کد خبر: ۴۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰

مقایسه مزدا 3 جدید با پژو 2008+ مشخصات فنی

مشخصات فنی خودرومزدا 3 جدید و پژو 2008 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنید.
به گزارش خودروکار، در این گزارش  قصد داریم بهمقایسه مزدا ۳ جدید و پژو ۲۰۰۸ بپردازیم که دقیقا دارای چنین مشخصه‌ای هستند. این دو خودرو گرچه از دو سوی مختلف جهان به ایران آمده و در برابر هم قرارگرفته‌اند، اما در بازار مشترکی در حال رقابت با هم هستند و توانایی‌هایی نزدیک به هم دارند.

معرفی  مزدا 3 جدید و پژو 2008
مزدا ۳ نیو یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های جمع‌وجور حاضر در بازار کشور است. این خودرو از سال ۱۳۸۹ توسط بهمن خودرو به بازار عرضه شد تا ادامه‌دهنده موفقیت نسل قبلی خود باشد. مزدا ۳ نیو مدت‌زمان زیادی است که در بازار کشور حضور دارد و همین امر باعث شده تا رنگ و بوی قدیمی به خود بگیرد.





در مقابل پژو 2008 یک کراس‌اوور کوچک شهری است که از بدو ورود به بازار جهانی، توجهات بسیاری را به سمت خود کشاند. مدلی که شرکت ایکاپ برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفت، نمونه فیس‌لیفت ۲۰۱۶ این خودرو بود که اولین بار در سال ۱۳۹۶ راهی بازار کشورمان شد. پژو ۲۰۰۸ در روزهای نخست با استقبال بسیار بالایی روبرو شد، اما ستاره اقبال ۲۰۰۸ خیلی زود با خروج کمپانی پژو از ایران افول کرد. در ادامه با مقایسه مزدا ۳ جدید و پژو ۲۰۰۸ با ما همراه باشید تا بتوانید بیش ‌از پیش با مزایا و معایب این دو خودرو آشنا شوید.

مقایسه طراحی



مقایسه طراحی مزدا ۳ جدید و پژو ۲۰۰۸ کار ساده‌ای نیست، چون این دو خودرو در دو کلاس متفاوت قرارداشته و زبان طراحی کاملا متفاوتی دارند. نمای ظاهری مزدا 3 جدید در کمال سادگی جذابیت زیادی دارد و همین موضوع باعث شده است تا در حال حاضر پس از گذشت حدود یک دهه از عرضه این محصول به بازار داخلی همچنان از طرفداران بسیاری برخوردار باشد.

در سمت مقابل پژو 2008 یک کراس‌اوور کوچک با طراحی به‌مراتب مدرن‌تر و اسپرت است که به‌راحتی می‌تواند نظر خاص‌پسندان را به‌سوی خود بکشاند؛ البته دراین‌بین بخش‌هایی از طراحی ۲۰۰۸ هم وجود دارند که شاید به مذاق تمامی افراد خوش نیاید. برای مثال می‌توان به زه‌پلاستیکی دور گلگیرها اشاره کرد که ظاهری نسبتا ارزان‌قیمت برای این خودرو ایجاد کرده است؛ همچنین سقف خودرو در بخش عقبی ارتفاع بیشتری دارد و این نیز گرچه در افزایش فضای سر سرنشینان عقب مؤثر واقع‌شده ولی زیبایی نمای جانبی این خودرو را تحت تأثیر قرار داده است. به‌طورکلی در مقایسه مزدا ۳ جدید و پژو 2008 ازنظر طراحی می‌توان گفت که مزدا 3 نیو، باوجود سن بالاتر از طراحی معقول‌تری برخوردار است. به زبانی ساده‌تر، در حال حاضر کمتر کسی را پیدا کرد که از چهره خندان مزدا 3 نیو راضی نباشد!


مقایسه مزدا ۳ جدید و پژو ۲۰۰۸
مانند آنچه در نمای ظاهری این دو خودرو شاهد آن بودیم، در فضای داخلی نیز پژو 2008 از طراحی نسبتا بروزتر و اسپرتی برخوردار است؛ این در حالی است که تاریخ طراحی نمای داخلی مزدا 3 نیو به سال 2009 میلادی بازمی‌گردد و در مقایسه با طراحی مدرن فضای داخلی پژو 2008 که بر اساس اصول آی کاک پیت (i-Cockpit) شکل‌گرفته، کمی سالخورده به‌نظر می‌رسد.

مقایسه مزدا 3 جدید با  پژو 2008 از نظر فنی


در مقایسه‌ مزدا ۳ جدید و پژو ۲۰۰۸ جذاب‌ترین قسمت، بخش فنی این دو خودرو است. قوای فنی نقطه‌ای است مزدا 3 نیو و پژو 2008 رقابت نزدیک و جذابی با یکدیگر دارند. مزدا ۳ از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی استفاده می‌کند که طی سالیان گذشته امتحان خود را به‌خوبی در بازار پس داده است. پژو ۲۰۰۸ در سمت مقابل موتوری کوچک‌تر دارد، ولی در عوض به سیستم توربوشارژر مجهز بوده و از خروجی بهتری نسبت به مزدا ۳ نیو برخوردار است.

موتور کوچک پژو از سری موتورهای پرنس (Prince engine) گروه پژو سیتروئن است که با همکاری BMW ساخته‌شده‌اند. این موتور ۱.۶ لیتری که با کد THP165 شناخته می‌شود، توانایی تولید قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور۲۴۰ نیوتن‌متر را دارد که در مقایسه با قدرت ۱۴۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۸۷ نیوتن‌متری مزدا 3 جدید، در جایگاه بالاتری قرار می‎گیرد.



مشخصات پیشرانه تنها بخشی نیست که پژو برنده‌ی‌ آن محسوب می‌شود، چون فرانسوی تازه‌وارد ما با مصرف سوخت ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در بحث مصرف سوخت نیز رقیب ژاپنی خود را شکست می‌دهد. اینکه فقط با توجه به مشخصات روی کاغذ پژو را برنده بدانیم کار اشتباهی است. باید در نظر داشت که یک موتور توربوشارژر در قبال عملکرد بهتر، دستمزد بالاتری را هم طلب خواهد کرد. چنین موتورهایی هم به کیفیت سوخت و هم کیفیت روغن‌موتور حساسیت بالاتری دارند؛ بنابراین اگر علاقه‌ چندانی به مراقب‌‌های مداوم از چنین پیشرانه حساسی را ندارید، بهتر است به سراغ موتور تنفس طبیعی مزدا 3 نیو بروید.

 
مشخصات دقیق مزدا ۳ جدید و پژو ۲۰۰۸ را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مدل خودرو

مزدا 3

پژو ۲۰۰۸

پیشرانه

4 سیلندر خطی- تنفس طبیعی

4 سیلندر خطی-مجهزبه توربوشارژ

حجم موتور سی‌سی

2000

1600

حداکثر قدرت اسب بخار

148

۱۶۳

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

187

۲۴۰

گیربکس

5 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

7.6

۶.۷

شتاب صفر تا 100

11

۸.۲

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

204

۲۱۷



آپشن و امکانات رفاهی


مزدا ۳ جدید در سال‌های ابتدایی عرضه به بازار کشور، جزو مجهزترین خودروهای کلاس خود محسوب می‌شد. هم‌اکنون نیز به لطف به‌روزرسانی‌های انجام‌شده در تیپ فول این خودرو، می‌توان مزدا 3 نیو را خودرویی با امکانات قابل‌قبول و مناسب دانست.

همان‌طور که می‌دانید واردکننده‌ پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو است؛ شرکتی که در کنار سایپا ید طولایی در حذف آپشن‌های خودروها دارند. به همین دلیل در این بخش از مقایسه مزدا 3 جدید با پژو 2008، کراس‌اوور فرانسوی قافیه را به رقیب واگذار کرده و حسابی خجالت‌زده خواهد شد.


اگر بخواهیم به تفاوت اصلی امکانات این دو خودرو بپردازیم، باید گفت که مزدا ۳ جدید مواردی مانند سیستم ورود و استارت بدون کلید، تودوزی چرمی، گرمکن صندلی، سانروف برقی و سیستم چرخش چراغ‌ها در پیچ را اضافه بر امکانات پژو دارد و برنده‌ این بخش خواهد بود.

تجهیزات

مزدا 3 نیو

پژو ۲۰۰۸

چراغ

چراغ‌های جلو هالوژنی، مه شکن جلو، چرخش نور در پیچ‌ها، قابلیت تنظیم اتوماتیک

چراغ‌های جلو اتوماتیک، چراغ‌های روشنایی روز LED، چراغ مه شكن جلو و عقب

سیستم‌های مولتی‌مدیا

رادیو mp3،AUX،CD، مجهز به 4 بلندگو

شش بلندگو، USB، بلوتوث، Mirror Screen

صفحه نمایش

فاقد نمایشگر در نمونه‌های استاندارد

صفحه لمسي 7 اينچي، شش بلندگو، USB، بلوتوث، Mirror Screen

رینگ‌ها

195/65R 15

205/50R 16، رينگ يدکي فولادي 15 اينچ

آینه

آینه وسط با حسگر کاهش‌دهنده اتوماتیک نور، آینه تاشوی برقی و دارای چراغ راهنما، تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن

