به گزارش خبرنگار خودروکار، بازار قطعات یدکی خودرو این روزها با افزایش قیمت ها و وضع تحریم ها گرفتار توزیع قطعات بی کیفیت و تقلبی شده است که مشکلات بسیاری به همراه دارد.
بدون شک تقویت نظارت بر بازار می تواند این موضوع را کاهش دهد اما نیازمند آموزش مصرف کننده خواهد بود.
نادر روان عضو اتحادیه صنفی لوازم یدکی در گفت و گو با «خودروکار» با اشاره بر تاثیر منفی قطعات تقلبی ، اظهار کرد: بدون شک کالای بی کیفیت همیشه 2 موضوع زمان و هزینه مالی را به مشتری تحمیل می کند. اما در صنعت خودرو موضوع دیگری به نام صدمات جانی نیز به مصرف کننده تحمیل می شود که شاید این موضوع از 2 مورد اول مهم تر باشد.
وی با اشاره به موضوع نظارت بر بازار نیز تصریح کرد: نظارت فیزیکی بر بازار قطعات تقلبی امکان پذیر نیست. تنها می توان اقدامی را انجام داد که شرکت های بزرگ دنیا مانند آمازون به سراغ آن رفتند. یعین سیستم های ارزیابی دوره ای برای کالا ایجاد و مشتری بتواند استعلام های لازم را دریافت کند.
به گفته روان، باید چنین سیستمی ایجاد شود تا مشتری سلامت قطعه را استعلام کند. درواقع این فرهنگ باید در بین مردم نهادینه شود.
وی افزود: اصلی ترین موضوع برای مقابله با قطعه تقلبی فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت های لازم برای آن است.
این عضو اتحادیه صنفی لوازم یدکی تصریح کرد: باید سیستم به صورتی باشد که در استعلام ها واردکننده قطعه، شرکت فروشنده و... مشخص شود. اگر این مرحله را در تمامی سطوح جامعه اجرایی کنیم به راحتی امکان نظارت و پیگیری ایجاد می شود.
روان اظهار کرد: سیستم نظارت بر بازار بدون چنین فرهنگی امکان پذیر نخواهد بود. درنتیجه باید آموزش های لازم برای زیرساخت های ایجاد شده جهت ردیابی کالای تقلبی ارائه شود.
به گزارش خودروکار، افزایش آگاهی و آموزش جامعه که مصرف کننده نهایی خودرو و قطعات یدکی آن هستند، می تواند بر کاهش قطعات تقلبی و بی کیفیت اثر بسیاری داشته باشد. البته فراموش نکنیم چنین آموزشی نیازمند زیرساخت های لازم است که باید با کمک دولت، خودروساز، فعالان صنعت قطعه سازی و فروشندگان فراهم شود.
انتهای پیام/