وقتی خودروهای روز وارد بازار ایران شدند و مردم قدرت این خودروها و
آپشنهای رنگارنگ را در این خودروها دیدند، ایران خودرو تصمیم گرفت
نسخهای بروزتر از پژو پارس تولید کند.
در سال ۸۲ اولین پژو پارسهای ELX وارد بازار شدند. موتور مورد استفاده در پژو پارسهای ELX همان موتور XU۷، اما این بار با ۱۶ سوپاپ بود.
پژو پارس ELX دارای خوشه ابزار هوشمند، داشبورد چند منظوره فارسی خوانی، دزدگیر با قفل خودکار درب، دستیار پارک، صندلیهای پارچهای الکتریکی Recaro مجهز به بخاری، فن خنک کننده، داشبورد لوکس، یک موتور ۱۶ سوپاپ قدرتمند، ترمزهای ۴ دیسکی با ABS / EBD و در آخر چرخهای آلیاژی رالی است.
موتور ۱.۸ لیتر با ۴ سوپاپ تنظیم هیدرولیکی در هر سیلندر قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۰۹.۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور است. همین موتور قبلاً در PSA پژو ۴۰۶ LX ۱.۸i ۱۶v، سیتروئن زانتیا SX ۱.۸i ۱۶v و سیتروئن Xsara VTS ۱.۸i ۱۶v مورد استفاده قرار گرفته بود.
از جمله امکانات این خورو می توان به چراغ مه شکن جلو و عقب ، چراغ نقشه خوان، چراغ عقب دودی، چراغ خطر سوم بالا، آینههای جانبی برقی، سنسور ایمنی دنده عقب، سیستم هوشمند، قفل مرکزی با سوییچ کنترل، ز راه دور رادیویی، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، داشبورد تریم بژ دماسنج روی داشبورد اشاره کرد.
هیوندای آوانته از سال ۱۹۹۰ طراحی و بعد از گذشت یکسال وارد ناوگان تولید هیوندای شد و در سال ۲۰۰۴ با تغییرات اندک توانست به بازار فروش جهانی خود رونقی بدهد. آوانته طراحی خیلی جذابی ندارد و در نگاه اول نامتقارن بودن چراغهای ۲ رنگ جلو (خاکستری رنگ و مشکی) با جلو پنجرهای مشکی خودرو به چشم می خورد. همچنین در پایین سپرها نیز جای ۲ لامپ مه شکن وجود دارد که به کیفیت چراغها خودرو میافزاید.
هیوندای آوانته با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری عرضه شد. این پیشرانه تنفس طبیعی قادر است تا ۱۴۳ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند و نیرو تولید شده خود را از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ سرعته خودکار به چرخهای جلو منتقل کند.
مصرف ترکیبی آوانته حدود ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن نیز بین ۹.۱ تا ۱۰.۳ ثانیه برای مدلهای دنده دستی و اتوماتیک است. یکی از ضعفهای اصلی هیوندای آوانته را باید آپشنها و امکانات رفاهی آن بدانیم و شاید در صورتی که این خودرو با امکانات بیشتری روانه بازار کشور میشد میتوانست فروش موفقتری داشته باشد.
خودرو | |
پژو پارس ELX | هیوندای آوانته |
کشور سازنده | |
ایران |
کره جنوبی |
سال (طراحی) | |
1386 | 2004 |
موتور | |
4 سیلندر 16 سوپاپ | 4 سیلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور | |
1761سی سی | 2000سی سی |
حداکثر قدرت | |
110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه | 140 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
155 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه | 4500 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 | |
9 ثانیه | 9.1 ثانیه |
حداکثر سرعت | |
195 کیلومتر در ساعت | 206 کیلومتر در ساعت |
وزن | |
1190 کیلوگرم | 1280 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
4498 طول - 1704 عرض - 1410 ارتفاع | 4525 طول - 1725 عرض - 1415 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
2670 میلیمتر | 2611 میلیمتر |
مصرف سوخت داخل شهر | |
10 لیتر در هر صد کیلومتر | 10.2 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
8.1 لیتر در هر صد کیلومتر | 7.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
70 لیتر | 55 لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو 3 | یورو 3 |
ترمز و پایداری | |
ABS - EBD | ABS - EBD |
کیسه هوا | |
كیسه هوای راننده | کيسه هواي راننده و سرنشين جلو |
سیستم صوتی | |
بلندگوی عقب - آنتن اكتیو | پخش CD |
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/