به گزارش خبرنگار خودروکار، مشکل کاهش و یا کمبود قطعه در صنعت خودرو و همچنین بازار لوازم یدکی در حالی است که پیش از این نیز فعالان این بازار نسبت به احتمال کاهش قطعه هشدار داده و خواستار آزادسازی واردات قطعه شده بودند.
حال در تازه ترین اتفاق عنوان می شود که تعداد خودروهای ناقص در خطوط تولید خودروسازان نیز در حال افزایش است و به دلیل تحقق برنامه ریزی تولید و همچنین انجام تعهدات معوق همچنان ادامه دارد.
از سال 97 و همچنین در سال گذشته با اعمال تحریم ها و همچنین خروج قطعی شرکای خارجی صنعت خودرو از ایران تولید خودروهای ناقص شدت گرفت و این معضل نیز نه تنها در صنعت خودرو ادامه یافته بلکه نگرانی ها از کمبود قطعه در تعمیرگاه ها و بازار را افزایش داده است.
سید مهدی کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی و ماشین آلات تهران پیش از این در گفت و گو با خبرنگار خودروکار اعلام کرده بود که در یکی دو ماه آینده به دلیل کاهش واردات و همچنین نزولی شدن تولید قطعات و لوازم یدکی، با کمبود مواجه خواهیم شد و به همین دلیل از دولت میخواهیم به فوریت اجازه واردات به تاجران و واردکنندگان قطعات بدهد.
وی در خصوص قطعات خودروهای داخلی نیز اظهار کرده بود ،از آنجا که بیشتر قطعات این خودروها داخلی سازی شده و در کشور موجود است، تنها تعداد اندکی از قطعات باید وارد کشور شوند که بلافاصله پس از برداشته شدن محدودیت های پروازی نسبت به تامین آنها اقدام خواهد شد.
این اظهارات در حالیست که هم اکنون نگاهی به روند تولید خودروسازان نشان می دهد که همان قطعات محدود خطوط تولید را با چالش مواجه کرده است.
احمدرضا رعنایی، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تایید کمبود قطعه می گوید: قطعاتی که هم اکنون با مشکل تامین مواجه هستند همان قطعات روتینی هستند که پیش از این نیز تولید و طبق برنامه تحویل خودروساز می شد اما امسال به دو دلیل دچار وقفه شده است.
وی می افزاید: کرونا باعث شد تا تولید قسمتی از قطعات با مشکل مواجه شده و به موقع به تولید نرسد زیرا مبدا بسیاری از آن ها چین بوده و این بیماری باعث به تعویق انداختن حمل و تحویل آن ها شد بنابراین این انتقال ها فاصله دار شد و همچنان نیز با مشکل مواجه است به طوری که تاپ لاین قطعه سازان برای تولید دوباره خالی شد.
این فعال صنعت قطعه با بیان این که هم اکنون برخی از قطعه سازان مواد اولیه ای که تنها از طریق واردات تامین می شود را در اختیار ندارند، تصریح می کند: دومین عامل کمبود قطعه نیز به دلیل عدم مشخص شدن وضعیت برخی قطعه سازان تا پایان فروردین ماه بود چرا که مشخص نبود فعالیت این واحدها آغاز می شود یا خیر که هنوز هم تولید آن ها به روال عادی بازنگشته است.
رعنایی ادامه می دهد: به همین دلیل قطعه سازان قادر به تحویل خودرو نبودند و خودروساز نیز ناگزیر به از سر گیری تولید بدون قطعات مورد نیاز و خودروی ناقص شد.
وی در خصوص روند سفارش گذاری قطعات مورد نیاز می گوید: برخی از قطعات سفارش گذاری و برخی دیگر در حال واردات است اما آن چه مشخص بود پیش بینی وقوع این وضعیت و دادن هشدارهای لازم در این خصوص بود چرا که این مشکل به دلیل عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان به وجود آمده که همه این عوامل در کنار هم باعث شد تا قطعه سازان در شب عید قادر به دریافت مطالبات خود نباشند بنابراین سفارش گذاری قطعات نیز به تعویق افتاد.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی معتقد است که پیش بینی می شود تولید خودروهای ناقص تا 4 الی 5 ماه آینده ادامه داشته باشد.
رعنایی یادآور می شود که به دلیل بالا بودن هزینه های تولید و همچنین افزایش حدود 37 درصدی دستمزد نسبت به سال گذشته و افزایش قیمت ارز، قطعه ساز باید با قیمتی که خریداری می کند تولید و به خودروساز عرضه کند. خودروساز نیز به دلیل قیمت گذاری دستوری و عدم افزایش قیمت خودرو انتظار دارد تا قطعه ساز نیز با قیمت قبل نسبت به تولید اقدام کند که همه این عوامل در کنار هم در کنار بدهی 30 هزار میلیارد تومانی خودروسازان، تولید به تعویق افتاده و با چالش مواجه شود.
به گزارش خودروکار، انتظار می رود در این شرایط که همه صنایع با مشکلات متعددی مواجه هستند، سیستم بانکی به کمک صنعت خودرو بیاید تا کمی از بار مطالبات قطعه سازان از روی دوش خودروسازان برداشته شود و در عین حال نیز قطعه ساز توان بالاتری برای خرید و ذخیره سازی مواد اولیه داشته باشد.
حالا درخواست گرونتر شدن بدن چون کرونا اومده زیان دیدن