به گزارش خبرنگار خودروکار، در حالی امیدها به بازگشت آمریکا به برجام و انجام توافقی دوباره میان کشورهای ۱+۵ با سخنرانی جو بایدن، رییس جمهور جدید آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ کمرنگ شده که صنعت خودرو به عنوان یکی از اصلی ترین صنایع تاثیرپذیر از این مذاکرات، این روزها در حال کاهش وابستگی به شرکای خارجی است.
هرچند بایدن در تازه ترین اظهارات از آمادگی برای تعامل دوباره درباره برنامه هسته ای ایران در چارچوب ١+٥ خبر داده اما در عین حال تاکید کرده که " باید با اقدامات بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه مقابله کرد و من در این مسیر با شریکان اروپایی و سایر شریکانمان همکاری نزدیکی خواهم داشت".
سخنگوی کاخ سفید نیز تاکید کرده که قصد نداریم تا پیش از آغاز گفتوگوهای دیپلماتیک با اروپا درباره برنامه هستهای، تحریم ها علیه ایران را لغو کنیم بنابراین اقدامات بیشتری در راستای بازگشت ایران به میز مذاکرات انجام نخواهیم داد هرچند که پیشنهاد اروپا برای میانجیگری درباره برنامه هسته ای ایران را پذیرفتیم.
این اظهارات نشان می دهد که دست کم تا پایان دولت یازدهم شاهد اتفاق خاصی در سیاست خارجی کشور نخواهیم بود و این بدان معناست که صنایع تاثیرپذیر از این تصمیم همانند صنعت خودرو، باید بدون امیدواری به مذاکرات جدید با شرکای خارجی، برنامه های از پیش تعیین شده خود در جهت کاهش وابستگی به خارجی ها را ادامه دهند.
اصغر خسروشاهی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اتکا و کاهش وابستگی خودروسازان در چند سال اخیر و همزمان با شروع دوباره تحریم ها می گوید: مسیری که لازم است از این پس از سوی خودروسازان طی شود، طراحی و گسترش و همچنین تولید و اتکا به سازندگان داخلی بود که این روند تاکنون روند مثبتی بوده است.
وی می افزاید: تحریم ها باعث شده تا استقلال خودروسازان و قطعه سازان افزایش یابد و بر توانایی خود تکیه کنند که در همین زمینه چند خودرو در چند سال اخیر طراحی، تولید و روانه بازار شده است.
خسروشاهی با تاکید بر این که شرکت های خودروسازی برای تبدیل شدن به یک خودروساز واقعی باید روند فعلی را ادامه دهند، می افزاید: خودروسازان نباید در انتظار شرکت های خارجی باقی بمانند تا کار مونتاژکاری را دوباره شروع کنند بنابراین لازم است تا هرچه سریع تر نسبت به تقویت مراکز تحقیق و توسعه و طراحی اقدام کنند تا قادر به عرضه خودروهای جدید و بروز باشند و سلیقه های مختلف را پوشش دهند.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه می دهد: لازم است خودروسازان با هدف کاهش وابستگی بر روی طراحی و تولید سگمنت های مخالف خودرو از جمله خودروهای کوچک تا شاسی بلند کار کنند تا برای تولید اینخودروها نیازی به شریک خارجی نداشته باشند.
وی بزرگترین چالش فعلی خودروسازان را قوای محرکه می داند و اظهار می کند: با گذشت این مدت از فعالیت صنعت خودرو به اندازه ای که بر روی قطعات بدنه و تریم و بخش های دیگر رشد داشته ایم، در زمینه قوای محرکه فعالیت خاصی انجام نشده که لازم است خودروسازان بر توسعه موتورهای جدید متمرکز شوند.
خسروشاهی با تاکید بر ضرورت حرکت خودروسازان در زمینه گیربکس های جدید تصریح می کند: بروزرسانی فناوری حتی در زمینه مصرف سوخت از ضرورت های صنعت خودرو است که در صورت تقویت خودروسازان می توانند بر توان خود متمرکز کنند تا از شرکت های خارجی بی نیاز شوند.
وی دو بخش صنعت خودرو را نیازمتد تقویت بیشتر می داند و می گوید: تقویت بخش تحقیق و توسعه و تحقیقات مهندسی چه در بخش قوای محرکه و سایر بخش ها و همچنین سرمایه گذاری در قوای محرکه که هنوز به توانمندی لازم نرسیده ایم از ضرورت های صنعت خودرو است که در صورت فعالیت در این بخش ها خودروسازان قابلیت رقابت با شرکت های خارجی را خواهند داشت.
انتهای پیام/