به گزارش خودروکار، خودروی برقی فوق جمع جور یا در اصطلاح ultra-compact تویوتا سی پلاس پاد Toyota C+pod EV نام دارد و فعلا در ناوگان نهادهای دولتی محلی ژاپن عرضه شده است.
توان این خودرو با دو صندلی 12 اسب بخار است و از سال 2022 مصرف کنندگان می توانند آن را خریداری کنند. تویوتا اخیراً اعلام کرده است که قرار است تا سال 2025 یعنی کمتر از 5 سال آینده 60 مدل خودروی برقی جدید به بازار عرضه کند که شامل خودروی برقی با باتری جامد هم می شود.
شرکت خودروسازی ژاپنی تویوتا، چند سالی است که فناوری تولید خودرو با باتری را به دست آورده است. با این حال بیشتر در بخش خودروهای هیبریدی موفق بوده است. در سال 1997 هم حتی دو نسل از خودروهای «رافور برقی» RAV4 EV به تعداد خیلی محدود عرضه کرد. هنوز هم برای تولید خودروهای برقی در مقیاس انبوه، کُند و باتردید عمل می کند. حتی مدیر عامل گروه تویوتا اعتقاد دارد که در باره خودروهای برقی بیش از حد هیاهو شده است و حتی به کشورهایی که خودروهای بنزینی را ممنوع کرده اند هشدار داده است.
با این که تویوتا اعتقاد دارد که هنوز برای برقی شدن همه خودروها خیلی زود بوده و به زمان بیشتری نیاز است با این حال خودروی بسیار جمع و جور C+pod را برای ژاپن معرفی کرده است. این خودروی بسیار ریزمیزه ابتدا برای نهادهای حکومتی محلی در نظر گرفته شده است و تعداد خیلی محدودی عرضه شده است. برای کسانی که فقط در داخل توکیو رفت و آمد دارند این خودرو در سال 2022 قابل دسترس خواهد شد.
این خودرو با باتری 9.1 کیلووات ساعت می تواند 93 مایل (150 کیلومتر) را به ازای هر بار شارژ بپیماید. موتور برقی آن فقط 12 اسب بخار توان دارد و حداکثر سرعت این خودرو 60 کیلومتر در ساعت است. بنابراین انتظار نداشته باشید به این زودی چنین خودرویی را در بزرگراه ها ببینید. این خودرو از خودروی اسمارت فورتو Smart Fortwo کوچکتر است و تا حدودی با رنوی توئیزی Renault Twizy قابل مقایسه است.
سی پلاس پاد بخشی به نوعی مشارکت تویوتا در گسترش جهانی خودروهای برقی و حمل و نقل نوین به حساب می آید. اما برای ایجاد و گسترش زیرساخت های شارژ خودروهای برقی، تویوتا با ایجاد واحد «شارژ سبز تویوتا» همکاری خود را با شرکتی به نام میرایز Chubu Electric Power Miraiz Co. آغاز کرده است.
از بین 60 خودروی برقی شده که تویوتا برای سال 2025 وعده داده، تعدادی خودروی تمام برقی، تعدادی هیبریدی و بخشی هیبریدی قابل شارژ با پریز برق یا در اصطلاح پلاگین و بخشی هم خودروهای پیل سوختی یا سوخت هیدروژنی هستند. بازار خودروی اروپا هم منتظر یک خودروی «اس یو وی» [بلندقامت] برقی از تویوتا است که در سال 2021 رونمایی می شود. این خودروساز ژاپنی یک خودرو با باتری حالت-جامد solid-state battery هم در برنامه دارد که اواسط دهه 2020 به بازار می آید.
بنابراین با این که تیم رهبری در تویوتا اعتقادی به مقررات و روندهای خودروهای برقی ندارد، اما در حال ایجاد آمادگی در مجموعه خود هست حتی اگر با خودروهای بیش از حد کوچک باشد.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/