در این گزارش به مقایسه چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک با دنا پلاس توربو
اتوماتیک خواهیم پرداخت.
پیش از شروع مقایسه، لازم است هرکدام از این دو خودرو را در قالب چند سطر به حضورتان معرفی کنیم.
نخستین نشانههای حضور چری آریزو ۵ در سبد محصولات کمپانی چری از سال ۲۰۱۴ بروز کرد. در این سال، کمپانی چینی مذکور یک محصول مفهومی تحت عنوان کانسپت آلفا را در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآورد. سال بعد نیز کانسپتی دیگر تحت عنوان آلفا ۵ بهعنوان پیشدرآمدی بر نسخه واقعی آریزو ۵ در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۵ به بازدیدکنندگان نمایش داده شد. به هر صورت، تولید نمونههای واقعی چری آریزو ۵ از سال ۲۰۱۶ و با دو نوع موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی یا توربوشارژ (E4T15B) آغاز شد.
سال ۹۵ زمان مناسبی بود تا شرکت مدیران خودرو (نماینده رسمی کمپانی چری در ایران) اقدام به عرضه چری آریزو ۵ با پیشرانه تنفس طبیعی کند؛ اما گویا عملکرد فنی این سدان چینی مورد رضایت مشتریان نبود و شور و شوق فراوانی بین هواداران محصولات چری در ایران ایجاد نمیکرد.
از همینرو، مدیرانخودروییها تصمیم به تغییر دایره مدیریت بازی گرفتند و نسخه توربوشارژ چری آریزو ۵ را بهعنوان برگ برنده خود در رقابت با محصولات مشابه وارد میدان کردند. به این ترتیب، چری آریزو ۵ توربو از سال ۹۶ تاکنون مهمان سفره خودرویی ما ایرانیها است و حتی با وجود تحریمها، قصد ترک بازار کشور را ندارد.
سوگلی ایران خودرو که قیمت بالای آن در ابتدای عرضه حواشی فراوانی با خود داشت و سروصداهای زیادی پیرامون آن ایجاد شد، چیزی جز نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو نیست. جعبهدنده ششسرعته اتوماتیک این خودرو آنچنان گرانقیمت بود که شوک نسبتا عجیبی به بازار خودروی کشور و البته افکار عمومی مشتریان وارد آورد. این گیربکس پرحاشیه و ناخلف، از سال ۹۹ با دنا پلاس توربو همراه شد تا در اوج تحریمها، شرکت ایران خودرو به علت ارائه یک مدل جدید و نیز تلاش در زمینه خودکفایی و عدم وابستگی به کمپانیهای خارجی، در ارایه تولیدات جدید به خود افتخار کند.
البته این گیربکس ۶ سرعته تولید داخل نیست و توسط شرکت DAE چین ساخته شده است. ایران خودرو نیز هیچ داعیهای نسبت به داخلیبودن جعبهدنده دنا پلاس توربو اتوماتیک ندارد و صرفا آن را متناسب با عملکرد پیشرانه ef7 توربوشارژ تنظیم کرده و روی گرانترین محصول ملی خود قرار داده است.
دنا پلاس توربو یکی از محبوبترین تولیدات ایران خودرو به شمار میرود که ازقضا میان جوانان نیز استقبال مناسبی از آن به عمل آمده و بیش از همه اسپرت سواران جوان را نسبت به ظاهر مهیج و تهاجمی خود خرسند ساخته است؛ تاحدی که غبار تعصب مقابل چشمان این افراد را پوشانده است و اجازه دیدن نقاط ضعف طراحی و ناهماهنگیهای فراوان موجود در بدنه دناپلاس توربو را نمیدهد؛ اما چه روی این خودرو تعصب داشته باشید و چه خیر، وقتی با دیده انصاف به این نواده سمند بنگرید، میتوانید ناهماهنگیهای چهره، نمای جانبی و قسمت عقب خودرو را بیشازپیش مشاهده کنید.
طراحی چراغهای اصلی و جلوپنجره، حالتی هندسی و ستیزهجویانه دارند؛ اما از لحاظ تطابق با سایر المانهای بدنه، امتیاز بالایی کسب نمیکنند. فریم پنجره درب عقب نیز گرچه مهیج به نظر میرسد، اما بهطرزی عجولانه و نامناسب نسبت به نسخه معمولی دنا و سمند تغییر شکل یافته و نوعی اعوجاج بصری را در این قسمت پدید آورده است. طراحی سپر و چراغهای عقب نیز سنخیت چندانی با نمای جلو ندارند.
اما در سمت دیگر این میدان، با نواده یکی دیگر از محصولات قدیمی بازار ایران (ام وی ام ۵۳۰) مواجه هستیم که برخلاف حریف ایرانی، کوچکترین تشابهی به اجداد خود ندارد. چری آریزو ۵ توربو از لحاظ طراحی توانسته است هم شاخصههای اسپرت جوانپسند را در خود مستتر کند و هم سلایق خانوادهها را به طور کامل مدنظر قرار دهد. آریزو ۵ توربو در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک، بسیار حرفهایتر طراحی شده است و اثری از ناهماهنگی دیداری شاخص در بدنه آن مشاهده نمیشود. بر همین اساس و به دور از هرگونه منش متعصبانه، میتوان رقیب برآمده از سرزمین اژدها را برنده مقایسه چری آریزو ۵ توربو با دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر طراحی ظاهری قلمداد کرد.
در زمینه طراحی داخلی، هر دو خودرو جلوههایی تقریبا خوشایند و بهروز را از خود به نمایش میگذارند؛ اما با این حال، هنوز هم حریف چینی از طراحی بهمراتب حرفهای و جالبتوجهتر در بخشهایی همچون داشبورد، غربیلک فرمان و کنسول کیلومترشمار پشت فرمان برخوردار است. البته احتمال دارد برخی مشتریان طراحی ساده اما متناسب کنسول میانی دنا پلاس را به آریزو ۵ ترجیح دهند که یکی از علل این امر، میتواند حالت نهچندان زیبای دریچههای تهویه در جوانب پنل مالتیمدیا باشد.
گرچه سطح کیفی متریال کابین آریزو ۵ نسبت به دنا پلاس اندکی برتری از خود نشان میدهد، اما این میزان اختلاف کیفیت چندان هم مشهود نیست. در مورد گنجایش کابین، باید گفت که هر دو رقیب چینی و ایرانی حاضر در این مقایسه، فضایی نسبتا قابلقبول را برای کاربران خود به ارمغان آوردهاند؛ اما فاصله محوری بیشتر در محصول ایران خودرو سبب شده است تا دنا پلاس توربو نسبت به حریف چینی خود مقداری جادارتر به نظر برسد. این برتری در بخش صندوقعقب بیشتر محسوس است؛ چراکه صندوقعقب دنا پلاس توربو اتوماتیک، فضایی معادل ۵۰۰ لیتر را به وسایل سرنشینان اختصاص داده است؛ اما چری آریزو ۵ توربو تنها ۴۳۰ لیتر حجم در اختیار کاربران میگذارد.
در پایان مقایسه آریزو ۵ توربو با دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر طراحی داخلی، باید گفت این دو خودرو بسیار به هم نزدیک هستند؛ اما حریف چینی با اختلاف اندک میتواند برنده این قسمت باشد.
هر دو خودروی حاضر در این مقایسه از معدود سدانهای نسبتا اقتصادی موجود در بازار کشور هستند که به پیشرانه پرخوران یا توربوشارژ مجهز شدهاند. محصول ملی ایران خودرو، پیشرانه ۱.۷ لیتری ef7 توربوشارژ را به خدمت گرفته تا ۱۵۰ اسببخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور را بهواسطه گیربکس ششسرعته اتوماتیک ساخت کمپانی DAE به چرخهای جلو ارسال کند. شتاب و چالاکی دنا پلاس توربو اتوماتیک نسبت به چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک، مقداری کمتر و حدود 11 ثانیه ارزیابی شده است.
از طرف دیگر، رقیب چینی نیز از توانی تقریبا مشابه دنا پلاس توربو اتوماتیک سود میبرد و اختلاف چندانی با حریف ایرانی خود از لحاظ توان فنی ندارد؛ خروج ۱۴۷ اسببخار قدرت بههمراه ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور از این پیشرانه همسان با نمونه موجود در چری تیگو ۷، سبب شده است تا آریزو ۵ توربو بتواند ظرف مدت زمان ۹.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کند.
البته در چری آریزو ۵ توربو، برخلاف تیگو7، یک گیربکس سی وی تی جهت انتقال نیرو به چرخهای جلو با پیشرانه کوپل شده است و همین امر میتواند یکی از دلایل کاهش چابکی آریزو 5 نسبت به تیگو 7 تلقی شود. بهعنوان جمعبندی، باید اظهار داشت که هر دو اتومبیل توان فنی نسبتا مشابهی را در اختیار میگذارند؛ اما آریزو 5 توربو اتوماتیک با اختلاف کم، میتواند از رقیب ایرانی خود پیشی بگیرد.
مدل خودرو |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
چری آریزو 5 توربو |
چراغ |
چراغهای دیلایت، چراغ مهشکن در بخش جلو و عقب، چراغ نئون در جلو، نورپردازی داخلی و چراغ مشایعت |
چراغ مهشکن عقب، چراغ هالوژن در جلو، دیلایت، چراغ بدرقه |
سیستم های مالتیمدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB ، sd کارت |
سیستم صوتی با بلندگوهای جلو وعقب و قابلیت پشتیبانی از USB – MP3 – iPod -MirrorLink – SD card، نمایشگر صفحه کیلومتر – نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان |
صفحهنمایش |
۷ اینچی لمسی |
لمسی ۷ اینچی |
آینه |
آینههای جانبی تاشونده برقی |
آینههای جانبی برقی |
سیستم هشداردهنده |
سنسور پارک عقب |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر |
تهویه مطبوع |
سیستم تهویه اتوماتیک + دریچه تهویه عقب |
اتوماتیک |
صندلی |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم برقی، ایزوفیکس صندلی |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی 6 و 4 حالته، روکش چرمی، ایزوفیکس صندلی |
شیشه |
شیشههای برقی، سانروف |
شیشههای برقی، سانروف |
سایر امکانات |
باز کردن درب صندوق عقب از داخل، کروز کنترل، سیستم قطع سوخت خودکار، دوربین عقب |
کروز کنترل، کنترل توقف در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت، دوربین عقب |
دو حریف ایرانی و چینی حاضر در این مقایسه، از امکانات رفاهی پایه به میزانی مناسب برخوردار هستند و نمیتوان بهراحتی یکی را نسبت به دیگری در این قسمت برتر دانست، اما برخی اختلافات در این حوزه وجود دارد که میتواند نظر شما را به سوی یکی از این دو سدان کامپکت جلب سازد.
به عنوان مثال، چری آریزو ۵ توربو فاقد آینههای جانبی تاشونده برقی و تنظیمات الکتریکی صندلیهای جلو است؛ اما هر دوی این موارد، در دنا پلاس توربو اتوماتیک یافت میشوند. از طرف دیگر، مواردی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمهای نیز، تنها در آریزو ۵ موجود هستند. با مطالعه جدول زیر، اطلاعات دقیقتری پیرامون تجهیزات و آپشنهای رفاهی هر دو خودرو به اطلاع شما مخاطبان گرامی خواهد رسید:
مدل خودرو |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
چری آریزو 5 توربو |
چراغ |
چراغهای دیلایت، چراغ مهشکن در بخش جلو و عقب، چراغ نئون در جلو، نورپردازی داخلی و چراغ مشایعت |
چراغ مهشکن عقب، چراغ هالوژن در جلو، دیلایت، چراغ بدرقه |
سیستم های مالتیمدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB ، sd کارت |
سیستم صوتی با بلندگوهای جلو وعقب و قابلیت پشتیبانی از USB – MP3 – iPod -MirrorLink – SD card، نمایشگر صفحه کیلومتر – نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان |
صفحهنمایش |
۷ اینچی لمسی |
لمسی ۷ اینچی |
آینه |
آینههای جانبی تاشونده برقی |
آینههای جانبی برقی |
سیستم هشداردهنده |
سنسور پارک عقب |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر |
تهویه مطبوع |
سیستم تهویه اتوماتیک + دریچه تهویه عقب |
اتوماتیک |
صندلی |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم برقی، ایزوفیکس صندلی |
صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی 6 و 4 حالته، روکش چرمی، ایزوفیکس صندلی |
شیشه |
شیشههای برقی، سانروف |
شیشههای برقی، سانروف |
سایر امکانات |
باز کردن درب صندوق عقب از داخل، کروز کنترل، سیستم قطع سوخت خودکار، دوربین عقب |
کروز کنترل، کنترل توقف در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت، دوربین عقب |
دنا پلاس توربو اتوماتیک از لحاظ ساختار و پلتفرم، تفاوت زیادی با سمند و پژو ۴۰۵ ندارد؛ در نتیجه، این خودرو برخلاف ظاهر نسبتا جدید آن، بر یک پلتفرم قدیمی استوار شده است و نمیتوان انتظار بالایی از سطح ایمنی آن در مقایسه با محصولات روز دنیا داشت. عدم حضور ایکو دنا پلاس در آزمونهای ایمنیسنجی معتبر بینالمللی بهاضافه نبود سیستم کنترل کشش و پایداری در این خودرو، حکم تایید بر ایمنی نهچندان سطح بالای اسب چموش جاده مخصوص است.
اما سوی دیگر میدان، چری آریزو ۵ توربو با دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه چینی C-NCAP در سال ۲۰۱۵ بهعلاوه بهرهمندی از شش کیسههوا و سامانههای کنترل کشش و پایداری، نوید یک رانندگی ایمنتر از دنا پلاس توربو را به کاربران خود میدهد.
مدل خودرو |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
چری آریزو 5 توربو |
تجهیزات ایمنی و حفاظت |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، سیستم هشدار موانع در عقب، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، ریموت یدکی |
کیسههوا |
۴ کیسههوا ( جلو- جانبی) |
6 کیسههوا (جلو- جانبی جلو- پردهای) |
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی |
ترمزABS،EBD، ترمز دیسکی چهارچرخ، کنترل کشش و پایداری |
بعد از نشستن پشت فرمان این خودروها، متوجه حسوحال هیجانبرانگیزتر فرم غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار آریزو 5 توربو خواهید شد. ارگونومی فرم صندلی راننده نیز در سدان چینی نسبت به صندلیهای قدیمی دنا پلاس برتر است و راحتی بیشتری را برای راننده به ارمغان میآورد. میزان دید به بیرون و دسترسی راننده به ادوات مختلف نیز، برای هر دو خودرو قابلقبول ارزیابی میشود.
به دلیل ویژگیهای فنی تقریبا مشابه هر دو سدان حاضر در این رقابت، میتوان یک تجربه رانندگی نهچندان متمایز را از این دو رقیب انتظار داشت. پیشرانه و گیربکس دنا پلاس در شتابگیری اولیه هماهنگتر به نظر میرسند و وقفههای موجود در عملکرد گیربکس CVT و نیز سیستم توربوشارژ چری آریزو ۵ در سدان ایرانی چندان مشاهده نمیشود. ظاهرا مهندسان ایران خودرو در هماهنگساختن گیربکس اتوماتیک با پیشرانه EF7 توربوشارژ حداکثر دقت و تخصص خود را به کار بستهاند تا در این خودرو، شاهد عملکرد کند و آزاردهنده گیربکس اتوماتیک نباشیم.
با توجه به برخورداری چری آریزو ۵ توربو از سیستم کنترل کشش و پایداری، این خودرو حین عبور از مسیرهای مارپیچ تعادل بیشتری را به نمایش میگذارد و حس اطمینانخاطر بالاتر به همراه هندلینگ مطلوبتر را ارائه داده است.
سطح هندلینگ و پایداری دنا پلاس در عبور از پیچ گرچه چندان آزاردهنده نیست، اما نبود سامانههای کنترل کشش و پایداری بهویژه هنگام تردد در مسیرهای لغزنده، بیشتر خود را نشان میدهد و لزوم رعایت افزونتر جانب احتیاط را به راننده دنا گوشزد میکند. این مسئله، در کنار سیستم ترمز نهچندان قدرتمند دنا پلاس توربو و همچنین عایقبندی بهتر کابین رقیب چینی، موجب سواری لذتبخشتر پشت فرمان چری آریزو ۵ توربو خواهد بود.
ناگفته نماند که سیستم تعلیق هر دو خودرو تقریبا اسپرت و مخصوصا در ردیف عقب تاحدودی خشک به نظر میرسد، بهنحویکه گاهی اوقات امکان نارضایتی سرنشینان از ورود ضربات ناشی از ناهمواریهای سطح جاده به درون کابین وجود خواهد داشت.
خانواده دنا پلاس بهویژه نسخه توربو این محصول بسیار مورد توجه مشتریان ایران خودرو قرار داشته و تقاضا برای آنها روزبهروز در حال افزایش است. نسخه اتوماتیک نیز جدیدترین عضو این خانواده به شمار میرود که با استقبال بسیار مناسب متقاضیان روبهرو شده و از لحاظ شرایط بازار در نقطه اوج به سر میبرد.
از سوی دیگر گرچه چری آریزو ۵ توربو نیز بهعنوان یک سدان چینی مونتاژ داخل شرایطی قابلقبول را برای خود در ایران فراهم آورده اس، اما به دلایلی همچون گرانتر بودن هزینههای تعمیر و نگهداری بههمراه عدم وفور قطعات یدکی و نارضایتیهای ناشی از عملکرد گیربکس CVT، نتوانسته است معاملات خریدوفروش خود را به اندازه رقیب ایرانی پرحرارت و پررونق جلوه دهد. بنابراین در مقایسه چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک با دنا پلاس توربو اتوماتیک از نظر شرایط بازار، بهراحتی میتوان سدان ایرانی را برنده اعلام کرد.
رقابت میان این دو سدان جمعوجور بازار ایران بسیار نزدیک است و شاید بهوضوح نتوان یکی را بهعنوان برنده نهایی این مقایسه معرفی کرد. چری آریزو ۵ توربو از کیفیت ساخت و مونتاژ بالاتر، دوام فنی بهتر، عایقبندی مساعد کابین و طراحی حرفهایتر سود میبرد و از این لحاظ، میتواند خودرویی مناسب جهت استفاده خانوادههای متوسط باشد. اما دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه و گیربکس هماهنگتر سود میبرد و در کنار گستردگی بیشتر خدمات پس از فروش و لوازم یدکی، کابینی جادارتر به همراه صندوقعقب بزرگ را به کاربر خود ارائه میدهد و از این حیث، گزینهای بهتر برای خانوادههای ایرانی خواهد بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/