به گزارش خودروکار، بازيگران اصلي براي پيشتاز شدن در بخش تحويل اتوماتيك بسته به مشتري از هم سبقت ميگيرند. جان كرافچيك مدير عامل وايمو (بخش فناوري خودران هاي شركت آلفابت كه صاحب گوگل است) در مصاحبه با رويترز مي گويد: «واقعيت در حال حاضر اين است كه تحويل كالا بازار بزرگتري از بازار جابه جايي مردم است».
شركت وايمو كه يكي از پروژه هاي گوگل به حساب مي آيد، روي تاكسي هاي خودران بدون نياز به راننده متمركز شده است. اين شركت در حال توسعه و تكوين وانت و وسايل حمل و نقل مخصوص تحويل بار و بسته است كه با شركت هايي مثل والمارت (بزرگترين فروشگاه زنجيره اي آمريكا) و يو پي اس قرارداد دارد. بخش تحويل بار و بسته ي وايمو با برند وايموويا Waymo Via فعاليت مي كند.
حالا وايمو 3 ميليارد دلار سرمايه گذاري جديد را در اين بخش گردآوري كرده كه 750 ميليون دلار آن را از بيرون شركت در اواسط ماه مه جذب كرده است. سرمايه گذاران در 7 ماه گذشته حداقل 6 ميليارد دلار در بيش از 20 شركت فعال در تحويل اتوماتيك كالا و غذا سرمايه گذاري كرده اند كه وسايل حمل و نقل آنها از وانت گرفته تا پهپاد متنوع است. بيش از 4 ميليارد دلار از اين 6 ميليارد صرف دو شركت عظيم وايمو و ديدي چوشينگ Didi Chuxing شده كه هم در تحويل بسته و بار فعال هستند هم در جابه جايي مسافر.
ربات هاي تحويل در پياده رو منازل هم خيلي توجه شركت ها را به خود جلب كرده اما سرمايه گذاري در ماه هاي اخير در آن كمتر بوده است. با اين حال خيلي از شركت ها در خيلي از شهرهاي بزرگ اين نوع تحويل بسته به مشتري را امتحان مي كنند.
كريستوفر برونو، رئيس دفتر فيرفاكس Faifax در ويرجينا به محض شيوع كرونا و تعطيلي سراسري با شتاب به سمت خريد ربات هاي تحويل در پياده روي برند استارشيپ روي آورد. برونو مي گويد: «به نظر من بدون وقوع يك بحران، همواره استفاده از اين امكانات با شك و ترديد همراه است.» تأييد رسمي يك كسب و كار جديد هم معمولا 6 تا 10 ماه طول مي كشد. اما اين بار به دليل شيوع كرونا، اين فرايند براي ربات هاي تحويل غذا يك هفته و نيم طول كشيد و حالا 20 ربات فيرفاكس در حال تحويل غذا و خوار و بار و محصولات آرايشي براي مو به مشتريان است.»
سرمايه گذاران در مراحل ابتدايي بيشتر طرفدار استارت آپ هاي اتوماسيوني وانت هاي سنگين بوده اند كه بتواند ازاز سخت افزار و نرم افزار به صورت «بار كامل» يا full stack بهره مند شود.
براي مثال شركت وانت هاي خودران TuSimple با همكاري يو پي اس، به عنوان سرمايه گذار، در ماه سپتامبر 2019 توانست 215 ميليون دلار سرمايه گذاري جذب كند و ارزش خود را در بازار به 1.2 ميليارد دلار برساند و در سال 2020 هم دوباره به جذب سرمايه خواهد كوشيد.
برخي از سرمايه گذاران با احتياط بيشتري به اين مسئله نگاه مي كنند و معتقدند كه تيتر خبرهاي مربوط به شيوع ويروس انتظار و سطح توقع در خصوص تحويل اتوماتيك بسته به مشتري را بالا برده است در حالي كه اين شيوع تحويل بار و بسته به مشتري هنوز هم از لحاظ فني و هم از لحاظ قانونگذاري و نظارت با چالش هاي مهمي رو به رو است.
كين گارسيا مدير عامل اتوتك ونچرز، از سرمايه گذران ابتدايي در (تاكسي اينترنتي) ليفت مي گويد: «هياهوي زيادي در خصوص تحويل اتوماتيك بسته و بار به مشتري اين روزها وجود دارد و دليل آن هم بيشتر ويروس كرونا است، ظرف حداكثر چند سال اين موضوع سلامت هم حل مي شود و اين زمان براي آن كه تحويل خودكار به طور انبوه و در مقياس اقتصادي فراگير شود كافي نيست.» از اين رو اين شركت از اتوماسيون و خودران ها بيشتر در انبار، فضاي داخلي، زمين هاي كشاورزي و در معادن استفاده مي كند.
با اين وصف، استارت آپ ها تحويل خودكار بسته و بار به مشتري را جدي گرفته و سعي مي كنند از موقعيت به وجود آمده و نياز مردم به تحويل بدون حضور انسان و از طريق ربات ها حداكثر استفاده را ببرند. چند مورد از اين استارت آپ ها عبارتند از: Refraction AI در آن آربور ميشيگان؛ Kiwibot در بركلي كاليفرنيا؛ Optimus Ride در بستون و Manna Drone در ايرلند و اين شركت ها با سير صعودي مشتريان مواجهند.
يكي ديگر از اين شركت ها كه در حال افزايش جذب سرمايه به دليل افزايش تعداد مشتري است، فانتوم اتو Phantom Auto است كه نرم افزارهاي كنترل از راه دور ربات ها را براي شركت تحويل بسته و بار پست ميت Postmates تأمين مي كند.
جيمز پنگ، مدير عامل و بنيانگذار پاني.آي Pony.ai مي گويد: «پاندمي يك نياز عملي براي خدمات تحويل بسته، غذا و بار به وجود آورد» حالا خودران هاي بدون نياز به راننده اين شركت به صورت كنترل از راه دور در كاليفرنيا براي اولين بار غذا و خوار و بار به منازل تحويل مي دهد. براي همين در ماه فوريه اين شركت 462 ميليون دلار سرمايه گذاري از طرف شركت تويوتا جذب كرد و ارزش آن به 3 ميليارد دلار رسيد.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/