به گزارش خبرنگار خودروکار، امروز قرعه کشی خودروهای پیش فروش شده پس از دو هفته از زمان آغاز ثبت نام این خودروها انجام می شود که بر اساس آن ۲۵ هزار خودرو تحویل برندگان این قرعه کشی خواهد شد. بر اساس آخرین آمار ارایه شده در حدود ۶ میلیون نفر برای شرکت در این طرح ثبت نام کرده اند که مشخص نیست چه میزان از ثبت نام کنندگان مصرف کننده واقعی هستند. از آن جا که در چند وقت اخیر خودروسازان با تحویل های همراه با تاخیر مصرف کنندگان را از خود ناامید کرده بودند، انتظار می رود طرح قرعه کشی ضمن تامین نیاز این دسته از افراد، منجر به بهبود سابقه ذهنی خریداران از خودروسازان شود. هرچند که کارشناسان معتقدند هیچ معیاری برای انتخاب مصرف کنندگان واقعی وجود ندارد اما تنها مزیت این طرح را باید فراهم کردن امکان ثبت نام برای همه مردم دانست که این روند تا اندازه ای منجر به بهبود نسبی دیدگاه خریداران نسبت به خودروسازان می شود.
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که تنها دستاورد طرح های پیش فروش خودرو فراهم آمدن امکان ثبت نام برای همه از جمله مصرف کنندگان واقعی خودرو است، می گوید: بدون شک معیار و شاخصی برای راستی آزمایی قرعه کشی خودرو وجود ندارد و نمی توان حتی فهمید که برندگان این قرعه کشی مصرف کننده واقعی هستند یا خیر.
وی با بیان این که اگر مصرف کننده واقعی خواستار ثبت نام در طرح پیش فروش خودرو بود باید میزان ثبت نام ها نهایت به دو میلیون نفر می رسید، می گوید: میزان زیان انباشته خودروسازان در حال حاضر به بالاترین میزان رسیده این در حالیست که تولید در چند سال گذشته در محدوده یک میلیون و 500 هزار دستگاه بوده و نیاز نیز به این میزان بوده بنابراین با احتساب نیاز سالانه یک میلیون دستگاه خودرو، میزان ثبت نام های واقعی باید در همین محدوده باقی می ماند.
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر این که با این میزان ثبت نام به نظر می رسد به غیر از نیاز به خودرو موضوع دیگری در میان است، می افزاید: تشخیص مصرف کننده واقعی از خریداری که با هدف کسب سود در این طرح ثبت نام کرده به طور قطع کار آسانی نیست و هرچند محک های اولیه ای زده شده اما تنها مزیت آن اینست که این طرح ثبت نام، باعث شد تا گلایه مندی خریداران از پر شدن زودهنگام سایت های خرید از بین برود.
مدنی با بیان این که شاید کسی نیازی به خودرو نداشته باشد و شرایط خرید خودرو در این طرح پیش فروش هم داشته باشند اما با اعلام اجرای این طرح ها، اقدام به ثبت نام می کنند، تصریح می کند: با حذف پیش پرداخت تقاضا برای ثبت نام افزایش یافت در این شرایط راستی آزمایی قرعه کشی امکانپذیر نخواهد بود. وقتی نیاز کشور به خودرو به سالانه یک میلیون و 500 هزار دستگاه می رسد ثبت نام بیش از 5 میلیون دستگاه خودرو نشان از ایراد قضیه است که به تولید و میزان تولید ارتباطی ندارد.
وی ادامه می دهد: وقتی تولید کاهش می یابد انتظار برای دریافت خودرو افزایش می یابد اما وقتی مساله حفظ ارزش پول است خرید خودرو یکی از گزینه ها خواهد بود بنابراین در جریان قرعه کشی هرچند به نیازمندان و خریداران واقعی، خودرو خواهد رسید اما معیار مشخصی برای آن تعریف نشده است.
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با بیان این که وقتی برای ۲۵ هزار خودرو بیش از ۵.۵ میلیون نفر ثبت نام می کنند به ازای هر ۲۰۰ نفر امکان تخصیص خودرو به یک نفر وجود خواهد داشت، اظهار می کند: حال اگر این یک نفر مصرف کننده واقعی نباشد، هیچ ملاکی برای مشخص کردن آن وجود ندارد و با ادامه روند فعلی نیز هربخشی از اقتصاد که سود خوبی داشته باشد، شاهد افزایش تقاضا خواهد بود.
مدنی می افزاید: شرایط در خرید خودرو متفاوت از سایر بخش ها است به طوری که تقاضا برای خرید سایر محصولات به دلیل افزایش تورم در سال ها و ماه های آینده است اما در خودرو به دلیل قیمت گذاری دستوری بلافاصله پس از تحویل، شاهد اختلاف قیمت با بازار هستیم که این روند انگیزه دلالی را افزایش می دهد چرا که خودرو سود آنی و آتی را با هم دارد.
وی در پاسخ به این که آیا اجرای موفق طرح قرعه کشی، دیدگاه مصرف کننده به خودروساز را بهبود خواهد بخشید، می گوید: امکان ثبت نام برای همه خریداران آسایش خاطری برای مصرف کننده به همراه دارد زیرا امکان اعمال نفوذ وجود ندارد و این امر را باید تنها دستاورد طرح های پیش فروش دانست.
مدنی می افزاید: واقعی کردن قیمت ها از ضرورت های صنعت خودرو در شرایط فعلی است چرا که در حال حاضر همه از شرایط ناراضی هستند، خودروساز تولید همراه با زیان دارد از سوی دیگر مصرف کننده واقعی امکان خرید ندارد و سود موجود نصیب دلال می شود که حل همه این چالش ها با اصلاح قیمت گذاری امکانپذیر است.
انتهای پیام/