کد خبر: ۴۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰

مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی AS+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرو نیسان Juke Sport با میتسوبیشی AS در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.
به گزارش خودروکار، در این گزارش  به مقایسه نیسان جوک اسپرت و میتسوبیشی ASX پرداخته ایم اگر شما هم می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این دو کراس‌اوور محبوب ژاپنی کسب کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی میتسوبیشی ASX و نیسان Juke Sport
میتسوبیشی ASX یک کراس‌اوور جمع‌وجور ژاپنی است که اولین نسل آن در سال 1991 و در قالب یک ون چندمنظوره(MPV) به بازار عرضه شد. این خودرو که در برخی از بازارهای جهانی با نام‌هایی همچون اوتلندر اسپرت یا میتسوبیشی RVR نیز شناخته می‌شود، در نسل سوم خود تحولات فراوانی را تجربه کرد که باعث شد از یک ون معمولی به یک کراس‌اوور جذاب و جوان‌پسند بدل شود.





در سال 2013 هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های شرکت آرین موتور، نمونه اولیه میتسوبیشی ASX نیز به بازار کشورمان عرضه شد و توانست نظر خریداران بسیاری را به‌سوی خود جلب کند. در سال‌های بعد نمونه فیس‌لیفت این کراس‌اوور جذاب نیز با مدل‌های 2017 و 2018 روانه بازار داخلی شدند. میتسوبیشی ASX 2018 درواقع دومین فیس‌لیفت نسل سوم این خودرو محسوب می‌شود.

نیسان جوک اسپرت نیز یکی از هم‌وطنان ASX است که به‌واسطه طراحی متفاوت، قیمت مناسب و عرضه گسترده از محبوبیت بالایی در بازارهای جهانی، ازجمله ایران برخوردار است. این خودرو که محصول سال 2010 کمپانی نیسان محسوب می‌شود، اولین بار در سال 2016 و در قالب تیپ‌های اسکای پک و پلاتینیوم به بازار داخلی عرضه شد.


پس از گذشت مدت کوتاهی جهان نوین آریا پای نیسان Juke Sport را نیز به جاده‌های کشورمان باز کرد که ازنظر تجهیزات به نیسان جوک پلاتینیوم شباهت داشت، اما ازنظر فنی به لطف برخورداری از یک پیشرانه حجیم‌تر و توربوشارژ در سطح بسیار بالاتری قرار داشت.

مقایسه طراحی نیسان Juke Sport با  میتسوبیشی ASX
در مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX ، طراحی را باید یکی از مهم‌ترین بخش‌ها قلم داد کرد. میتسوبیشی ASX به لطف فیس‌لیفت‌های مکرر از چهره جذاب و نسبتاً بی‌نقصی برخوردار است که تا حدودی یادآور میتسوبیشی لنسر بوده و می‌تواند نظر طیف وسیعی از خریداران پیر و جوان را به‌سوی خود بکشاند. در نمای جلویی، جلوپنجره تیره‌رنگ این خودرو تا زیر چراغ‌های خشن و زاویه‌دار این کراس‌اوور جذاب امتدادیافته است که باعث شده میتسوبیشی ASX از چهره نسبتا هیجان‌انگیزی برخوردار باشد.


در سمت دیگر میدان نیسان جوک قرار دارد که می‌توان نمای ظاهری آن را نهایت جسارت و شجاعت طراحان کمپانی نیسان برای خلق یک کراس‌اوور جذاب قلمداد کرد. البته نیسان جوک اسپرت به لطف برخورداری از رینگ‌های مشکی 18 اینچی، آینه‌های جانبی تیره‌رنگ و همچنین قاب مشکی چراغ‌های دایره‌ای جلو کمی زیباتر از نمونه‌های تنفس طبیعی به‌نظر می‌رسد. نیسان Juke Sport در مقایسه با میتسوبیشی ASX از طراحی بسیار کاریزماتیک و منحصربه‌فردی بهره می‌برد؛ به همین دلیل بعید به‌نظر می‌رسد که این طراحی عجیب بتواند خانواده‌های ایرانی یا افراد مسن را به‌سوی خود بکشاند. در مقایسه میتسوبیشی ASX و نیسان جوک ازلحاظ طراحی می‌توان گفت که میتسوبیشی ASX به لطف برخورداری از نمای ظاهری نسبتا اسپرت و درعین‌حال عامه‌پسند خود می‌تواند طیف وسیع‌تری از خریداران ایرانی را تحت تأثیر قرار دهد.


در نمای داخلی نیسان جوک به لطف برخورداری از ادوات رنگی و نوع طراحی صندلی‌ها کمی اسپرت‌تر به‌نظر می‌رسد، اما میتسوبیشی ASX نیز در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد. ابعاد کابین میتسوبیشی ASX برای یک کراس‌اوور جمع‌وجور خیلی مناسب بوده و در مقایسه با نیسان جوک بسیار جادارتر به‌نظر می‌رسد؛ مخصوصا ردیف دوم نیسان جوک اسپرت بسیار محدودتر از ASX به‌نظر می‌رسد.

 
یکی دیگر از مزایای میتسوبیشی ASX در مقایسه با نیسان Juke Sport، فضای صندوق این خودرو است. نیسان جوک در تیپ‌های پلاتینیوم و اسکای پک از صندوق‌عقب محدودی با حجم 354 لیتر برخوردار است؛ این خودرو در تیپ اسپرت خود از سیستم AWD بهره می‌برد، به همین دلیل بخشی از فضای عقب Juke Sport به قرارگیری ادوات دیفرانسیل عقب اختصاص‌یافته است که باعث شده فضای صندوق آن کمی کوچک‌تر از دو تیپ دیگر باشد. در مقابل صندوق‌عقب میتسوبیشی ASX از فضایی به حجم ۴۴۲ لیتر برخوردار است که در صورت تا کردن صندلی‌های ردیف دوم، به فضای بیش از این نیز می‌توان دست پیدا کرد. کیفیت مواد بکار رفته در کابین هر دو خودرو نیز چندان رضایت‌بخش نبوده و در وضعیت یکسانی قرار دارد که برای خودروهایی در این رنج قیمتی چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد.

مقایسه فنی



جذاب‌ترین بخش مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX قوای فنی این دو خودرو است. نیسان جوک در بخش فنی به یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ مجهز شده است که توان خروجی 190 اسب‌بخار و 240 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. چنین نیرویی از طریق یک گیربکس CVT X-TRONIC به هر چهارچرخ نیسان Juke Sport منتقل می‌شود تا این کراس‌اوور 1372 کیلوگرمی بتواند طی زمانی در حدود 8.4 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ثانیه دست یابد.


مطمئنا میتسوبیشی ASX با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی خود که حداکثر توان خروجی آن تنها 148 اسب بخار است، نمی‌تواند در این بخش با نیسان جوک اسپرت رقابت کند. از همین رو به‌راحتی می‌توان جوک اسپرت را پیروز این بخش از مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX دانست.

مدل خودرو

نیسان Juke Sport

میتسوبیشی ASX

پیشرانه

4 سیلندر خطی مجهز به توربوشارژ- بنزینی

4 سیلندر خطی- بنزینی

حجم موتور سی‌سی

1618

1998

حداکثر قدرت اسب بخار

190

147

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

240

196

گیربکس

CVT X-TRONIC

6 سرعته CVT

مصرف سوخت(ترکیبی)

6.5

8.4

شتاب صفر تا 100

8.4

10 ثانیه

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

207

180






آپشن و امکانات رفاهی



آپشن و امکانات رفاهی


در این قسمت از مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX به بررسی آپشن‌های این دو خودرو خواهیم پرداخت. میتسوبیشی ASX 2018 تنها در نمونه فول آپشن یا تیپ 4 در بازار ایران حضور دارد که نشان‌دهنده سطح بالای امکانات این خودرو است. نیسان جوک نیز در تیپ اسپرت خود حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد تا جایی که در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی با اختلاف فراوانی بر میتسوبیشی ASX غلبه خواهد کرد.



با مطالعه جدول زیر می‌توانید لیست آپشن‌های نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX را با یکدیگر مقایسه کنید:

تجهیزات

نیسان Juke Sport

میتسوبیشی ASX

چراغ

دارای چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های جلو زنون، مه شکن جلو، قابلیت تنظیم اتوماتیک، نوربالای اتوماتیک، مه شکن جلو و عقب، چراغ شور، چراغ بدرقه

دارای چراغ‌های زنون، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ‌های جلو، شوینده چراغ‌ها بر روی سپر جلو

 

سیستم‌های مولتی‌مدیا

دارای 6 اسپیکر و هندزفری، قابلیت پشتیبانی از Bluetooth USB MP3 AUX

قابلیت پشتیبانی از Bluetooth USB – iPod دارای 4 اسپیکر و 2 تیوتر به همراه هندزفری

صفحه‌نمایش

نمایشگر 5.8 اینچی لمسی

نمایشگر 6.4 اینچی لمسی

رینگ‌ها

225/45R18

دارای رینگ مشکی

245/40R18

 

 

آینه

آینه جانبی تاشوی برقی و دارای چراغ‌راهنما، تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن

آینه جانبی تاشوی برقی و دارای چراغ‌راهنما، تنظیم برقی آینه‌های جانبی

تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

صندلی

صندلی‌های چرم، گرمکن صندلی‌های جلو، قابلیت نصب صندلی کودک(ISO Fix)، تنظیمات دستی صندلی راننده و سرنشین جلو

 

صندلی‌های چرم، گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیمات برقی صندلی راننده، تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو، تنظیم برقی صندلی راننده

شیشه

شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن

شیشه‌های جلو و عقب برقي، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ راننده

 

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور پارک عقب، سیستم هشدار فشار باد تایرها(TPMS)، رادار هشداردهنده خروج از خط(LDW)، رادار هشداردهنده نقاط کور(BSW)، رادار شناسایی اشیاء متحرک(MOD)

سنسور پارک عقب

 

سایر امکانات

کنترل دینامیکی نیسان(NDCS)، سنسور باران، 3 حالت رانندگی(نرمال – اکو – اسپرت)، کنترل دینامیکی نیسان(NDCS)، سقف پانوراما، کامپیوتر سفری، سانروف، کروز کنترل، سیستم مانیتور دید ۳۶۰ درجه(AVM)، سیستم AWD همراه با کنترل دستی، دوربین دید عقب، کیلس، ورود و خروج بدون کلید، سیستم گشتاور متغیر(Torque vectoring system)

کروز کنترل- شیشه عقب دارای گرمکن، فرمان برقی(EPS)، مجهز به دوربین دید عقب، سیستم ورود بدون سوییچ باقابلیت استارت خودرو به‌صورت دکمه‌ای، مجهز به سنسور باران و روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو


ایمنی
در مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX، می‌توان گفت همان‌طور که از محصولات کمپانی‌های شناخته شده ژاپنی انتظار می‌رود، این کراس‌اوورها نیز در بخش ایمنی و تجهیزات امنیتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

هر 2 این خودروها در سال 2011 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از موسسه ایمنی یوروانکپ شده‌اند که مهر تأییدی بر امنیت این دو کراس‌اوور دوست‌داشتنی است. درنهایت به دلیل اینکه نیسان جوک در بخش ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال و خردسال، امتیاز بیشتری را کسب کرده و همچنین از تجهیزات هوشمند و مدرن بیشتری برخوردار است، می‌تواند در این بخش نیز از حریف جذاب خود پیشی بگیرد. با نگاهی به جدول زیر می‌توانید از جزئیات ایمنی این دو کراس‌اوور ژاپنی مطلع شوید:

تجهیزات

نیسان Juke Sport

میتسوبیشی ASX

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی – ریموت کنترل – ایموبلایزر

سیستم ایموبلایزر، مجهز به سیستم ضدسرقت هشداردهنده

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین جلویی، جانبی، پرده‌ای

مجهز به 7 کیسه هوای ایمنی(2 عدد جلو شامل راننده و سرنشین جلو +2 عدد ایربگ جانبی + 2 عدد ایربگ پرده‌ای و یک عدد زانویی)

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی ترمز ضد قفل(ABS)، کنترل پایداری(ESP)، کنترل کشش(TCS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)، ترمز کمکی(BAS)

ترمزهای دیسکی ترمز ضد قفل(ABS)، کنترل فعال پایداری(ASC)، کنترل کشش(TCL)، ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیب‌دار(HSA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز(EBD)



تجربه رانندگی با نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX


مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX در بخش تجربه رانندگی نشان می‌دهد که باوجود قرارگیری این خودروها در یک دسته‌بندی یکسان، اما از لحاظ تجربه رانندگی با دو خودرو کاملا متفاوت مواجه هستیم. به دلیل مکان قرارگیری ستون‌های A و همچنین زاویه شیشه جلو نیسان جوک اسپرت، در بخش جلویی دید بسیار مناسبی در اختیار راننده قرار دارد. در مقابل به دلیل طراحی خاص بخش انتهایی این خودرو و همچنین پهنای ستون C، در بخش پشتی Juke Sport نقطه‌کور فراوانی وجود دارد که کمپانی نیسان سعی کرده است با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدیدی همچون دوربین 360 یا رادار نقطه کور تا حدی این ضعف را پوشش دهد.

در مقابل پشت فرمان میتسوبیشی ASX به‌هیچ‌وجه با چنین مشکلی مواجه نخواهید بود و پس از مدت کوتاهی می‌توانید به ابعاد این خودرو مسلط شوید. داخل کابین جوک اسپرت ادوات رنگی متعدد، حالت اسپرت صندلی‌ها و فرمان خودرو همگی نویدبخش یک رانندگی اسپرت و لذت‌بخش هستند، اما داخل میتسوبیشی ASX با فضای به‌مراتب ساده‌تری مواجه هستید که طراحی آن‌ها چندان هیجان‌انگیز یا اسپرت به‌نظر نمی‌رسند. در این میان وجود پدال‌های شیفتر پشت فرمان تنها قابلیتی است که می‌تواند تا حدودی حس و حال یک کراس‌اوور اسپرت را به راننده منتقل کند.


علی‌رغم برخورداری نیسان جوک از یک پیشرانه توربوشارژ قدرتمند، این خودرو در شروع حرکت چندان تندوتیز به‌نظر نمی‌رسد که وجود این نقص تنها به دلیل استفاده شرکت نیسان از گیربکس CVT برای این خودرو است. وجود این گیربکس شاید باعث کاهش مصرف سوخت و تا حدودی استهلاک این خودرو شده باشد، اما بر روی چالاکی نیسان Juke Sport اثر منفی فراوانی داشته است.

با توجه به توان خروجی میتسوبیشی ASX و همچنین برخورداری این خودرو از گیربکس CVT نباید انتظار داشت که این خودرو بتواند همپای رقیب توربوشارژ خود حرکت کرده و شتاب‌گیری کند. البته ASX کراس‌اوور کند و کسل‌کننده‌ای هم محسوب نمی‌شود، اما در مقابل نیسان جوک اسپرت که از موتور توربوشارژ و توان خروجی بالاتری برخوردار است، حرفی برای گفتن ندارد.

همچون اغلب خودروهای کراس‌اوور موجود در این رنج قیمتی، میتسوبیشی ASX و نیسان جوک اسپرت نیز از سواری چندان نرمی برخوردار نیستند و از این نظر نباید انتظار چندانی از این دو خودرو داشته باشید. البته در این میان نیسان جوک در قبال سواری نسبتا خشک و اسپرت خود، هندلینگ بسیار مناسبی را هم به شما ارائه می‌دهد و در مقایسه با میتسوبیشی ASX از پایداری بیشتری در مانورهای ناگهانی یا هنگام عبور از پیچ‌های تند برخوردار است.

شرایط بازار


نیسان جوک اسپرت به‌واسطه حضور گسترده‌تر شرکت جهان نوین آریا، توان بالای خروجی پیشرانه، شرایط فروش متغیر و همچنین امکانات متنوع با ورود به بازار ایران توانست نظر خریداران بسیاری را به‌سوی خود بکشاند. در مقابل میتسوبیشی ASX باوجود تمامی مزایا و قابلیت‌هایی که از آن‌ها برخوردار است، نتوانست همچون هم‌وطن عجیب‌وغریب خود به موفقیت دست یابد.



درمجموع می‌توان گفت که گرچه هر دو این خودروها، نسبت به رقبای کره‌ای خود از بازار خریدوفروش ضعیف‌تری برخوردار هستند اما با اختلاف اندکی نیسان جوک اسپرت توانسته فروش موفق‌تری را نسبت به ASX تجربه کند و در حال حاضر نیز از بازار خریدوفروش پررونق‌تری برخوردار است.

جمع‌بندی مقایسه نیسان Juke Sport با میتسوبیشی ASX
 به بخش نهایی مقایسه نیسان Juke Sport و میتسوبیشی ASX رسیده‌ایم. در یک جمع‌بندی نهایی باید گفت که نیسان جوک یک کراس‌اوور اسپرت و پرشتاب است که کمپانی سازنده در طراحی و تولید این خودرو، تنها قشر جوان را به‌عنوان مشتری‌های هدف خود در نظر گرفته است؛ به همین دلیل در ردیف دوم این خودرو فضای کافی برای سر و پا در نظر گرفته نشده یا فضای بار خودرو بسیار محدود طراحی‌شده است! بنابراین این خودرو بیشتر از میتسوبیشی ASX می‌تواند انتظارات خریداران جوان و عاشقان رانندگی‌های پرشتاب را برآورده کند.  

در مقابل میتسوبیشی ASX با فضای جادار کابین، نمای ظاهری عامه‌پسندتر و همچنین سواری نرم‌تر خود می‌تواند انتخاب منطقی‌تری برای خانواده‌هایی باشد که توان خروجی و چالاکی جز اولویت‌های اصلی آن‌ها نبوده و برای رفت‌وآمدهای روزانه خود به دنبال یک کراس‌اوور جمع‌وجور و کم استهلاک هستند.




منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/ 

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار