ايمنی خودرو
كيسه هايی كه باز نمی شوند
تويوتا در سراسر دنيا 3.4 ميليون دستگاه خودرو را فرا می خواند تا مشكل بازنشدن كيسه هوا در تصادف ها را رفع كند. در خبري جداگانه هم هوندا 2.7 ميليون دستگاه خودرو در بازار آمريكای شمالی (آمريكا و كانادا) را فراخوانده تا مشكل كيسه هوا را مرتفع سازد.
به گزارش خودروکار، از 3.4 ميليون دستگاه فراخوان شده تويوتا، 2.9 ميليون دستگاه در بازار آمريكا در بين سال هاي 2011 تا 2019 است و شامل مدل هاي كرولا ، ماتريكس، آوالون بنزينی و آوالون هيبريدی است. و همه ی اين دردسر ها فقط به خاطر گزارش «يك تصادف منجر به مرگ» است.
در اين خودروهای فراخوانده شده، ممكن است واحد كنترل الكترونيكی (ECU) توانايی كافی در تشخيص نويز ناشی از تصادف را نداشته باشد و در نتيجه كيسه هوا هنگام تصادف باز نشود. حتی ممكن است اين اشكال باعث اختلال در عملكرد كمربند ايمنی شود.
در ماه آوريل 2019 اداره ايمنی ترافيك بزرگراه ملی آمريكا تحقيق از 12.3 ميليون خودرو را آغاز كرد كه ممكن است كيسه هوای آن نقص داشته باشد. دو گزارش به دست اين سازمان رسيده بود كه يكی از آن ها تصادف منجر به فوت داشت. هر دو گزارش مربوط به كرولای تويوتا بود. اما برندهايی مثل فيات، هوندا، هيوندايی، كيا و ميتسوبيشی هم از اين كيسه هوا استفاده كرده اند. اين كيسه های هوا را هولندينگ خودرويی TRW تأمين كرده است كه اكنون زير مجموعه ZF Friedrichshafen است. اداره ايمنی ترافيك بزرگراه ملی آمريكا اعتقاد دارد كه 8 كشته ناشی از تصادف های گزارش شده را می توان به اين كيسه های هوا نسبت داد. هيوندايی در سال 2018 يك ميليون خودرو را فراخواند و رفع عيب كرد. هيوندايی و كيا گزارش داده اند كه در بازار آمريكای شمالی 4 كشته و 6 زخمی به خاطر كيسه هوای معيوب داشته اند.
اما در مورد 2.7 ميليون دستگاه هوندا، بحث كمی متفاوت است و كيسه های هوای معيوب در اين خودروها مربوط به برند معروف تاكاتا Takata است كه بزرگترين فراخوان تاريخ صنعت خودروی دنيا را به بار آورده است.
42 ميليون خودرو از 19 خودروساز دنيا با مشكل فراخوان كيسه هوای تاكاتا مواجه شدند. برای هوندا اين داستان تازه نيست اما اين فراخوان جديد است. خود تاكاتا در ماه نوامبر 2019 اشكال در كيسه های هوا را در چهار خودروساز از جمله هوندا را اعلام كرده بود.
منبع: سایپانیوز
انتهای پیام/