کد خبر: ۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸

حربه وزارت صنعت برای ساخت داخل خودروهای خارجی

در شرایطی که حرف و حدیث ها در مورد داخلی سازی خودروهای جدید خارجی در کشور هنوز پایان نیافته، وزارت صنعت،معدن و تجارت با استفاده از ابزار تعرفه قصد دارد خودروسازان خارجی را به سمت ساخت داخل هرچه بیشتر قطعات (در ایران) ترغیب کند. بر این اساس، وزارت صنعت می خواهد با بالا بردن تعرفه واردات قطعات، انگیزه خودروسازان خارجی را برای داخلی سازی محصولات جدیدشان در ایران افزایش دهد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، یکی از اهداف اساسی وزارت صنعت،معدن و تجارت در پسابرجام، مشارکت خارجی خودروسازان است، مشارکتی که یکی از شروط اصلی آن، داخلی سازی قطعات به شمار می رود.

در واقع وزارت صنعت قصد دارد تا حد امکان قطعات خودروهای جدید و به اصطلاح پسابرجامی را ساخت داخل کند، زیرا نمی خواهد تجربه سال های 91 و 92 در صنعت خودرو کشور تکرار شود. طی این دو سال (سال های تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران) و به دلیل وابستگی خودروهای داخلی به قطعات خارجی، تولید خودروسازان کشور به شدت افت کرد و در نتیجه خودروهای داخلی نیز رشد قیمتی بی سابقه را به خود دیدند.

از همین رو وزارت صنعت که نمی خواهد تجربه تلخ آن سال ها دوباره تکرار شود، به دنبال داخلی سازی قطعات خودروهای جدید بوده و به خارجی ها نیز اعلام کرده که یکی شروط اصلی برای حضور در بازار خودرو ایران، بومی سازی قطعات است.

راهکاری که مسوولان وزارت صنعت برای ترغیب خارجی ها به داخلی سازی قطعات در ایران لحاظ کرده اند، افزایش تعرفه واردات قطعه به کشور است، به نحوی که ظاهرا قرار است این تعرفه به صورت پلکانی بالا برود. استدلال وزارت صنعتی ها این است که با بالا رفتن تعرفه واردات قطعه، شرکت های خودروساز خارجی انگیزه بیشتری برای ساخت داخل قطعات دارند، زیرا در غیر این صورت با افزایش هزینه تولید روبرو خواهند شد.

به عبارت بهتر، هرچه داخلی سازی افزایش یابد، قیمت خودروهای جدید آنها در ایران کمتر و مناسب تر از آب در خواهد آمد، حال آنکه بی توجهی به این موضوع با وجود افزایش تعرفه واردات قطعات، هزینه تولید و قیمت را بالا خواهد برد و این به ضرر شرکت های خودروساز خارجی است.



انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار