کد خبر: ۳۹۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
خودروکار بررسی کرد

کمک حافظ به شیوا/ فرار رو به جلوی شورای رقابت در ساختمان بورس

بر اساس طرح تحول صنعت و بازار خودرو عرضه خودروهای پرتیراژ به بورس کالا واگذار خواهد شد موضوعی که به گفته فعالان بورسی و حتی خودرویی ها روش مناسب و مطمئنی برای کنترل قیمت ها نخواهد بود و باید با تکیه بر راهکار تعیین قیمت در حاشیه بازار نسبت به بازگشت آرامش به بازار خودرو اقدام کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، از آن جا که بر اساس پیش بینی ها تعیین کف قیمت برای عرضه در بورس همچنان از سوی شورای رقابت انجام خواهد شد، انتقادها به عدم تاثیرگذاری این روش برای آرام کردن بازار بالا گرفته است. در این میان کارشناسان بورسی معتقدند مشکل صنعت خودرو با این دست از اقدامات حل نمی شود بلکه نیاز به سیاست گذاری کلان در این زمینه وجود دارد.

مهدی حاجی وند، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که نباید منتظر معجزه بورس در صنعت خودرو باشیم، می گوید: مشکل صنعت خودرو عرضه و یا عدم عرضه در بورس کالا نیست بلکه مشکل این صنعت نیروی انسانی مازاد، فناوری، ماشین آلات مستهلک، وجود انحصار و دولتی بودن آن است ضمن آن که باید تحریم و محدودیت های ناشی از آن در زمینه مواد اولیه را باید در نظر گرفت.

وی با اشاره به نبود استراتژی در صنعت خودرو می افزاید: عدم حمایت بخش خصوصی در کنار مجموعه این عوامل نشان می دهد که علاج این مشکلات در عرضه خودرو در بورس نیست یبکه بورس تنها بستری برای شفاف کردن عرضه و تقاضا است و مشخص کردن خریدار خودرو است.
حاجی وند با بیان این که یکی از مشکلات صنعت خودرو عرضه قطره چکانی خودرو است، اظهار می کند: ثبت نام فروش 25 هزار خودرو در حالی آغاز می شود که برای این تعداد خودرو 8 میلیون تقاضا وجود دارد که این نشان می دهد یا کالایی برای عرضه وجود ندارد یا به عمد کالا به میزان تقاضا عرضه نمی شود. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: قرار نیست با عرضه در بورس اتفاق خاصی رخ دهد و حتی اگر به قیمت گذاری به شورای رقابت تمکین شود باز هم شاهد اختلاف قیمت کارخانه و بازار خواهیم بود بنابراین تعیین قیمت از طریق شورای رقابت، کشف قیمت در بورس و یا تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار مشکلاتی حل نخواهد شد و بورس نیز نمی تواند معجزه ای در صنعت خودرو داشته باشد.

وی با بیان این که بورس تنها می تواند به تامین مواد اولیه صنعت خودرو در بورس کمک کند، می گوید: بورس می تواند سه دستاورد برای صنعت خودرو باشد نخست آن که بستر مناسبی برای عرضه و تقاضای قطعات و مواد اولیه قطعه سازان و خودروسازان باشد. همچنین انتشار اوراق مختلف از جمله اوراق مشارکت در بورس می تواند شرایط را برای تامین مالی خودروسازان فراهم کند تا صنعت خودرو تامین مالی ارزان و شفافی داشته باشد و در نهایت این که اقتصاد بی سامان منجر به داشتن صنعت خودروی اینچنینی شده و اگر خواستار تغییر شرایط هستیم باید در بخش کلان دست به اقداماتی بزنیم. 

حاجی وند با اشاره به سابقه عرضه سراتو در بورس کالا در سال 96 نیز اظهار می کند: این موضوع در عمل نیز قابلیت اجرا پیدا نکرد .ورود سازو کار فروش در بازار در حالیست که در صورت تحقق این امر تنها می توان روند خرید و فروش را شفاف کرد ، در حالی که این امکان وجود دارد در صورت خرید در بورس کالا با قیمت پایین تر، خریدار نسبت به فروش خودرو در بازار آزاد با قیمت بالاتر اقدام کند. 

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که مشکل صنعت خودرو عرضه در بورس کالا نیست، ادامه می دهد: پیش بینی می شود با توجه به این مجموعه عوامل این موضوع به نتیجه نخواهد رسید.

وی در پاسخ به این که با عرضه خودرو در بورس تا چه اندازه امکان دلالی و واسطه گری کاهش خواهد یافت، می افزاید: امکان واسطه گری از این بابت وجود دارد که خودرو با قیمت پایین تری عرضه می شود و این احتمال وجود دارد که خریدار از بورس، خودروی خود را در بازار آزاد به فروش برساند این در حالیست که بورس زمانی می تواند اثرگذار باشد در قیمتی که بورس به فروش می رساند و قیمت خریداری شده، تفاوت فاحشی وجود داشته باشد و باعث کاهش قیمت در بازار آزاد شود.

حاجی وند با اشاره به تجربه معاملات آتی سکه می افزاید: در ان بازه زمانی عنوان می شد که بورس به بازار آزاد خط می دهد بنابراین بازار آتی متوقف شد حال این احتمال وجود دارد که عنوان شود که بورس به بازار خودرو خط می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص سازوکار عرضه خودرو در بورس نیز می گوید: خودروساز با تعیین قیمتی، طرف تقاضا با هر قیمتی اقدام به خرید می کند و 70 درصد مابه التفاوت این قیمت صرف بهبود حمل و نقل عمومی، 20 درصد در قالب تسهیلات به خودروساز و 10 نیز به خودروساز داده می شود بنابراین تنها بستر خرید و فروش تغییر می کند و تغییری در قیمت ایجاد نمی کند این در حالیست که هزینه قیمت تمام شده صنعت خودرو بالا است و بورس نمی تواند صنعت خودرو را شفا دهد.

به گزارش خودروکار، انجمن خودروسازان نیز با اظهار نظری صریح تاکید کرده که تعیین قیمت در بورس نمی تواند اثربخش باشد و باید تعیین قیمت را به حاشیه بازار واگذار کرد هرچند که این انجمن پیش از این عرضه خودرو در بورس را راهکار مناسبی عنوان کرده بود اما حال با تغییر رویکرد خود بر تکیه به روش های دهه 80 تاکید دارد.


انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار