با توجه به اینکه نسل قبلی اپیتما فقط به صورت سدان عرضه میشد، کیا اپتیما اسپرت واگن اولین اتومبیلی است که کیا تاکنون در بخش خانوادگی تولید کرده است. سایر رقبا مانند اپل اینساینیا، فورد موندئو و اشکودا ساپرت پیش از این نیز در این بخش وارد شده اند اما کیا اولین بار است که به طور مستقیم در این رده به رقابت میپردازد.
اولین نشانه ای که از عزم کیا برای تولید یک استیشن واگن خبر میداد، کانسپت اسپرت اسپیس ۲۰۱۵ بود؛ و کیا تا آنجایی که توانسته مشخصات آن را در کیا اپتیما اسپرت واگن بکار گرفته است. این شباهت ها در طراحی کلی، نمای جلو، خطوط سقف و حتی شیشه کم ارتفاع عقب مشاهده میشود تا در کل ظاهر اپتیما اسپرت واگن را فراتر از سطح انتظار جلوه دهد.
از نظر طراحی میتوان گفت این یکی از بهترین گزینه ها در کلاس خود میباشد که تنها مزدا ۶ تورر با آن قابل رقابت بوده و اشکودا ساپرت و فولکس پاسات استیت در برابر آن از نظر طراحی در رتبه پایین تری قرار میگیرند. کیا با توجه به اولین حضور خود سعی کرده جای پای خود را در میان رقبا کاملا محکم کند و کابینی با طراحی آینده نگرانه و هوشمند در این زمینه کمک زیادی کرده است. فضای بار این اتومبیل ۵۵۲ لیتر است که فاصله نسبتا زیادی با حجم ۶۶۰ لیتری اشکودا ساپرت دارد؛ اما از اندازه ۵۲۲ لیتری مزدا ۶ تورر بزرگ تر است. در خصوص فضای صندلی ها نیز همین وضعیت حاکم است و کیا با حجم ۱۶۸۶ لیتر بین این دو خودرو قرار میگیرد.
قسمت بار از فضایی کاملا کاربردی به همراه یک کف کاذب ایجاد شده که با کنار زدن آن فضای دیگری در اختیار شماست تا چیزهایی که کمتر به آن نیاز دارید را در آنجا قرار دهید. به لطف سقف بلندتر، سرنشینان صندلی عقب از آسایش بیشتری برخوردار هستند و این فضای بیشتر برای پا نیز به چشم میخورد. چیدمان ارگونومیک کابین راحتی رانندگی را افزایش داده است. این موضوع در نحوه قرارگیری پدال ها، فرمان و دکمه ها به چشم میخورد.
در جایی که آلبرت بیرمن، مدیر سابق ام پاور بی ام و به عنوان رییس بخش مهندسی کیا و هیوندای قرار گرفته باشد، قطعا انتظار داریم سطح رانندگی اپتیما نیز قابل ملاحظه باشد. فرمان خودرو از مدل سالن اپتیما سریع تر است هرچند اصولا در خودروهای استیشن واگن هیجان رانندگی و حال و هوای اسپرتی چندان فاکتور مهمی محسوب نمیشود.
اگر با سرعت وارد پیچ شوید انحراف اندکی را در انتهای خودرو مشاهده میکنید اما توازن قابل قبولی بین راحتی و کیفیت سواری برقرار است. در سواری اپتیما اسپرت واگن بیشتر بر راحتی تاکید شده است و در حتی در برخی قسمت های ناهموار جاده های کوهستانی که در مورد تست قرار گرفت؛ این راحتی و آرامش حفظ گردید.
این اتومبیل در انگلستان فقط با موتور ۱٫۷ لیتری CRDi دیزل عرضه شده و از آنجا که هیچ گزینه دیگری وجود ندارد جای اندکی شکایت از پیشرانه باقی است. موتور در حالت خلاص و دورهای پایین با اندکی لرزش مواجه است اما با فشار بیشتر بر پدال گاز و سرعت گرفتن خودرو حرکت آن کاملا نرم و آرام بوده و میتوان از ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور آن لذت برد.
البته با وجود این گشتاور شتاب صفر تا صد ۹٫۸ ثانیه اندکی کند به نظر میرسد که این به خطر شتاب اولیه اندک آن در دورهای زیر ۱۵۰۰ است. با این وجود خودرو کاملا اقتصادی بوده و مصرف آن تنها ۳٫۶ لیتر در هر صد کیلومتر میباشد. در دورهای بالاتر نیز میتوانید به خوبی از ۱۳۹ اسب بخار آن بهره بگیرید. گیربکس دستی آن کاملا نرم بوده و قدرت را به خوبی انتقال میدهد. البته شما قادر خواهید بود در صورت تمایل گیربکس اتوماتیک CVT را نیز سفارش دهید که به همان میزان مطلوب میباشد اما از نظر اقتصادی اندکی مصرف سوخت را افزایش میدهد.
امکانات اپتیما اسپرت واگن در داخل خودرو هم مناسب به نظر میرسد. صفحه نمایش ۸ اینچی با هدایت ماهواره ای، صندلی راننده با قابلیت تنظیم الکتریکی، سیستم صوتی با صدایی کاملا شفاف در تمام کابین، گرمکن صندلی ها، رینگ های آلیاژی ۱۸ اینچی و مه شکن های LED از جمله این امکانات محسوب میشود.
مشخصات کیا اپتیما اسپرت واگن :
قیمت : ۲۴۴۹۵ پوند
پیشرانه : ۱٫۷ لیتری ۴ سیلندر
قدرت : ۱۳۹ اسب بخار
گشتاور : ۳۴۰ نیوتن متر
گیربکس : ۶ دنده دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا صد : ۹٫۸ ثانیه
حداکثر سرعت : ۱۲۴ مایل بر ساعت
مصرف سوخت : ۳٫۶ لیتر در صد کیلومتر
منبع: اخبار خودرو
انتهای پیام/