وی افزود: با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۹ به عنوان سال جهش تولید، تعدادی از پروژههای عمرانی اولویت بندی شد تا بخش مهمی از شبکه حمل و نقل، توسعه داده شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بر این اساس احداث هزار و ۵۳۰ کیلومتر شبکه ریلی معادل ۱۳ درصد کل شبکه موجود، ساخت ۶۶۰ کیلومتر آزادراه معادل ۲۷ درصد طول آزادراههای موجود و ساخت ۷۷ پروژه بزرگراهی به طول هزار و ۱۰۰ کیلومتر معادل ۱۱ درصد طول بزرگراهها در اولویت قرار گرفتند.
وی یادآور شد: پیشرفت همه این پروژههای اولویت دار، بالای ۸۵ درصد است و به مرور به بهره برداری میرسد.
خادمی تصریح کرد: امسال ۲۲۱ کیلومتر آزادراه بهره برداری شد. این در حالی است که به طور متوسط سالانه ۸۰ کیلومتر آزادراه ساخته میشد که امسال دو و نیم برابر متوسط سالانه، آزادراه احداث کردیم. تا پیش از این دو هزار و ۶۸۵ کیلومتر طول آزادراهها بود که در سال جاری ۳۲ درصد افزایش طول آزادراهها را شاهد بودیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰، ۳۳۰ کیلومتر آزادراه دیگر افتتاح میشود که در دولتهای یازدهم و دوازدهم، هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسیده است.
وی ادامه داد: در استانهای البرز و تهران مجموعهای از پروژههای آزادراهی شامل آزادراههای غدیر، تهران – شمال و همچنین ادامه آزادراه همت به عنوان کنار گذر شمالی کرج در حال احداث است که با افتتاح آنها ساماندهی ترافیکی منطقه غرب تهران و البرز به وقوع خواهد پیوست.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ویژگیهای آزادراه غدیر بیان کرد: این آزادراه که به عنوان آزادراه جنوبی تهران و البرز در نظر گرفته شده است، از آبیک در استان قزوین شروع و با عبور از استانهای البرز و لبه جنوبی استان تهران به شرق این استان در چرمشهر و آزادراه حرم تا حرم متصل خواهد شد.
به گفته خادمی، آزادراه غدیر ترافیک شهرهای تهران – کرج- نظرآباد- ماهدشت- اشتهارد- پاکدشت و ورامین را جمع میکند و حلقه ارتباطی کلیه مسیرهای تهران و البرز است. همچنین نقش بسزایی در روانی ترافیک تهران و کرج دارد.
وی گفت: آزادراه غدیر در کیلومتر صفر، ۹۰، ۱۲۰ و ۱۵۸ با چهار آزادراه تقاطع دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، آزادراه غدیر را یک پروژه بی نظیر دانست که ۵۱ میلیون مترمکعب عملیات خاک برداری معادل خاک برداری سد کرخه در آن انجام شده، ۵و نیم کیلومتر پل و ۵۰ کیلومتر تبادل با آزادراههای دیگر دارد که در مجموع ۲۲۰ کیلومتر عملیات راهسازی در آن انجام شده است.
خادمی اظهار داشت: سرعت خودرو در آزادراه غدیر با توجه به ویژگیهای ایمنی آن، ۱۳۰ کیلومتر است که اولین آزادراه با این سرعت در کشور شناخته میشود.
معاون وزیر راه گفت: سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم در آزادراه غدیر شده و ارزش روز آن هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش ترافیکی و جابجایی بار و مسافر، پیش بینی میشود در سال اول بهره برداری، ۳۰ میلیون مسافر و ۳۲ میلیون تن بار و در سال بیستم بهره برداری ۷۰ میلیون مسافر و ۷۰ میلیون تن بار از آن تردد کنند.
به گفته این مقام مسئول در وزارت راه، با بهره برداری از آزادراه غدیر، سالانه ۱۰۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت معادل مصرف یک روز بنزین در کشور و همچنین کاهش سالانه ۲۷۰ هزار تن آلاینده هوا رخ خواهد داد و مجموعاً در طول ۲۰ سال شاهد کاهش مصرف معادل ۲۵ میلیون لیتر بنزین خواهیم بود.