به گزارش خبرنگار خودروکار، جلسه امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار تا ابهامات موجود در آن رفع و بار دیگر این طرح به شورای نگهبان ارسال شده و تصمیم نهایی برای آن اتخاذ شود.
طرح واردات خودرو در ماه های اخیر بر سر دو راهی اجرایی شدن و نشدن باقی مانده و این موضوع توانسته رکود در بازار خودرو را تشدید کند.
درواقع خریداران خودرو دست نگه داشته تا تصمیم نهایی برای واردات اعلام شود.
خبرهای منتشره در ارتباط با طرح واردات خودرو حاکی از آن است که مجلس شورای اسلامی در تلاش برای اجرایی شدن این طرح است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت تمایل بیشتری بر افزایش تولید و حضور پررنگ تر صنعت خودرو در حوزه صادرات دارد.
البته نباید فراموش کرد آزادسازی طرح واردات خودرو، خود اتفاقی در راستای افزایش توان رقابتی برای خودروسازان داخلی خواهد بود. در واقع حضور خودروهای خارجی عامل مهمی برای افزایش کیفیت تولیدات داخلی خواهد بود. اما در شرایط فعلی با توجه به مشکل نقدینگی و زیان انباشته خودروسازان، تحقق این موضوع کمی سخت خواهد بود.
شاید بهتر آن باشد که دولت با اجرای طرح واردات خودرو از تصدی گری کاسته و بیشتر به دنبال حمایت از خودروسازان و فراهم کردن بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی باشد.
اگر واردات خودرو با برنامه کارشناسی آزاد شود می توان به افزایش توان رقابتی و کیفیت تولیدی خودروسازان امیدوار بود. البته باید به موازات این اتفاق، قیمت گذاری دستوری حذف شده و بازار آزاد شود تا با شفاف شدن قیمت ها از زیان وارده به خودروسازان کاسته شود.
درواقع آزادسازی واردات خودرو نیازمند برخی اقدامات ، حمایت ها و بسترسازی ها است تا به ارتقای جایگاه صنعت خودرو که از اهداف وزارت صمت است بینجامد.
هرچند در این میان برخی معتقدند این طرح ۶ ماه دیگر اجرایی ومی دانند اما در آن سو دیگر کارشناسان بازار خودرو معتقدند حداقل در یک سال آینده نمی توان شاهد اجرای طرح واردات بود.
حال باید منتظر ماند تا شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر خود درباره طرح آزادسازی واردات خودرو را اعلام کرده تا بازار از سردرگمی خارج شود.
کتایون ملکی
انتهای پیام/