پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد/ ضرر ترافیک کمتر از ازدحام در مترو و اتوبوس است
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: ضرر ترافیک کمتر از ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس با توجه به شرایط کنونی است و تردد به همان روال قبلی میتوانست فاجعهای به بار آورد.
به گزارش خودروکار، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری مجازی که ظهر امروز برگزار شد در خصوص رشد چشمگیر ترافیک در روزهای اخیر گفت: بخش زیادی از ترافیک در روزهای اخیر به آزادشدن مشاغل در شهر تهران باز میگردد. آماری که اعلام میشود طبیعی است چرا که از طرفی در حمل ونقل عمومی ازدحام داریم و از طرفی در ناوگان اتوبوس و مترو با کمبود مواجه هستیم و خودروها نیز آزاد هستند که وارد محدوده طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا بشوند.
او ادامه داد: این ترافیک پیشبینی میشد اما از ابتدا نظر ما بر این بود که ضرر ترافیک کمتر از ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس با توجه به شرایط کنونی است و تردد به همان روال قبلی می توانست فاجعهای به بار آورد.
علیخانی تصریح کرد: اما راهکارهای دیگری نیز وجود داشت و متاسفانه شاهد دخالت افراد غیرمسئول در کار یکدیگر و حتی عدم تحمل اظهار نظر از سوی دیگران هستیم.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهادات مشخصی برای این مساله وجود دارد گفت: قانون برای شرایط اضطرار طرح زوج و فرد را پیشبینی کرده است و از قدیم مصوبه شورای ترافیک عنوان کرده است که در شرایط اضطرار میتواند این اقدام صورت گیرد. اگر قرار است شهر خلوت شود و در عین حال تعطیل نشود، میتوانست ساعات کار را شناور کرد و یا طرح ترافیک زوج و فرد شود که با این کار بار ترافیک 50 درصد کم میشد. مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم و آنقدری ازدحام زیاد شده است که خودروها وارد مسیرهای ویژه اتوبوسهای تندرو میشوند که مشکلات زیادی را به وجود میآورند.
او درخصوص پیشنهاد شورای شهر برای این مساله گفت: نظر کارشناسی ما این است که مترو قابل تعطیل شدن نیست و دنبال تعطیلی نیستیم، اما باید پروتکلها و شرایطی را داشته باشیم که خدماترسانی در شرایط ایمنی انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص پروتکل مقابله با ویروس کرونا در حمل و نقل عمومی، گفت: با شرکت واحد اتوبوسرانی، مترو و سازمان تاکسیرانی مذاکراتی داشتیم و از آنها درخواست کردیم دستورالعملهایشان را ارائه دهند، ولی این شرکتها اعلام کردند که مصوبهای از ستاد کرونا به آنها ارسال نشده است، بنابراین ما در شورای شهر موضوعات مختلف را احصاء کردیم و موارد بهداشتی و نکاتی که باید در مترو و اتوبوس درنظر گرفته شود، در قالب پروتکل تهیه شد. این پروتکل در قالب یک دستورالعمل به رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران ارسال شد که امیدوارم به تصویب ستاد برسد تا پروتکل و دستورالعمل ضمانت اجرایی داشته باشد.
علیخانی گفت: بعضی از اقدامات جهت مقابله با کرونا از جمله فاصلهگذاری اجتماعی قابل اجرا نبود، چرا که تعداد واگنها محدود است و با تهیه پروتکل شورای شهر، اقدامات مؤثری میتوان جهت مقابله با کووید 19 در حمل و نقل عمومی اجرایی کرد.
او در پاسخ به سوالی درخصوص انتصاب سیدمناف هاشمی به عنوان معاون شهردار تهران، گفت: آقای هاشمی از مدیران باسابقه شهرداری و کارمند آن محسوب میشود و دوره خدمتی آن طولانی بوده و از مرحله کارشناسی تا مراحل بالاتر ادامه داشته است. البته در مقطعی در بخشهای دیگر همچون استانداری و وزارت ورزش دعوت از ایشان شد که حاشیهها و جزئیاتی در مورد فعالیتشان رخ داد که درباره آن اطلاعی ندارم.
علیخانی بیان داشت: مسائل و شایعاتی در آن زمان در فضای مجازی مطرح شد که آنها ملاک تصمیمگیری نیست. برای ما عملکرد و میزان موفقیت هاشمی در دورههای گذشته مطرح بوده است، البته باید توجه داشت که هیچکس مطلقاً بدون اشکال نیست و یک اشتباه میتواند همه زحمات یک فرد را از بین ببرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: باید از توان مدیران باسابقه شهرداری و به ویژه از بدنه شهرداری استفاده کرد. با انتصاب این فرد به عنوان معاون حمل و نقل شهرداری تهران، اکثریت اعضای شورا موافقت خود را اعلام کردند و تنها چند نفر محدود ملاحظاتی داشتند که قابل رفع است.
این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: مناف هاشمی نیاز به پاسخگویی در مورد حاشیهها ندارد و ایشان با عملکرد میتوانند اقدامات خودشان را ثابت کنند. زمانی که مناف هاشمی مشاور شهردار بود، پیگیریهای زیادی در مورد ارزش افزوده و خرید اتوبوس انجام داده است و الان هم قرار شده تعامل با دستگاههای مختلف از جمله شورای شهر و پلیس راهور انجام گیرد تا برنامهها مؤثرتر پیش رود.
علیخانی تأکید کرد: شورای شهر البته نظارتهای لازم را انجام میدهد و با کسی تعارف ندارد. ما در شورا نیز هر جایی لازم به همکاری باشد، با معاون جدید شهردار همکاری خواهیم کرد. اگر مشورت و همفکری صورت گیرد میتوانیم اشکالات گذشته را برطرف کنیم.
علیخانی درخصوص آخرین آمار ابتلا به کرونا در ناوگان حمل ونقل عمومی گفت: براساس آخرین آمار تاکنون 19 راننده تاکسی در اثر ابتلا به کرونا فوت کردهاند و یک نفر از کارکنان تاکسیرانی نیز فوت شده است و مجموع فوتیهای سازمان تاکسیرانی 20 نفر است. همچنین 317 نفر به کرونا مبتلا شدهاند که خوشبختانه 147 نفر از آنها بهبود یافتهاند.در اتوبوسرانی خوشبختانه در آمار فوتیها افزایشی نداشتیم، اما مجموع موارد مشکوک و قطعی ابتلا به کرونا 147 نفر هستند.
او ادامه داد: در مترو خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم چرا که سختگیریهای بیشتری شده است، اما تعداد مبتلایان مترو براساس آخرین آمار بین 40 تا 50 نفر است که اکثرا راهبران و پرسنل مترو بودند.
منبع: ایلنا
انتهای پیام/