کد خبر: ۴۸۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

رئیس طراحی کیا با آغوش باز از پیکاپ استقبال می کند

کیا موتور این را می داند که برای حضور مؤثر در بازار آمریکا، حتماً باید یک محصول در سگمنت وانت ها و پیکاپ ها داشته باشد چون سود واقعی در این سگمنت است.
به گزارش خودروکار، در سال 2019 گزارش هایی از علاقه ی کیا موتور به حضور در سگمنت وانت ها در بازار آمریکا منتشر شد اما تا به حال خبری از آن نبوده است. اما رئیس طراحی کیا موتور، کریم حبیب Karim Habib در مصاحبه با مجله بریتانیایی اتوکار Autocar گفته است: «من با آغوشی باز [از پیکاپ] استقبال می کنم.» همه ما این را می دانیم که در میراث کیا موتور، هیچ رگ و ریشه یا دی اِن اِی [ماده وراثتی]ای در زمینه تولید وانت وجود ندارد. اما این شرکت با ارائه شاسی بلند تلوراید Telluride نشان داد زمانی که لازم باشد قابلیت و توانایی آن را دار که در سگمنت جدید وارد عرصه رقابت شود. خواهرخوانده کیا موتور یعنی هیوندایی هم با عرضه ی سانتا کروز نشان داد ورود به عرصه ساخت وانت پیکاپ نیاز به چند دهه حضور مؤثر در ساخت پیکاپ ندارد.

البته تعریف پیکاپ خیلی متنوع است و بستگی دارد از چه کسی بپرسید و این که کجا زندگی می کنید. اما وقتی صحبت از پیکاپ موفق می شود، منظور پیکاپی است که بتواند در عرصه رقابت تنگاتنگ بازار آمریکا دوام بیاورد. در این بازار وفاداری سرسختی به برندهای موجود وجود دارد. حبیب در مصاحبه خود گفته است: «برای سبد محصولات ما و برند ما پیکاپ خیلی مناسب است. در بازار ایالات متحده، وفاداری زیادی به برندهای موجود وجود دارد اما روزنه هایی در حال باز شدن است و شاید جایی هم برای یک برند دیگر وجود داشته باشد.»

اگر از این اظهار نظر کلمات بین خطوط را بخوانیم، وانتی با لوگوی کیا به این زودی برای جنگ با اف-150 فورد به این زودی رنگ آفتاب را نخواهد دید. حتی معلوم نیست منظور او که می گوید روزنه های جدیدی باز شده یعنی چه. فقط می توان این حدس و گمان را مطرح کرد که منظور او گرایش جدید مردم به وانت ها با اندازه های متوسط تر مثل فورد رنجر Ranger، و فورد ماوریک Maverick می تواند باشد. شاید هم منظور او از باز شدن روزنه، هیاهویی است که پیرامون وانت های برقی ایجاد شده است.

برای رسیدن کیا به بازار وانت، مسیرهای مختلفی وجود دارد. سریع ترین و ساده ترین و ارزان ترین آن استفاده از پلتفرم سانتا کروز هیوندایی و ارائه طراحی خارجی با سلیقه کیاموتور است. مسیر دیگر آن طراحی مدل جدید از صفر است. اما یک راه پیچیده (اما تقریباً غیرواقعی و غیرقابل تصور آن) دیگری وجود دارد: مدیران کیا استرالیا پیشنهاد داده اند که در جای خالی شاسی بلند شورولت تاهو در بازار استرالیا می توان از فرصت استفاده کرد و یک شاسی بلند بدنه-روی-شاسی ارائه داد. چون جنرال موتورز بازار استرالیا را ترک کرده است. اگر این پیشنهاد پذیرفته شود، از معماری پیشنهادی می تواند مدل های دیگری از جمله برای محصولات هیوندایی و جنسیس هم استفاده شود و در نتیجه هزینه های توسعه و تکوین کاهش خواهد یافت. استفاده از این پلتفرم برای طراحی پیکاپ و وانت هم چندان دور از ذهن نیست.

هنوز هیچ چیز به طور رسمی به نتیجه نرسیده است اما چشمان کیا به دنبال سگمنت پیکاپ هست و شواهد هم این موضوع را تأیید می کند.

کیا موتور پیش از این وانت و کامیونت هم ساخته است. از سال 1980 در برخی از بازارها هم پیکاپ هایی با کابین رو به جلو cab-forward pickup هم ارائه کرده که به آنها بُنگو Bongo می گویند (و در برخی از بازارها کیا سری-کا هم شناخته می شود). این خودرو در سگمنت خودروهای تجاری می گنجد و هم تک کابین و هم دوکابین آن متصور است. هنگام طراحی هم اصلاً این موضوع مد نظر نبوده که ممکن است خانواده ها هم از وانت و پیکاپ مثل خودروی سواری استفاده نمایند.

کیا حتی در ذهن داشت KCV4 Mojave را به عنوان رقیب فورد رنجر به میدان بفرستد. اما به هر حال از رونمایی یک خودروی مفهومی در یک نمایشگاه تا حضور محصول واقعی در فروشگاه فاصله ای بسیار طولانی است که هر خودروی طراحی شده نمی تواند بپیماید.



منبع: سایپانیوز

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار