لازم است برای جلوگیری از خرابی مدام موتور توربو شارژ هرازگاهی اقدام به تعمیر و نگهداری منظم از خودرو کنید و همچنین سبک رانندگی را تغییر دهید تا موتور توربوشارژ خراب نشود.
در این گزارش ۶ راه برای محافظت از موتور توربو خودرو در برابر سایش و پارگی گفته شده است، علاوه بر این توصیههایی برای نگهداری از آن شده است.
سیستمهای توربو از قطعاتی تشکیل شده اند که این قطعات با سرعت فوق العاده بالا میچرخند و تحت گرما و فشار شدید کار میکنند. این بدان معناست که آنها برای روانکاری سوپاپ فشاری و فنهای ورودی و خروجی به روغن نیاز دارند، تا سایش را کاهش داده و به آنها در بهترین حالت خود کمک کنند.
روغن موتور آنقدر مهم است که برخی از سیستمهای توربو پیشرفته دارای مخزن مخصوص روغن هستند که روغن را از طریق توربو به گردش در میآورند. برای بهترین عملکرد توربوشارژر، نیاز است تا حداقل پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر پیمایش، روغن را تعویض کنید و روغن جدیدی را جایگزین کنید.
روغن موتور زمانی که سرد است، غلیظ میشود بدین معنا که مانند زمانی که گرم است آزادانه در اطراف محفظه موتور جریان نمییابد. تعمیرکاران خودرو معتقد هستند تا زمانی که روغن گرم نشده، قطعات متحرک در معرض افزایش ساییدگی قرار دارند.
نیاز است هر بار که پشت فرمان خودرو مینشینید، دقت کنید موتور به اندازه کافی گرم شده است سپس حرکت کنید؛ اگر اجازه ندهید خودرو گرم شود، برای حرکت و جلوگیری از خاموش شدن خودرو گاز بیشتری میدهید و این عامل باعث میشود فشار زیادی بر پمپ روغن وارد شود.
داشتن خودرویی با سیستم توربو ممکن است بسیار هیجان انگیز به نظر برسد، اما نگه داری از آنها مشکلات خاص خود را دارد، برای مثال برای نگهداری از آنها نیاز است از محدودیتهای سیستم توربو آگاه باشید، به طور مثال برخی عادت دارند به جبران رانندگی با سیستمهای قدیمی، با این خودروها با پرخاشگری بیش از حد شتاب بگیرند.
به این نکته توجه کنید که هنگام رانندگی در شهر، سعی کنید به پدال گاز فشار وارد نکنید، در عوض، قدرت را به آرامی کاهش دهید تا به توربو این امکان را بدهد که آزادانه بچرخد و از پدال گاز به میزان کم برای حفظ سرعت خود استفاده کند.
باید به این نکته توجه کرد که باید توربوها باید تا آخر عمر موتور دوام بیاورند. حملات تهاجمی باعث میشود توربو آسیب ببیند و هزینه تعمیر زیادی داشته باشد.
در حالی که سیستم توربو حتی به کوچکترین موتورها هم قدرت و گشتاور زیادی میدهد، در هنگام سبقت گرفتن باید همچنان با دنده سنگین حرکت کنید و برای تمام عملکردهای شتاب دهنده خودرو به توربو اعتماد نکنید.
حین رانندگی موتور گرم میشود و گرمای زیادی تولید میکند و اگر موتور را فوراً خاموش کنید، این گرمای باقیمانده روغن را در سیستم توربو به جوش میآورد و منجر به تجمع ذرات کربن میشود که میتواند باعث خوردگی و سایش زودرس موتور شود. پس از رانندگی، عادت کنید که موتور را چند دقیقه در حالت آماده به کار رها کنید، که به اندازه کافی توربو را خنک میکند تا بدون پخت روغن موتور، موتور را خاموش کند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/