کد خبر: ۵۰۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

اعتصاب یا کمبود گازوئیل؛ چرا کامیونداران اقلام اساسی را به مقصد نمی‌رسانند؟

کمبود گازوئیل در برخی جایگاه‌های سوخت کشور سبب شده تا رانندگان کامیون از طولانی شدن زمان سوختگیری و رسیدن به مقصد گلایه‌مند شوند.

به گزارش خودروکار، چند روزی است تصاویری از مطالبه صنفی کامیونداران در فضای مجازی منتشر می‌شود که می‌گویند، زمانی که برای سوختگیری به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند، گازوئیل وجود ندارد و به همین علت در راه می‌مانند و اقلام اساسی شامل محصولات کشاورزی با تاخیر به مقصد می‌رسد؛ این مطالبه از سوی برخی حساب‌های کاربری خاص در فضای مجازی، به سمت اعتصاب رانندگان جهت دهی می‌شود.

کلمه اعتصاب را نخستین بار آقای دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران به عنوان علت گرانی میوه‌ها و صیفی‌جات به کار برد که یکی از رانندگان کامیون هم با انتشار ویدئویی در فضای مجازی در پاسخ به او اینطور گفت که نباید سوءمدیریت‌ها را به جای اعتصاب و گرانی کرایه کامیونداران جا زد و هیچ اعتصابی وجود ندارد.

آقای خان بلوکی رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کامیونداران گفت: اعتصاب به صنف جایگاهداران بیشتر آسیب می‌رساند و اصلا اعتصابی در کار نیست؛ فقط ستاد سوخت اذیت می‌کند و مدام سهمیه گازوئیل را کم می‌کند، حتی کارت آزاد هم در جایگاه‌ها وجود ندارد که کامیونداران بتوانند سوخت آزاد بزنند.

ویدئوهای ارسالی رانندگان کامیون به باشگاه خبرنگاران جوان هم، کمبود گازوئیل را تایید می‌کند. رانندگان از استان‌های مختلف نسبت به این موضوع معترض هستند و اعلام می‌کنند که گاهی مجبور هستند شب‌ها در محل جایگاه‌ها استراحت کنند تا صبح زود بتوانند گازوئیل بزنند یا باید برای سوختگیری به استان‌های همجوار مراجعه کنند.

پاسخ‌های متناقض مدیران نفتی

آقای سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در پاسخ به پیگیری ما گفته بود: در خصوص توزیع گازوئیل هیچ مشکلی نداریم؛ همه جایگاه‌های ما فعال هستند و عرضه گازوئیل را انجام می‌دهند. یک طرح پیمایش پیش بینی شده که به خودروها، بر اساس تناژ‌های مختلف و میزان پیمایشی که دارند، سهمیه‌ای برای گازوئیل اختصاص داده شده و هدف آن، مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق است.

به گفته او، میزان حرکت و پیمایش خودرو، نشان دهنده میزان سهمیه ای است که مالک آن می‌تواند دریافت کند و سهمیه تمام خودروها یکسان نیست. اگر مشکلی در این حوزه بود، رانندگان با سامانه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

موضوع را از آقای ویس کرمی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم که پیگیری کردیم گفت: روزانه ۵۲ میلیون لیتر گازوئیل بر اساس طرح پیمایش به مناطق عملیاتی تحویل می‌شود که تقسیم‌بندی گازوئیل در جایگاه‌ها نیز بر اساس همین پیمایش صورت می‌گیرد. ممکن است یک جایگاه سوخت، در ۲۴ ساعت دارای گازوئیل نباشد اما با توجه به اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ جایگاه سوخت از مجموع ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه کشور، توزیع کننده گازوئیل هستند، اگر مردم به جایگاه بعد یا قبل آن مراجعه کنند، قطعا گازوئیل وجود دارد.

توزیع سوخت میان جایگاه‌ها سلیقه‌ای است

آقای نواز سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی سراسر کشور این تقسیم‌بندی گازوئیل میان جایگاه‌ها را عادلانه نمی‌داند؛ او می‌گوید: این که روزانه ۵۲ میلیون لیتر گازوئیل برابر با میزان پیمایش توزیع می‌شود، روی کاغذ منطقی است و مشکل از جایی به وجود می‌آید که مراجعه به برخی جایگاه‌ها بیشتر است اما سهمیه متناسبی به آن‌ها تخصیص داده نمی‌شود و گاهی هم، تخصیص سهمیه میان جایگاه‌ها با اعمال سلیقه از سوی مدیران مناطق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صورت می‌گیرد.

