کد خبر: ۳۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰

سوئیچ اینرسی در خودرو چیست؟

سوئیچ اینرسی خودرو یک سوئیچ امنیتی است که به هنگام تصادف شدید و واژگونی خودرو موجب قطع شدن کار سیستم سوخت رسانی شده، در نتیجه از آتش سوزی جلوگیری می‌شود.
به گزارش خودروکار، سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین قطعه ای در خودرو می‌باشد که با وارد امدن ضربات شدید در اثر تصادفات باعث خارج شدن پمپ بنزین از مدار شده و در نتیجه باعث خاموش شدن خودرو می‌گردد. این سوئیچ به شکل یک دکمه فشاری طراحی شده است در مکانی از خودرو قرار می‌گیرید که کمترین ارتعاشات ممکن را داشته باشد تا خود به خود فعال نشود و باعث خاموشی موتور نگردد.

این سوئیچ که با ضربات شدید فعال می‌گردد، برای جلوگیری از آتش سوزی خودرو و انفجار خودرو در تصادفات شدید، طراحی شده است و به محض ضربه خوردن، فعال می‌گردد. با فعال شدن این سوئیچ جریان بنزین در موتور خودرو قطع شده و خودرو خاموش می‌گردد. در برخی خودرو ها سوئیچ اینرسی مستقیماً به ECU و در برخی دیگر این سوئیچ به پمپ بنزین خودرو متصل می‌باشد.

در خودروهایی که سوئیچ اینرسی به‌طور مستقیم به ECU متصل می‌باشد، با ضربه و تصادف خودرو، این سوئیچ برق ECU را به یکباره قطع کرده و منجر به خاموشی خودرو خواهد گردید. در خودروهایی نیز که سوئیچ اینرسی آن ها به پمپ بنزین متصل است، در صورت فعال شدن ، این سوئیچ برق پمپ بنزین را قطع کرده و در نتیجه باعث می‌شود که بنزین به موتور نرسیده و خودرو خاموش گردد. در حقیقت این سوئیچ در حالت عادی بسته می‌باشد و در صورت وارد آمدن ضربه شدید به خودرو باز شده و باعث قطع شدن مدار پمپ بنزین یا ECU در خودرو می‌گردد.

این سوییچ در خودرو های پیکان اردی سمند پرشیا و405 انژکتوری با قطع برق ECU باعث خاموش شدن سریع خودرو می‌شود.در 206 های غیر مولتی پلکس این سوئیچ باز جریان پمپ برقی رو قطع می‌کند اما چون هنوز مقداری بنزین در مجموعه سوخت رسانی و ریل سوخت هست موتور تا مدت کمی به کار خود ادامه می‌دهد.

محل قرار گیری سوئیچ اینرسی

معمولاً در تمام خودروهای داخلی نظیر پراید، پژو، تیبا، سمند و غیره، سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین در زیر کاپوت خودرو و در نزدیکی انژکتور خودرو قرار گرفته است. برای دیدن این سوئیچ کافی است درب کاپوت خودرو را باز کرده و سپس در قسمت انتهایی سمت چپ یا راست موتور قادر به مشاهده آن خواهید بود. این سوئیچ معمولاً در مکانی از خودرو قرار می‌گیرد که لرزش موتور در کمترین حد ممکن در آن ناحیه باشد. البته باید به یاد داشته باشید که در برخی از خودروها که دارای سیستم ایر بگ می‌باشند نظیر 206 های دو و بالاتر، این سوئیچ حذف شده و وظیفه آن را سنسور های ایربگ انجام می‌دهند و در هنگام ضربات فعال شده و خودرو را خاموش می‌نمایند.

در خودروهای خارجی به دلیل تفاوت در طراحی، این سوئیچ ها معمولاً در مکانی غیر از زیر درب کاپوت قرار می‌گیرند تا از لرزش های موتور تا حد امکان دور باشند. در خودروهای خارجی معمولا این سوئیچ ها در بغل درب راننده یا سمت شاگرد قرار می‌گیرد و برای دسترسی به آن باید درپوش بغل درب را برداشته تا قادر به مشاهده آن باشیم. همچنین برخی از خودروها نیز این سوئیچ را در زیر خودرو و در نزدیکی پمپ بنزین قرار می دهند تا سرعت بیشتری برای قطع کردن جریان بنزین داشته باشند. برخی از مدل ها نیز این سوئیچ را در کنار فیوزهای خودرو قرار می‌دهند و با باز کردن بغل درب خودرو و محل فیوزها می توان به آن دسترسی داشت.

عیوب سوئیچ اینرسی

گاهی اوقات ممکن است در اثر تصادفات نه چندان شدید یا وارد آمدن تکان های شدید و یا ضرباتی، این سوئیچ فعال شده و باعث خاموش شدن موتور گردد. برای بازگرداندن موتور به حالت اولیه لازم است که سوئیچ را دوباره به حالت اولیه خود، یعنی حالت بسته، در بیاوریم. لازم به ذکر است که تا زمانی که موفق نشویم سوئیچ را به حالت اولیه خود برگردانیم، به هیچ عنوان قادر به روشن کردن خودرو نخواهیم بود.

برای این منظور کافیست محل سوئیچ اینرسی در خودرو را پیدا کرده، انگشت خود را در قسمت بالای آن که حالتی فشاری دارد قرار داده و سپس با فشار آوردن روی آن باعث شویم گوی مربوطه که از سرجای خود حرکت کرده، دوباره به حالت اولیه خود بازگردد. البته در خودروهایی که این سوئیچ در آن ها به ECU متصل است، ممکن است پس از روشن شدن خودرو، همچنان کد خطا در حافظه ECU بماند که برای رفع آن باید نسبت به دیاگ زدن خودرو اقدام کرد.



منبع: تسنیم

انتهای پیام/


روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار