کد خبر: ۳۳۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
خودروکار بررسی کرد

تاثیر سایت های خرید و فروش بر گرانی خودرو/دارندگان خودرو تعیین کننده قیمت شدند

در حالی حباب بازار خودرو هرروز بزرگ تر می شود که فعالان این بازار مقصر اصلی این روند را سایت های خرید و فروش خودرو و همچنین دارندگان خودروهای ثبت نامی می دانند و معتقدند این سایت ها باعث شده تا همه نسبت به تعیین قیمت خودروهای خود اقدام کنند که این امر منجر به آشفتگی فعلی شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، هرچند نگاهی به قیمت خودروها در بازار نشان از کاهش اندک قیمت ها دارد اما با این حال فاصله میلیونی قیمت کارخانه تا بازار همچنان وجود دارد و میل به سوداگری و واسطه گری را به شدت تشدید می کند. در این میان خبر احتمال بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو نیز تا اندازه ای بر بازار تاثیر داشته و از تب آن کاسته است. 

این در حالیست که یکی از اصلی ترین دلایل آشفتگی بازار خودرو را باید به قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت نسبت داد چرا که این شورا بدون در نظر گرفتن تورم موجود در کشور و صرف ثابت نگاه داشتن قیمت، ضمن وارد کردن زیان بالایی به خودروساز، فاصله عمیق قیمتی را بین بازار و کارخانه ایجاد و دست واسطه ها را به بازار باز کرد.

وضعیت نابسامان بازار خودرو به اندازه ای بالا گرفته که رییس قوه قضاییه نیز بر نظارت بیشتر و تشدید آن تاکید کرده است و در این میان این پرسش مطرح می شود که با وجود افزایش تیراژ و همچنین عرضه مناسب از سوی خودروسازان، اصلی ترین دلیل افزایش قیمت های  فعلی چیست؟ 

در همین حال نعمت الله کاشانی، نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر بالا بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه فعلی می گوید: هم اکنون 90 درصد خودروهایی که عرضه می شود به چرخه فروش بازنمی گردد و در منازل دارندگان آن ها دپو می شود که این اقدام با هدف حفظ سرمایه و بالا بردن ارزش دارایی های آن ها صورت می گیرد.

وی این امر را اصلی ترین دلیل افزایش  قیمت های اخیر می داند و می افزاید: مشتری مصرف کننده در بازار تنها 10 درصد است و بیشتر آن ها خودروها را با امید به افزایش بیشتر قیمت ها در بازار، نگه می دارند تا سودی از این راه نصیبب آن ها شود.

کاشانی با اشاره به عرضه مناسب و کافی از سوی خودروسازان تصریح می کند: با وجود این میزان عرضه، اما تقاضا همچنان بالا است این در حالیست که اگر کالای دیگری به غیر از خودرو بود، با این میزان عرضه، بازار متعادل می شد اما در حال حاضر با هدف حفظ ارزش دارایی ها، دارایی ها تبدیل به جنس می شود.

نایب رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بازار را غیرقابل پیش بینی می داند و اظهار می کند: بازار شب عید در راه است و برخی نیاز به خرید خودرو دارند و بدون شک شاهد افزایش تقاضا هستیم اما با این حال نمی توان پیش بینی درستی از بازار و افزایش قیمت ها داشت.

وی در پایان حدف قیمت خودروها از سایت های خرید و فروش را عاملی برای کاهش التهاب بازار می داند و می گوید: بیش از 50 درصد گرانی خودروها به سایت های خرید و فروش بر می گردد چرا که با تکیه بر این سایت ها دارندگان خودروها تصمیم به فروش خودرو با قیمت دلخواه هستند.

به گزارش خودروکار، فعالان صنعت خودرو بهبود این وضعیت را در گرو اجرایی شدن اقداماتی می دانند که یکی از از آن ها معطوف شدن توجه دولت از بازار به تولید است . در عین حال آزادسازی قیمت خودرو نیز می تواند ضمن چرخاندن چرخ صنعت عاملی برای خروج واسطه ها از بازار باشد. بر این اساس اگر اجازه نفس کشیدن صنعت خودرو به آن داده شود شاید در بازه زمانی کوتاهی شاهد افزایش دوباره قیمت خودروها باشیم اما در بلندمدت اثرات مثبتی به جا خواهد گذاشت و در صورت سود دهی به عنوان یک سیستم مولد شناخته خواهد شد اما در وضعیت فعلی همه سود‌ها به جیب دلالان و بخش ناپیدا اقتصاد می‌رود . بنابراین اجرای روش های درست تعیین قیمت در بازار خودرو می تواند منجر به خروج دلالان از صحنه شده و بازار را کنترل کند.



انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار