لازم به ذکر است که تمرکز ما در این مقایسه، روی نسخههای مونتاژ داخل این خودروها خواهد بود اما سعی میکنیم گریزی نیز به نسخههای وارداتی و تفاوتهای آنها با برادران مونتاژی خود بزنیم.
کیا سراتو، سدان کامپکت (سگمنت C) شرکت کیاموتورز محسوب میشود که از سال 2003 تاکنون در چهار نسل به بازارهای دنیا عرضه شده است. نسل مورد نظر ما، یعنی نسل دوم این خودرو نیز اواخر سال 2008 معرفی شد اما آغاز عرضه گسترده جهانی آن با مدل 2010 بود. این نسل از کیا سراتو تقریباً همزمان با بازار جهانی به ایران آمد و تا پایان عمر خود یعنی سال 2013 در بازار کشور ما حضور داشت.
اما سال 2013 پایان حضور این نسل در بازار ایران نبود و پس از انعقاد برجام و شروع مجدد همکاری برخی از خودروسازان معتبر جهانی با شرکای ایرانی خود، شرکت سایپا نیز در سال 1393 بهسراغ کیا موتورز رفت و درحالیکه نسل سوم کیا سراتو، بهصورت وارداتی در بازار کشور ما عرضه میشد؛ امتیاز مونتاژ نسل دوم این خودرو را در دو نسخه 1.6 لیتری گیربکس دستی و 2 لیتری گیربکس اتوماتیک بهدست آورد.
کیا سراتو سایپا ابتدا با حذف بسیاری از آپشنهای استاندارد نسخههای وارداتی، روی خط مونتاژ سایپا آمد اما پس از استقبال نسبتاً سرد خریداران از آن، شرکت سایپا در سال 1396 برخی از این آپشنهای حذفشده را در قالب تولید نسخههای «آپشنال» به این خودرو بازگرداند. تولید نسخههای آپشنال، جایگاه کیا سراتو سایپا را بهمیزان قابلتوجهی نزد خریداران ایرانی ارتقا داد، اما بخت با این خودرو یار نبود و شروع مجدد تحریمها باعث شد تا سال 1398 آخرین سال تولید این سدان محبوب کُرهای در ایران باشد.
همانطور که اشاره کردیم، کیا سراتو نسل دوم نسخههای متفاوتی در بازار ایران دارد اما ما در این مقاله، محبوبترین نسخه یعنی نسخه 2 لیتری آپشنال مونتاژ سایپا را بررسی و با هیوندای اکسنت مقایسه میکنیم.
در سمت دیگر، هیوندای اکسنت را داریم که نخستین بار در سال 1994 معرفی شد و تاکنون پنج نسل از آن در بازارهای جهانی عرضه شده است. هرچند نسل سوم این سدان سابکامپکت (سگمنت B) هیوندای، حدفاصل سالهای 1383 تا 1390 و با نام هیوندای ورنا روی خط مونتاژ شرکت خودروسازان راین بود اما عمده ایرانیها، هیوندای اکسنت را با نسل چهارم آن میشناسند که در سال 2010 معرفی و عرضه جهانی عمده آن از سال 2012 آغاز شد.
نخستین سری هیوندای اکسنت نسل چهارم، حدود دو سال بعد و با مدل 2014 توسط شرکت آسان موتور در بازار کشور ما عرضه شد که عرضه این نسخههای وارداتی تا سال 2017 ادامه داشت. تا اینکه شرکت کرمان موتور پس از برجام، همکاری مجدد خود را با هیوندای آغاز کرد و این خودرو را در اواخر سال 1396 روی خط مونتاژ خود آورد. هیوندای اکسنت در تیراژ مناسبی توسط کرمان موتور عرضه میشد، اما متأسفانه بازگشت تحریمها باعث شد تا این سدان جمعوجور کُرهای حدود یکسال بعد، از بازار ایران خداحافظی کند.
علیرغم اینکه بیش از یک دهه از طراحی نسل دوم کیا سراتو میگذرد، اما اینخودرو کماکان چهره قابلقبولی نزد خریداران ایرانی دارد. حجمپردازیهای منطقی و خطوط کاملاً هماهنگ بدنه، باعث شدهاند تا ظاهر کیا سراتو از خودروهای شرق آسیا فاصله بگیرد و یادآور محصولات اروپایی باشد. ضمن اینکه مواردی مثل خطوط عضلانی کنارههای درب کاپوت و برجستگی لبه درب صندوقبار (که شبیه به یک اسپویلر کوچک است)، این خودرو را در چشم افراد جوانتر نیز زیبا جلوه میدهد. کیا سراتو سایپا نیز از روی اندازه کوچکتر و طرح متفاوت رینگ چرخها و همچنین عدم برخورداری از سراگزوز کرومی، بهراحتی از برادران وارداتی خود متمایز میشود.
طراحی کابین کیا سراتو نیز همان رویه منطقی طراحی بیرونی را دنبال میکند و تمامی دکمهها و ادوات کنترلی مورد نیاز راننده، با چیدمانی منظم در قسمت میانی داشبورد دیده میشوند. طرح المانهایی مثل غربیلک فرمان و صفحه نشاندهندهها نیز بسیار جذاب است و به راننده یادآوری میکند که قرار است خودرویی اسپرتتر را در مقایسه با رقبایی مثل هیوندای الانترا و تویوتا کرولا براند.
هیوندای اکسنت نیز از زبان طراحی یک نسل پیش محصولات هیوندای بهره میگیرد. یعنی همان زبان طراحی که با هیوندای سوناتا yf شروع شد و آغازگر دوران زیبایی و تحول محصولات این خودروساز کُرهای بود. از اینرو میتوان ظاهر کلی این خودرو را در مقایسه با کیا سراتو، شلوغتر و حتی اندکی بهروزتر توصیف کرد که میتواند برای خریداران جوانتر و همچنین بانوان، جذابتر جلوه کند؛ البته از طرف دیگر، این طراحی ممکن است زودتر برای بیننده عادی شود و ماندگاری نمای ظاهری رقیب را نداشته باشد.
کابین هیوندای اکسنت نیز با کاربرد خطوط نرم طراحی شده است و در مجموع، ظاهر هماهنگ و کمنقصی دارد، اما برخی ریزهکاریهای موجود در کابین کیا سراتو، در این خودرو وجود ندارد و به بیننده یادآوری میکند که با خودرویی سادهتر و در یک سگمنت پایینتر سروکار دارد.
نسل دوم کیا سراتو در هر دو نسخه وارداتی و مونتاژ سایپا با دو پیشرانه 1.6 لیتری یا 2 لیتری عرضه شده است که البته عمده فروش آن مربوط به نسخههای 2 لیتری است. ما نیز در این مقاله نسخههای 2 لیتری را مدنظر داریم. پیشرانه تنفس طبیعی این نسخهها که از سیستم پاشش سوخت چندنقطهای (MPI) بهره میبرد؛ حداکثر قدرت 156 اسب بخار و حداکثر گشتاور 194 نیوتنمتر را تولید و از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، روانه محور جلوی این سدان شرقی میکند. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد رسمی کیا سراتو سایپا با این قوای محرکه نیز بهترتیب برابر با 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر و 10.5 ثانیه است.
در مقابل، تمامی نسخههای هیوندای اکسنت موجود در بازار کشور ما، مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 122 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتنمتر هستند که به یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک متصل میشود. هرچند این سدان کوچک دیفرانسیل جلو با مصرف سوخت ترکیبی 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر، کماشتهاتر از رقیب خود ظاهر شده است اما با شتاب صفرتاصد 11.4 ثانیهای، در مقابل کیا سراتو حرف چندانی برای گفتن ندارد.
مدل خودرو |
کیا سراتو 2 لیتری سایپا (1393-1398) |
هیوندای اکسنت کرمان موتور (1396-1397) |
پیشرانه |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
حجم موتور (cc) |
1998 |
1591 |
حداکثر قدرت |
156 اسب بخار در 6200 دور |
122 اسب بخار در 6300 دور |
حداکثر گشتاور |
194 نیوتنمتر در 4300 دور |
155 نیوتنمتر در 4200 دور |
گیربکس |
6سرعته اتوماتیک مجهز به حالت تیپترونیک |
4سرعته اتوماتیک مجهز به حالت تیپترونیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
6.4 لیتر در هر صد کیلومتر |
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
10.5 |
11.4 |
حداکثر سرعت |
208 |
190 |
همانطور که اشاره کردیم، کیا سراتو نسل دوم ابتدا با آپشنهای خیلی معمولی روی خط مونتاژ شرکت سایپا رفت و خریداران ایرانی که خاطره نسخههای وارداتی را در ذهن داشتند، استقبال چندانی از این کیا سراتوهای ساده نکردند. اما ورود نسخههای آپشنال بهبازار، بار دیگر ورق را به نفع سایپا برگرداند. کیا سراتو آپشنال سایپا در مقایسه با برادران وارداتی خود، سیستم مالتیمدیا با مانیتور لمسی و دوربین دید عقب را بهصورت استاندارد دارد اما فاقد گرمکن صندلیهای جلو، آینههای جانبی تاشو برقی و آینه میانی الکتروکرومیک است.
هیوندای اکسنت نیز تنها در یک تیپ توسط شرکت کرمان موتور مونتاژ شده است که جزو تیپهای تقریباً فولآپشن این خودرو به شمار میرود و امکانات رفاهی مناسبی دارد. اما هیوندای اکسنت در مقام مقایسه با کیا سراتو آپشنال، کمی سادهتر ظاهر شده است که میتوان از مواردی مثل کروز کنترل، روکش چرمی صندلیها و شیفترهای تعویضدنده پشت فرمان بهعنوان مهمترین کاستیهای آن در برابر رقیب یاد کرد.
تجهیزات |
کیا سراتو 2 لیتری آپشنال سایپا (1396-1398) |
هیوندای اکسنت کرمان موتور (1396-1397) |
چراغ |
مهشکن جلو و عقب، سنسور نور |
مهشکن جلو و عقب، سنسور نور، دیلایت |
سیستمهای مولتی مدیا |
پخش MP3، USB، AUX، Ipod، بلوتوث، نویگیشن، 6 بلندگو |
پخش USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن، 6 بلندگو |
صفحه نمایش |
8 اینچی لمسی |
7 اینچی لمسی |
رینگ ها |
16 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی آلومینیومی |
آینه |
تنظیم برقی آینههای جانبی |
تنظیم برقی آینههای جانبی |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
اتوماتیک |
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم دستی صندلیهای جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده |
روکش پارچهای صندلیها، تنظیم دستی صندلیهای جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده |
شیشه |
شیشههای برقی (سمت راننده، اتوماتیک) |
شیشههای برقی (سمت راننده، اتوماتیک) |
سیستم های هشدار دهنده |
سنسور پارک عقب |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
سایر امکانات |
کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، شیفترهای تعویضدنده پشت غربیلک فرمان، دوربین دید عقب، جلو آمپر سوپر ويژن |
کیلس استارتر، سانروف، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی الکتریکی |
در بخش ایمنی مقایسه کیا سراتو و هیوندای اکسنت، ورق برمیگردد و هیوندای اکسنت بهلطف ترمزهای دیسکی در هر دو محور، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و 6 عدد ایربگ، برتری خود را بر کیا سراتو دیکته میکند. البته تمامی امکانات یادشده در نسخههای وارداتی کیا سراتو نسل دوم وجود دارد، اما شرکت سایپا لزومی ندیده است تا حتی نسخههای آپشنال را به امکانات ایمنی بهروز مجهز کند و صرفاً بهدنبال حداقل امکانات لازم برای اخذ مجوز تولید در کشور بوده است.
تجهیزات |
کیا سراتو آپشنال سایپا (1396-1398) |
هیوندای اکسنت کرمان موتور (1396-1397) |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
سیستم پیشکشنده کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو، سيستم ضد سرقت (Immobilizer) |
سیستم پیشکشنده کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو، سيستم ضد سرقت (Immobilizer) |
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) |
سیستمهای ترمز و پایداری |
ترمزهای دیسکی در محور جلو و کاسهای در محور عقب، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |
ترمزهای دیسکی در هر دو محور، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM) |
البته کیا سراتو نسل دوم در تست تصادف موسسه NHTSA آمریکا، 5 ستاره ایمنی یعنی 1 ستاره بیشتر از هیوندای اکسنت نسل چهارم بهدست آورده اما حذف تجهیزات ایمنی آن از سوی سایپا، این برتری را بسیار کمرنگ کرده است.
مقایسه کیا سراتو و هیوندای اکسنت در بخش تجربه رانندگی را طبق رسم همیشگی با بررسی فضای داخلی شروع میکنیم. کیا سراتو سایپا از نظر ابعاد در یک سگمنت بالاتر از هیوندای اکسنت قرار میگیرد و بهلطف فاصله بین دو محور 2650 میلیمتری خود (یعنی دقیقاً 8 سانتیمتر بیشتر از فاصله محوری هیوندای اکسنت) فضای جادارتری را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد که این جادارتربودن، در ردیف عقب محسوستر است. در بخش صندوقبار نیز برتری فضا با کیا سراتو است تا درمجموع، محصول کیا گزینه مناسبتری برای استفادههای خانوادگی باشد. البته هیوندای اکسنت نیز نسبت به ابعاد بدنه و سگمنت خود، فضای مناسبی در بخش کابین و صندوقبار دارد و برتری کیا سراتو به این معنی نیست که هیوندای اکسنت نمیتواند نقش یک خودروی خانوادگی را ایفا کند.
کیفیت سواری و راحتی سرنشینان جایی است که هر دو خودروی مورد بحث بسیار نزدیک به یکدیگر عمل میکنند و سواری نسبتاً نرمی را برای سرنشینان خود به ارمغان میآورند. البته با توجه به ساختار ساده سیستم تعلیق عقب در هر دو خودرو و عدم بهرهگیری از سیستم مستقل چند اتصالی (Multi Link)، مقداری کوبش در دستاندازها طبیعی است و نبایستی انتظار سواری خیلی آرام و کمتنش از کیا سراتو و هیوندای اکسنت داشته باشید. ناگفته نماند که کیا سراتو سایپا بهدلیل بهرهمندی از رینگ کوچکتر و در نتیجه فاق بلندتر لاستیک، کمی نرمتر از برادران وارداتی خود ظاهر میشود.
در بخش شتابگیری و لذت رانندگی هم کیا سراتو بهلطف پیشرانه قویتر 2 لیتری و همچنین گیربکس 6سرعته، شانسی برای هیوندای اکسنت با پیشرانه 1.6 لیتری و گیربکس 4سرعته باقی نمیگذارد و برخلاف ظاهر آرامتر و خانوادگیتر خود، جوانپسندتر از هیوندای اکسنت عمل میکند.
در زمینه هندلینگ و فرمانپذیری نیز میتوان در شرایط عادی، نمره تقریباً یکسانی به هر دو خودرو داد اما در شرایطی مثل لغزندگی مسیر و مانورهای اضطراری، این هیوندای اکسنت است که بهلطف تجهیز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، برتری را در دست دارد و استرس کمتری را به راننده خود وارد میکند.
چند سالی است که خودروهای کُرهای خود را به خریداران ایرانی ثابت کردهاند و بازار فروش بسیار خوبی در کشور ما دارند. کیا سراتو و هیوندای اکسنت نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هیچکدام به اصطلاح روی دست فروشنده باد نمیکنند! البته محصول کیا بهلطف حضور طولانیتر در بازار و سازگاری بیشتر با سلیقهی خریداران ایرانی، از این نظر وضعیت بهتری نسبت به رقیب خود دارد.
خدمات پس از فروش و قطعات یدکی هر دو خودرو نیز تقریباً در سراسر کشور در دسترس است و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد. البته قطعات یدکی هیوندای اکسنت در مقایسه با قطعات کیا سراتو، قیمت مناسبتری دارند.
در پایان مقایسه کیا سراتو و هیوندای اکسنت و با مروری اجمالی بر ویژگیهای هریک از دو خودروی مورد بحث، میتوانیم بگوییم که کیا سراتو در فاکتورهای عملکرد فنی، فضای کابین، امکانات رفاهی و بازار فروش، گزینه برتر این مقایسه است اما در مقابل، هیوندای اکسنت نیز به چهره بهروزتر، مصرف سوخت کمتر، ایمنی بالاتر و قطعات یدکی ارزانتر خود مینازد! کیفیت سواری نیز فاکتوری است که میتوان در آن نمره یکسانی به این دو رقیب هموطن داد.
بهعنوان کلام آخر و با توجه به اختلاف اندک قیمت این دو خودرو در بازار
بایستی بگوییم که اگر تنها یک خودرو دارید و علاوه بر ترددهای روزمره
شهری، برای مسافرت نیز از آن استفاده میکنید؛ کیا سراتو سایپا گزینه
مناسبتری برای شما خواهد بود اما اگر بهدنبال یک خودروی دوم هستید که از
آن بیشتر برای ترددهای شهری و مسافرتهای کوتاه استفاده کنید، هیوندای
اکسنت را انتخاب کنید و تا چند سال از انتخاب خود لذت ببرید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/