به گفته او، بهانه مدیران مناطق این شرکت برای توزیع کمتر گازوئیل میان برخی از جایگاه‌ها، مبارزه با قاچاق سوخت است.

موضوع تاثیر مبارزه با قاچاق سوخت در کمبود گازوئیل کامیونداران را از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که پیگیری کردیم، متوجه شدیم بهانه مدیران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صحیح نیست.

مصوبه‌ای برای محدودیت عرضه گازوئیل نداریم

آقای پرهام فر سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی گفت: وظیفه توزیع سوخت در حوزه حمل و نقل، غیرمرتبط با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و این ستاد، هیچ بنایی برای محدودیت گازوئیل ندارد. هیچ‌گاه در مدیریت توزیع گازوئیل به ویژه در حوزه حمل و نقل نقش و دخالتی نداشته ایم زیرا یک کار مداوم و مبتنی بر اطلاعات حمل و نقل و تردد جاده‌ای است که این اطلاعات، در اختیار سازمان راهداری و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است.

به گفته او، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فقط در نقاط آسیب‌زای قاچاق که بیشتر مربوط به برخی از استان‌های مرزی می‌شود، بخشی از مقررات نحوه سوختگیری را اجرا می‌کند؛ به طور مثال، در طرح کدینگ کارت‌های سوخت استان سیستان و بلوچستان، کارت‌های مهاجر قابلیت سوختگیری در جایگاه‌های سوخت را ندارند و غیرفعال هستند و فقط کارت‌های بومی، امکان استفاده دارند.

آقای پرهام فر گفت: قرار نیست که مصارف ضروری داخل کشور محدود شود و نباید آن چیزی را که بخش حمل و نقل به آن نیازمند است، تحت الشعاع قرار دهیم. نباید آسیبی را در این حوزه داشته باشیم و هیچگونه مصوبه یا الزامی در خصوص توزیع گازوئیل میان جایگاه‌ها نداشته‌ایم.

طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اجرای طرح تفصیلی تخصیص سوخت بر اساس پیمایش، برای ناوگان زیر ۱۰ تن ۱۵ درصد، برای ناوگان بالای ۱۰ تن ۲۰ درصد و در ناوگان مسافری نیز، ۱۰ درصد کاهش سهمیه و مصرف سوخت صورت گرفته؛ همچنین برای ۳۴۰ هزار دستگاه ناوگان باری و مسافری، بر اساس اسناد حمل جاده‌ای، تخصیص سوخت صورت می‌گیرد و بیش از ۲۹۰ هزار دستگاه مصرف کننده گازوئیل درون شهری نیز، شناسایی شده که این ستاد، برای آن‌ها هم مکانیزم خاصی را در آینده پیش‌بینی و اجرا خواهد کرد. سهمیه سوخت ۳۳ هزار وسیله نقلیه مصرف کننده نفتِ گاز (گازوئیل) که غیرفعال بودند نیز قطع شده است.

مسئولان چه قول‌هایی دادند؟

حالا سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت می‌گوید، در شرایطی که افزایش تولید گازوئیل در کوتاه مدت ممکن نیست، دستورالعمل جدیدی برای توزیع عادلانه این سوخت میان جایگاه‌ها تدوین شده که در آن، اولویت این است که هیچ جایگاه توزیع کننده گازوئیلی در ۲۴ ساعت، ساعت تعطیلی نداشته باشد که جزئیات آن در آینده منتشر می‌شود و آقای قلیزاده رئیس این صنف هم گفته، تدابیر جدیدی برای تخصیص صحیح، زمانبندی ارسال و موارد مرتبط دیگر با همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اندیشیده شد که طی چند اطلاعیه به مناطق اعلام شده است.

به گفته آقای قلیزاده مردم می‌توانند از طریق شماره‌های تماس ۰۹۶۲۷ و ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ مشکلات و کمبود‌های احتمالی را به مسئولان منتقل کنند.

آقای محمد منتظری دادستان کل کشور هم گفته، این موضوعات مربوط به وزارت نفت است که اگر آن‌ها به وظایف و تکالیف خود عمل نکرده‌اند یا احیاناً اقداماتی که باید انجام می‌دادند را انجام نداده‌اند و ترک فعلی صورت گرفته که قابل تعقیب باشد، ما آمادگی داریم که در صورت اعلام به دادستانی از سوی جایگاهداران، موضوع را پیگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم در نهایت اعلام کرده، در استان جنوبی و استان‌هایی که در شبانه روز با حمل بار بسیاری مواجه هستند، علاوه بر نظارت بر این استان‌ها، سهمیه جایگاه‌ها نیز افزایش یابد تا ساعات کمتری با کمبود گازوئیل مواجه شوند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار