کد خبر: ۳۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳
عرض اندام جنرال موتورز در خودران

​رونمايی از اولين شاتل خودران جی ام

كروز از شركت های تابعه جنرال موتورز اولين شاتل جديد بدون نياز به راننده خود را رونمايی كرد. نام اين خودران، آريجين است.
به گزارش خودروکار، خودروی تمام برقی رونمايی شده، هيچ نوع كنترل دستی يا پدال يا فرمان ندارد. در حقيقت اين رونمايی با شش ماه تأخير اتفاق افتاده، چون قرار بود جنرال موتورز برنامه ريزی كرده بود كه در سال 2019 اولين خودران عمومی خود را در سانفرانسيسكو عرضه كند.

 آريجين Origin كه در زبان انگليسی به ريشه و اصل هر چيز اطلاق می شود، هيچ وسيله ی كنترلی مثل فرمان و پدال ندارد و دان امان Dan Ammann مدير عامل كروز می گويد اين وسيله نقليه خودران و به طور كامل برقی است. اين وسيله نقليه يا شاتل، عمومی است و مردم مي توانند در طي مسير با ديگران شريك شوند. اين محصول يك خودرو است.

كايل وگت Kyle Vogt بنيانگذار شركت كروز جنرال موتورز كه رئيس هيئت مديره و مدير تكنولوژی اين شركت است هنگام رونمايی، طراحی و فناوری آن را معرفی كرد. صندلی های اين شاتل بسيار جادارتر از صندلی های هواپيما است و جای پای آن هم راحت تر است. سنسورهای آن شبيه چشم های جغد طراحی شده اند و مثل چشم می چرخند.

در طراحی اين خودران، جابه جايی انسان مد نظر بوده بنابراين از ايده خودرو به تدريج فاصله می گيرد، مديران ارشد اين خودران ساز دليل تأخير 6 ماهه در رونمايی را «تأكيد در ايمنی» عنوان كرده اند.

در اصل حركت خودرو بدون راننده برای اين در ذهن طراحان شكل گرفت كه از خطای انسانی كاسته شود و از ميزان تصادف ها و برخوردها كاسته شود، اما حالا كه خودروسازان دست به كار شده اند، معلوم شده است كه اين كار آن طور كه تصور می شد آسان نيست. هرچه بيشتر می گذرد، پيچيدگی های كار بيشتر خودش را نشان می دهد و ترديدها به قابليت های اين خودران ها بيشتر می شود. اين شك و ترديد از اولين تصادف اوبر خودران در ماه مارس 2018 در آريزونای آمريكا شروع شد.

طراحی آريجين با كمك شركت هوندا موتور ژاپن در اكتبر 2018 شروع شد و هوندای آمريكا 2.75 ميليارد دلار در طراحی اين خودران سرمايه گذاری كرد. به اين ترتيب در حال حاضر اين خودروساز ژاپنی 5.7 درصد از سهم كروز جنرال موتورز را به دست آورده است. حالا كه كار خوب پيشرفته هوندا يك 750 ميليون دلار و يك 2 ميليارد ديگر برای توسعه و استقرار اين محصول طی 12 سال آينده سرمايه گذاری خواهد كرد.

معمولا در هر كاری هر كسی برای اولين بار وارد می شود يا توليد انبوه آن اول بار به دست مردم می رسد، دست پيش خواهد داشت و مردم آن فناوری را با همان نام و نشان در ذهن ها می سپارند. از اين رو جنرال موتورز هم در اين پروژه بلندپروازی از خود نشان داده است. جنرال موتورز روی اين پروژه خود حساب زيادی باز كرده و در همان سال 2017 كه طرح اوليه آن را تحت عنوان خدمات تاكسی روباتيك تجاری اعلام كرده بود، اعتقاد داشت كه سود حاصل از اين محصول، از هسته مركزی كسب و كار جنرال موتورز در دهه 2020 هم سودآورتر خواهد شد. چاك استيونس، مدير عملياتی ارشد جنرال موتورز در آن زمان پيش بيني كرده بود كه تا سال 2025 اين نوع خدمات 20 تا 30 درصد حاشيه سود ايجاد می كنند.

كروز جنرال موتورز تنها شركتی نيست كه به اين موضوع فكر كرده و از همان ابتدا دو رقيب قدر قدرت، يعني تسلا و وايمو [بخش خودران گوگل يا به عبارت دقيق تر آلفابت كه صاحب گوگل است] همين هدف بلندپروازانه را دنبال كرده اند.

ايالت كاليفرنيا در بخش خودران ها نسبت به ساير ايالت های آمريكا پيشگام است اما در صورتی به خودران اجازه عبور و مرور در اماكن عمومی را می دهد كه حتما يك انسان به عنوان حافظ ايمنی در اين خودران ها حضور داشته باشد. در حال حاضر رقبای كروز مثل وايمو، پونی آی، اتوايكس، زوكس موفق شده اند اجازه تست خودران بدون راننده را از ايالت كاليفرنيا دريافت كنند اما كروز هنوز چنين اجازه ای را ندارد.

در حال حاضر موفق ترين شركت در بخش خودران ها وايمو [متعلق به گوگل] است كه از دسامبر 2018 موفق به راه اندازی ناوگان اشتراك سواری در شهر فينكس شده است.

در اكتبر 2019 الون ماسك مدير عامل تسلا هم به سهامداران خود وعده يك خودران كاملا كاربردی را داده بود اما هنوز خبر آن تا به حال روزآمد نشده اما هنوز هم دير نشده است و تا پايان ژانويه 2020 انتظار می رود كه اخباری در اين زمينه منتشر كند.

شركت های ديگر هم بيكار ننشسته اند و دست روي دست نگذاشته اند. فورد سال 2021 اولين خودران تجاری خود را معرفی مي كند. هيوندايی با كمك يكی از تأمين كنندگان خود به نام آپتيوAptiv يك سرمايه گذاری مشترك 4 ميليارد دلاری برای عرضه خودران در سال 2022 انجام داده اند.

كروز هم با كمك هوندا، سافت بانك و چند سرمايه گذار ديگر 7.25 ميليارد دلار سرمايه گردآوری كردند و در ماه مه سال 2019 ارزش اين كمپانی به 19 ميليارد دلار رسيد.


منبع: سایپانیوز


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار