خریداران اتوبوس شهرداریها هستند و این مجموعهها به طور مستقل امکاناتی را برای تعمیر و نگهداری دارند و رابطه ما با این مجموعهها بیشتر در سطح تجهیز کارگاهها و نظارت است. در همین رابطه سازمانی با گروه بهمن ایجاد خواهد شد که ما را در امور گارانتی و وارانتی کمک خواهد کرد.
با واردات اتوبوس دست دوم مخالفیم
مدیرعامل شرکت اسنا در پاسخ به پرسشی در خصوص نامه اخیر شهرداری تهران در زمینه تسهیل واردات اتوبوس دست دوم گفت: شرکت اسنا و سایر شرکتهای اتوبوس سازی داخل کشور توانمندی تولید اتوبوس شهری را دارند و میتوانند تمام نیاز داخل کشور را تامین کنند.
وی درادامه داد: میتوان به مکاتبه اخیر شهرداری تهران با رئیس قوه مجریه مثبت نگاه کرد. ناوگان اتوبوس شهری کشور در ۸سال گذشته فرسوده شده است و دولت قبل نتوانست اتوبوس شهری را تامین کند، بنابراین به دلیل فرسودگی شدید اتوبوسهای شهری، این احتمال وجود دارد که شهرداری در نظر دارد با شتاب بالایی مشکل قدیمی بودن اتوبوسهای شهری را برطرف کند؛ از همین رو به این راه حل رسیده است که اتوبوس دست دوم از کشورهای همسایه وارد کند. اما بنده با واردات اتوبوس دست دوم مخالف هستم.
مدیر عامل شرکت اسنا در خصوص چرایی مخالفت با واردات اتوبوس دست دوم گفت: بنده تاکید می کنم هیچ نیازی به واردات اتوبوس دست دوم نیست چرا که در دنیا چیزی به نام اتوبوس دست دوم مرسوم نیست. هم اکنون اطلاعات و آمار اتوبوسهای کشورهای دنیا و همسایه را در اختیار و اتوبوسهای دست دوم در این کشورها همان اتوبوس های اسقاطی هستند.
وی افزود: البته تعدادی اتوبوس در کشورهایی مانند امارات و کویت وجود دارد که به عنوان استوک دستهبندی میشوند اما این خودروها سالها بلاتکلیف ماندهاند و وضعیت آنها و میزان هزینه احیا آنها نامشخص است.
هاشمی با اشاره به نامه نگاری های اخیر اظهار کرد: در بخشی از نامه شهرداری تهران آمده که در نظر دارند اتوبوس یورو2 وارد کنند که این امر به معنای واردات اتوبوس دست دوم بوده که بسیار از تکنولوژیهای اتوبوسهای تولیدی کشور عقب است.
وی در خصوص واکنش اتوبوس سازان داخلی به نامه اخیر شهردار تهران مبنی بر واردات اتوبوس دست دوم گفت: نقطه نظرات اتوبوس سازها منعکس و طی نامه نگاری هایی به شهردار تهران اعلام کردیم که میتوانیم تنها با یک شیفت کاری در سال، هزار و پانصد دستگاه اتوبوس شهری یک کابین و دو کابین تولید کنیم.
وی در خصوص نحوه پشتیبانی دولت از اتوبوس سازان گفت: تعرفه گمرکی دولت برای اتوبوس سازان 26درصد به همراه یک 9درصد هزینه های دیگر است که دولت میتواند با کاهش این تعرفهها به تسهیل واردات اقلام مورد نیاز خطوط تولید کمک کند.
انتهای پیام/