به گزارش خودروکار، صنعت خودروی اروپا در وضعيت هشدار قرار گرفت چون از دست رفتن مشاغل در اين صنعت در وضعيت نگران كننده قرار گرفته و وزير اقتصاد و دارايی فرانسه گفته است اگر به رنو كمك نشود، امكان دارد اين برند ناپديد شود. اين در حالی است كه شريك ژاپنی رنو، يعني نيسان تصميم به تعديل 20,000 نفر نيروی انسانی گرفته است.
دو دهه است كه از اتحاد بين رنوی فرانسه و نيسان ژاپن می گذرد. حالا نيسان می گويد كه چهارشنبه پيش رو استراتژي روزآمد شده خود را اعلام می كند. در ابتدا نيسان نام اين بازنگری را «از نو نوشتن رابطه» گذاشته بود و در نوامبر سال 2018 به خاطر دستگيری معمار اتحاد رنو-نيسان به اتهام سوءرفتار مالی اعلام كرده بود. اتهامي كه كارلوس قصن هرگز نپذيرفت و در اعتراض به نامنصفانه بودن آن اتهام از ژاپن گريخت.
اما حالا روزآمدی استراتژي نيسان در قبال اتحادش با رنوی فرانسه، شكل مهمتری گرفته بخصوص آن كه صنعت خودروی جهانی در حال عبور از بحران شيوع ويروس كرونا است و تقاضا برای خودرو در سراشيبی تند قرار گرفته و توليد خودرو را با بي نظمی و توقف مواجه كرده است.
برونو لومير، وزير اقتصاد و دارايی فرانسه در حال بررسی پرداخت 5 ميليارد يورو (5.5 ميليارد دلار) برای رنو است كه از اين بحران به سلامت عبور كند، اما هنگام بررسی اين وام به صراحت گفته است كه آينده رنو به شكل جدی در خطر است.
اين وزير فرانسوی در مصاحبه با راديو1 اروپا گفته است: «بله ممكن است از رنو اثر باقی نماند.»
لومير می گويد كارخانه رنو در فلينز نبايد بسته شود و اگر رنو از اين وام برخوردار شود بايد بتواند تا حد امكان در حفظ مشاغل در فرانسه كوشش كند، در عين حال به اين واقعيت هم اذعان كرده كه رنو بايد بتواند توان رقابتی و سازگاری با شرايط را حفظ كند.
رنو از اظهار نظر در باره اظهارات لومير خودداری كرده است.
كارخانه فلينز در شمال غربی شهر پاريس قرار دارد، جايی كه رنو در آن مدل های زوئی برقی و ميكرای نيسان را توليد می كند. در اين كارخانه 2,640 نفر در سال 2018 به جمع نيروهای انسانی اتحاد رنو-نيسان اضافه شدند.
رنو در حال حاضر در 16 كشور دنيا 40 كارخانه و 13 سايت لجستيك دارد.
خبرگزاری كيودوی ژاپن هم خبر از تعديل نيروي 20 هزار نفری در اروپا و كشورهای در حال توسعه را منتشر كرده است. اين كمپانی با ظرفيت مازاد توليد، رقابت بسيار سخت، تقاضای رو به كاهش و روند نزولی فروش مواجه است و صنعت خودروی اروپا را با از دست رفتن مشاغل مواجه كرده است. اين شرايط خاص برند رنو-نيسان نيست. فولكس واگن هم در ماه دسامبر 2019 اعلام كرد كه در برند آئودي خود در سال 2020 تعديل نيروی 9500 نفری خواهد داشت.
تا به حال تمام تعديل نيروها به دليل ويروس كرونا موقتی بوده و حتي برخی از خودروسازان، كارگران خود را با مرخصی های با حقوق و بعضاً بی حقوق راهی منزل كرده اند. در برخي از خودروسازان هم با طرح های دولتی يا حكومتی، كارگران به مرخصی با حقوق رفته اند. يعني در حقيقت دولت براي حفظ مشاغل، تأمين حداقل حقوق اين كارگران را برعهده گرفته است.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/