آینه‌های جانبي برقي تا شونده

تهویه مطبوع

کنترل اتوماتیک دوگانه

تهويه دوگانه اتوماتيک با سيستم خنک کننده داشبورد

صندلی

صندلی با روکش چرمی، گرمکن صندلی جلو، پشت‌سری فعال برای صندلی جلو، 4 حالته دستی سرنشین جلو – 6 حالته برقی راننده

 

 

صندلی‌های راحتي پارچه‌ای، صندلي عقب تاشو 1/3 و 2/3، پشت‌سری‌های صندلي عقب

شیشه

شیشه‌بالابر جلو و عقب برقی با قطع کن

شیشه‌های جلو و عقب برقي، تک لمسی، قفل‌برقی ایمنی کودک

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور عقب

سنسور کمک پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور کاهش باد لاستیک، سیستم هشدار پارامتریک و پیرامونی

سایر امکانات

پدال شیفتر، کامپیوتر سفری، سانروف، کروز کنترل، دوربین دید عقب، کیلس، ورود و خروج بدون کلید

کروز کنترل، محدودکننده سرعت، برف‌پاک‌کن خودکار



مقایسه مزدا 3 جدید با پژو 2008 از نظر ایمنی
مزدا 3 جدید و پژو ۲۰۰۸ هر دو خودروهایی ایمن هستند و از این نظر نگرانی در مورد آن‌ها وجود ندارد. مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸ هر دو موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه یورو NCAP اروپا شده‌اند که مهر تأییدی بر امنیت این خودرو محسوب می‌شود. با مطالعه جدول زیر می‌توانید از جزئیات تجهیزات ایمنی این دو خودرو مطلع شوید:

تجهیزات

مزدا 3

پژو ۲۰۰۸

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

قفل مرکزی – ریموت کنترل – ایموبلایزر – سیستم قفل دوبله

سنسور کمک پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور کاهش باد لاستیک، سیستم هشدار پارامتریک و پیرامونی

کیسه هوا

مجهز به 6 کیسه هوا، راننده، سرنشین، جانبی، پرده‌ای

كيسه هواي جلو، جانبی و پرده‌ای جمعا 6 عدد

سیستم ترمز

ترمزهای دیسکی مجهز به ABS-EBD- EBA

سیستم کمک ترمز اضطراری (EBA)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم کمکی سربالایی (EBA)، ترمز دیسکی جلو و عقب



تجربه رانندگی


در مزدا ۳ جدید راننده در ارتفاع نسبتا پایینی قرار دارد، ولی اشراف آن به ابعاد و زوایای خودرو قابل‌قبول است؛ تنها مورد منفی که پشت فرمان مزدا ۳ وجود دارد، دید نسبتا کم به بخش عقب این خودرو است.

در سمت دیگر پژو ۲۰۰۸ راننده را در ارتفاع بالاتری نسبت به مزدا 3 نیو قرار می‌دهد تا حس رانندگی با یک خودرو شاسی‌بلند را به شما القا کند. البته پژو چندان هم شاسی‌بلند نیست و اگر آن را در کنار یک رنو ساندرو قرار دهید، به‌راحتی متوجه ارتفاع نسبتا یکسان این دو خودرو از سطح زمین خواهید شد!

فضای داخلی پژو ۲۰۰۸ را نمی‌توان خیلی بزرگ ارزیابی کرد ولی برای سرنشینان عقب فضایی بیشتر از مزدا 3 را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. از طرفی کیفیت بالاتر کابین مزدا 3 جدید در کنار وجود مواردی همچون سانروف نیز سبب می‌شوند تا سرنشینان حس بهتری درون این خودرو داشته باشند.

جذاب‌ترین بخش مقایسه‌ مزدا ۳ نیو و پژو ۲۰۰۸ رانندگی آن‌ها است. مزدا 3 با موتور تنفس طبیعی خود در کنار گیربکس 5 سرعته اتوماتیک هوشمند از چالاکی قابل قبولی برخوردار است. شتاب‌گیری مزدا با توجه به کلاس خودرو و در نظر گرفتن قدرت آن رضایت‌بخش است؛ اما از یاد نبرید که رقیب فرانسوی از یک‌ دنده بیشتر و یک توربوشارژر قدرتمند بهره می‌برد.



پشت فرمان پژو ۲۰۰۸ داستان کاملا متفاوت است. در شروع حرکت مقداری تأخیر در عملکرد سیستم توربو مشاهده می‌شود ولی با درگیر شدن آن، شاهد آزاد شدن گشتاور بالایی در پیشرانه این خودرو خواهید بود. در آزمون شتاب‌گیری، پژو ۲۰۰۸ به‌راحتی مزدا ۳ را شکست می‌دهد. گشتاور ۲۴۰ نیوتن‌متری پیشرانه 2008 نیز سبب می‌شود تا با افزایش سرعت، اختلاف این دو خودرو افزایش یابد. عملکرد جعبه‌دنده در هر دو خودرو مناسب است اما در مزدا 3 راننده می‌تواند از شیفترهای پشت فرمان نیز لذت ببرد.

متأسفانه هیچ ‌یک‌ از خودروها، دارای سواری راحتی نیستد و در هر دو خودرو ضربات جاده به میزان قابل‌توجهی به کابین انتقال پیدا می‌کند. در این بخش با وجود نقصی که در مورد هر دو خودرو وجود دارد، اما مزدا 3 را باید خودرویی با عایق‌بندی بهتر در مقایسه با پژو عنوان کرد. با اینکه پژو ۲۰۰۸ برنده بی‌چون چرای رقابت در خط مستقیم است، ولی این قضیه در مورد پیچ‌ها صدق نمی‌کند. در اینجا مزدا ۳ جدید به‌عنوان یک سدان نسبتا اسپرت، با اتکا به ارتفاع پایین‌تر و سیستم تعلیق مولتی لینک خود برتری خود را به رخ رقیب می‌کشد.

شرایط بازار


در بازه‌ قیمتی ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان مزدا ۳ جدید از پشتیبانی بسیار کامل‌تری در مقایسه با محصولات وارداتی پژو برخوردار بوده و راحت‌تر می‌توان به قطعات آن دسترسی پیدا کرد. مزدا 3 نیو با توجه به حضور پررنگ‌تر خود، در بازار دست‌دوم نیز از طرفداران پروپاقرصی برخوردار است.


 در این میان تنها دلیلی که خرید ۲۰۰۸ را توجیه می‌کند طرحی خاص و متفاوت این خودرو، درکنار شتاب بالا آن است. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت مزدا 3 به‌واسطه بازار پررونق‌تر، پیشرانه کم دردسرتر و خدمات پس از فروش کامل‌تر از ارزش خرید بالاتری برخوردار بوده و برنده این رقابت خواهد بود.

جمع‌بندی مقایسه مزدا 3 جدید با  پژو 2008
به آخرین بخش از مقاله مقایسه مزدا 3 جدید و پژو 2008 رسیدیم؛ پژو ۲۰۰۸ بیشتر مناسب طرفداران پژو و کسانی است که خودرویی جدید و متفاوت را می‌خواهند. این خودرو فرانسوی در مقایسه با اغلب کراس‌اوورهای موجود در این رنج قیمتی، از طراحی متفاوت و خروجی بالاتری برخوردار است، اما این دلیلی بر برتری آن در همه جهات نیست. در کل مزایای پژو ۲۰۰۸ را باید شتاب بالا، ایمنی قابل‌قبول، طراحی جوان‌پسند و مصرف سوخت اقتصادی عنوان کرد. از طرفی معایب این خودرو نیز کمبود قطعات یدکی، کمبود امکانات رفاهی، فضای کوچک و بازار دست‌دوم کم‌رونق است.

مزدا ۳ جدید نیز دارای موارد مثبتی مانند کیفیت ساخت بالا، مصرف کم، استهلاک پایین و امکانات مناسب است؛ و معایب این خودرو نیز شامل گرانی قطعات یدکی، فضای داخلی کوچک و فاصله کم از سطح زمین است. با این تفاصیل به‌نظر می‌رسد اگر به دنبال یک سدان جذاب و پرطرفدار هستید که علاوه بر فضای مناسب برای یک خانواده کم‌جمعیت، از امکانات متنوعی نیز برخوردار باشد، بهتر است به سراغ مزدا 3 نیو بروید. همچنین اگر طراحی منحصربه‌فرد و توان خروجی پیشرانه تنها اولویت‌های شما برای خرید یک کراس‌اوور در این رنج قیمتی محسوب می‌شود، پژو 2008 می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد.

انتهای پیام/ 

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
ما فقط تو خواب و رویا سوار این ماشینها میشیم .
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار