تاکاتا با اقرار به جرمش اذعان کرد شواهد مربوط به احتمال انفجار بادکنندههای ایربگ را مخفی کرده است. این بادکنندهها که از نتیرات آمونیوم برای ایجاد یک انفجار کوچک برای باد کردن ایربگ استفاده می کنند، در صورت قرار گرفتن در معرض گرما و رطوبت شدید ممکن است در زمان باز شدن ایربگ با شدت زیادی منفجر شده و قطعات محفظه نگهداری آنها با سرعت زیادی در داخل خودرو پرتاب شود.
یوچیرو نومورا، مدیرمالی تاکاتا به نمایندگی از این شرکت گفت: این رفتار کاملا غیرقابل قبول بوده است.
این بادکنندهها عامل مرگ ۱۱ نفر در آمریکا بوده و بیش از ۱۸۰ مصدوم در سراسر جهان بر جای گذاشته اند. مشکل ایمنی ایربگهای تاکاتا بزرگترین فراخوان تاریخ خودروی آمریکا را که شامل ۴۲ میلیون خودرو و ۶۹ بادکننده بوده، بدنبال داشته است.
جریمهها در پرونده کیفری شامل ۸۵۰ میلیون دلار جبران خسارت خودروسازان، ۱۲۵ میلیون دلار برای قربانیان و ۲۵ میلیون دلار برای دولت آمریکا است. جریمه تاکاتا به دولت می توانست به ۱.۵ میلیارد دلار بالغ شود، اما قاضی پرونده اظهار کرد چنین مبلغی احتمالا این شرکت را از گردونه کسب و کار خارج خواهد کرد.
جورج کارام استیح، قاضی آمریکایی اظهار کرد اگرچه نابودی تاکاتا احتمالا نتیجه منصفانه ای خواهد بود اما کمک نمی کند قربانیان خسارتشان را دریافت کنند.
جریمه تاکاتا در مقایسه با جریمه ای که برای فولکس واگن به دلیل تقلب در تستهای آلایندگی دیزلی صادر شده، کمتر است. این خودروساز آلمانی باید حداکثر ۲۱ میلیارد دلار بر سر رسوایی آلایندگی هزینه کند.
قاضی آمریکایی اعلام کرد وی شخصی را برای نظارت بر صندوق جبران خسارت قربانیان تعیین خواهد کرد. کنت فاینبرگ که نظارت بر صندوق جبران خسارت جنرال موتورز برای قربانیان سوئیچ احتراق معیوب و همچنین نشت نفتی بریتیش پترولیوم را برعهده داشت، گزینه احتمالی است.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، در آمریکا ۱۹ خودروساز برای بادکنندههای تاکاتا فراخوان داده اند و فراخوان بادکنندههای تاکاتا در سراسر جهان به بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه می رسد.
هزینه های این فراخوانها بار مالی سنگینی را بر تاکاتا تحمیل کرده و وکلای این شرکت به دادگاه اعلام کرده اند تاکاتا برای تامین مالی این توافق باید فروخته شود.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/