به گزارش خودروکار، طبق آمار رسمی وزارت صمت، در ۱۱ ماه امسال نزدیک به ۱۵ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو دوگانهسوز به تولید رسیده است. بر این اساس، ایران خودروییها تا پایان بهمن سال جاری ۱۰ هزار و ۸۷۱ دستگاه سمند دوگانهسوز را در سایت تبریز خود تولید کردهاند.
در مقایسه با ۱۱ ماه سال گذشته، تولید سمندهای دوگانهسوز ایران خودرو بالغ بر ۱۱۶ درصد رشد کرده است. به نظر میرسد بخش عمده این سمندها جهت تحویل به ناوگان تاکسیرانی کشور ساخته شدهاند.
ایران خودرو همچنین هزار و ۷۲۶ دستگاه پژوپارس را هم در ۱۱ ماه امسال تولید کردهاند، با این حال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت ۵۰ درصدی نصیب این محصول شده است. در مجموع اما تولید دوگانهسوزهای ایران خودرو نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته رشد حدودا ۵۰ درصدی را نشان میدهد.
این در حالی است که سایپاییها تا پایان بهمن بیش از ۳هزار و ۲۰۰ دستگاه تیبای دوگانهسوز تولید کردهاند. اگر به ۱۳ سال قبل برگردیم و سیاستهای آن زمان وزارت صنعت را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد تولید دوگانهسوزها تحت فشار این وزارتخانه بسیار بالا بود. در آن مقطع با توجه به سهمیهبندی سوخت، وزارت صمت خودروسازان را ملزم کرد تا حد امکان محصولات خود را بهصورت دوگانهسوز تولید کنند و آنها نیز اجابت کردند. خودروسازان حتی به سمت طراحی و تولید موتور پایه گازسوز نیز رفتند و EF۷ را با کمک آلمانیها ساختند تا مشکلات فنی خودروهای دوگانهسوز کاهش یابد.
هرچند شهروندان نیز به دلیل سهمیهبندی بنزین، استقبال زیادی از دوگانهسوزها به عمل آوردند، با این حال با رو شدن مشکلات و چالشهای استفاده از این خودروها به خصوص کمبود جایگاههای سوخت و مسائل فنی، دوگانهسوزها به تدریج جایگاه خود را از دست دادند.
این موضوع در کنار کاهش فشار وزارت صنعت، سبب شد خودروسازان کم کم از دوگانهسوزها فاصله گرفته و دوباره سهم بنزینیها را بالا ببرند. با وجود آنکه قیمت سوخت در این ۱۳ سال رشد بسیار زیادی کرده، شهروندان مانند گذشته میلی به خرید آنها نشان نمیدهند و از همین رو سهم این محصولات در سبد تولید خودروسازان به شدت افت کرده است. حتی سال گذشته نیز که قیمت بنزین یکشبه بالا رفت و شهروندان را شوکه کرد، باز هم ستاره اقبال دوگانهسوزها طلوع نکرد تا همچنان در حاشیه بمانند.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/