کد خبر: ۴۲۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۲

آثار طولانی‌مدت کرونا بر صنعت خودرو

اگر چه با آغاز همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌های زنجیره خودروسازی در دنیا تعطیل یا با کمترین ظرفیت تولیدی به فعالیت مشغول شدند با این حال با کنترل این ویروس در بسیاری از کشورهای اروپایی و چین خودروسازان بار دیگر تولید را چه بسا با ظرفیت بالاتر آغاز کردند.
به گزارش خودروکار، حالا اما بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند پیامدهای همه‌گیری این ویروس تا سال‌ها گریبانگیر صنعت خودرو است.در این زمینه دویچه وله در گزارشی عنوان کرده که خودروسازان در سال ۲۰۲۱ با سه چالش مواجهند: ادامه حضور ویروس کرونا، دوره گذار به خودروهای برقی و آمادگی برای رقابت در عرصه خودران‌ها.

رئیس موسسه تحقیقات خودروی دانشگاه دوئیس برگ می‌گوید: «برای صنعت خودرو،آثار و پیامدهای کووید-۱۹ خیلی طولانی‌تر از خودِ ویروس دوام می‌آورد.» منظور او هم افزایش شدید بدهی‌های مردم به سبب پاندمی ویروس کرونا است و زمان زیادی طول می‌کشد که این بدهی‌ها پرداخت شوند و آثار و پیامدهای آن در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت خود را نشان خواهد داد. به گفته او «صنعت خودرو در اروپا تا مدتی ضعیف باقی خواهد ماند.»

فشار به صنعت خودرو، خیلی پیش از شروع گسترش ویروس کرونا آغاز شده بود. برقی‌سازی خودروها و دیجیتالی شدن آن مستلزم سرمایه‌گذاری سنگین است. برای گذار از خودروهای بنزینی به برقی، خودروسازان مجبور شدند تعدیل نیرو و مدیریت کاهش هزینه را در دستور کار خود قرار دهند. از سویی دوره گذار همیشه همراه با تردید است و مردم هنوز نمی‌دانند چه خودروهایی جایگزین خودروهای بنزینی می‌شوند و همین عامل از اعتماد و اطمینان آنان می‌کاهد. از همه بدتر، زیرساخت‌های آن هنوز آماده نیست.

خودروهای برقی گران‌اند، فناوری باتری و زیرساخت‌های شارژ خیلی با آنچه باید باشد فاصله دارند. اما در عین حال، خودروهای بنزینی درون‌سوز که به‌عنوان عامل اصلی گرمایش زمین معرفی می‌شوند، در حال خروج از عرصه زندگی هستند. مشکلات خودروسازان با این عرصه دشوار و نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت با کُندی شدید اقتصاد به خاطر کرونا همراه شد. بر اساس محاسبات موسسات تحقیقاتی، سال ۲۰۲۰ با کاهش ۲۰ درصدی تولید و فروش خودروی جهانی همراه بود.

معنی این رقم این نیست که مردم به دنبال مالکیت و داشتن خودروی شخصی نیستند. آمار سازمان حمل و نقل موتوری فدرال آلمان KBA نشان می‌دهد تا اول اکتبر ۲۰۲۰ تعداد خودروهای پلاک شده در آلمان ۲/ ۴۸ میلیون دستگاه بوده و نسبت به شروع سال ۲۰۲۰، حدود ۴۶۰ هزار دستگاه بیشتر بوده است. معنی آمار سازمان یاد شده این است که طول عمر خودروها نسبت به پیش از بحران ویروس کرونا بیشتر شده و مردم خودروهای قدیمی را بیشتر نگه می‌دارند. حکومت آلمان این روند را خوشایند نمی‌داند ضمن آنکه علاقه‌مند است دوره گذار به خودروهای برقی را با شتاب بیشتری سپری کند. هر چه باشد، در آلمان، صنعت خودرو، مهم‌ترین بخش اقتصاد به حساب می‌آید که در آن بیش از ۲ میلیون شغل با آن به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط هستند. با توجه به همین حقیقت است که مشوق‌های ۹ هزار یورویی (۱۱هزار دلاری) برای خرید خودروهای برقی جدید و هیبریدی تا سال ۲۰۲۵ ادامه می‌یابد.

 یکی دیگر از مسائل اصلی در صنعت خودروی آلمان پیشبرد اهداف اتصال به شبکه و دیجیتالی کردن محصولات است. دولت آلمان هم قصد دارد یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کند تا کمپانی‌های زنجیره تامین را که با کمبود نقدینگی رو به رو هستند در مسیر آینده یاری کند.


منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار