او ادامه داد: ما با این رویکرد می خواهیم سطح همکاری های خود را گسترش دهیم و نکته مهم این است که دیگر به دنبال یک شریک خارجی نیستیم. وقتی امکان برقراری همکاری با سایر خودروسازان جهانی وجود دارد ما نباید مانند دوره های گذشته به یک خودروساز بین المللی وابسته شویم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: با توجه به آنکه در آستانه برگزاری چهارمین همایش بین المللی صنعت خودرو هستیم و قطعا در این مرحله حضور شرکت های خارجی بیش از سالهای گذشته خواهد بود سایر خودروسازان، قطعه سازان و تمام بخش هایی که در این حوزه فعالیت می کنند پیشنهادات خود را آماده کنند تا شرکت های خارجی بدانند چه فرصت های در صنعت خودروی ایران وجود دارد.
او با بیان اینکه در همایش سال گذشته ما بیش از سه پیشنهاد به شرکت های خارجی دادیم، خاطرنشان کرد: یک آنکه سایت های موجود خودمان را می توانیم به تولید محصولات هر یک از شرکای استراتژیک اختصاص دهیم. دوم این بود که ایران خودرو می تواند سایتهای موجود را و شبکه خدمات فروش و پس از فروش اختصاصی این شرکا را نیز ایجاد کند. سومین گزینه پیشنهادی ما طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی و تاسیس مراکز تحقیق و توسعه مشترک بود.
یکهزارع ادامه داد: با برگزاری سه همایش متناوب بین المللی خودرو تمام شرکت های خودروسازی جهان می دانند که ایران دیگر مونتاژ کار نیست و می خواهد در زمینه تولید و طراحی خود گام بردارد و در این زمینه سیاست های راهبردی مکتوبی دارد لذا برای تحقق اهداف ترسیم شده باید مذاکرات را جدی گرفت تا نتیجه رضایت بخش حاصل شود.
او افزود: سال گذشته زمانیکه سومین همایش بین المللی صنعت خودرو برگزار شد سه هدف تا سال ۲۰۱۷ میلادی مدنظر قرار گرفت. نخست همکاری با خودروسازان مطرح جهانی برای تولید خودروی جدید، دوم بهبود بهره وری و کیفیت و در نهایت بهکارگیری توان برونسپاری برای رسیدن به کیفیت جهانی با قیمت رقابتی.
او با بیان اینکه در آن زمان به دلیل اینکه تحریم ها چند ماهی برداشته شده بود و برجام رنگ و بوی عملیاتی به خود گرفته بود وعده برای رسیدن به سه هدف در سطح بین المللی کار دشواری بود، اظهار کرد: اما با گذشت چند ماه و نتیجه بخش بودن مذاکرات خودرویی فاز اول اهداف عملیاتی شد و توانستیم با شرکت های مختلفی گفت و گو کنیم که نتایج آن مشخص شده و در ادامه طی ماه های آینده نیز پدیدار خواهد شد.
یکه زارع خاطرنشان کرد: نمونه به سرانجام رسیدن بخشی از مذاکرات را می توان در قرارداد ایران خودرو با شرکت های بین المللی پژو و بنز دید. در این همکاری ها یکی از الزامات صادرات ۳۰ درصدی محصولات مشترک و دیگری داخلی سازی محصولات از شروع ۴۰ درصد در سال نخست و حداقل ۷۰ درصد در سه سال بعد است.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/