کد خبر: ۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰

۲ عامل محرک فعالیت قطعه‌سازان در سال ۹۵

بیش از ۹ ماه از سال سپری شده و کمتر از ۳ ماه به پایان سال باقی مانده است.پایان سالی که براساس وعده دو گروه بزرگ خودروساز کشور، قرار است بازار خودرو با مدل‌های جدید نو شود.
به گزارش خودروکار،این نشان می‌دهد که صنعت خودرو کشور روزهای پرمشغله‌ای را در سال ۹۵ داشته و به همان نسبت نیز شاهد شکل گیری رونق نسبی بوده است اما وضعیت صنعت قطعه کشور در ۹ ماه نخست سال چگونه بوده و پیش‌بینی کارشناسان قطعه‌ساز برای ۳ ماه پایان سال چیست؟

سال ۹۵ نقطه عطفی در صنعت خودرو و قطعه
آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور، درباره وضعیت ۹ ماه امسال و نتیجه‌ای که باید صنعت قطعه در ۳ ماه پایان سال بگیرد  گفت: خوشبختانه در ۳ فصل نخست سال وضعیت تولید تا حد زیادی مطلوب ارزیابی می‌شود و تا حد قابل قبولی برنامه‌های ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شده است.

او افزود: سایپا با ارزیابی‌های انجام شده تا میانه آذر، معادل کل تولید سال گذشته خود، خودرو تولید کرده و نیز پیش‌بینی گروه صنعتی ایران‌خودرو در این زمینه تا حد زیادی محقق شده است. از این رو با وجود کمبود نقدینگی و سایر مشکلات جاری، قطعه‌سازان در ۹ ماه امسال به لحاظ تیراژ توانستند حمایت‌های خوبی از صنعت خودرو داشته باشند ضمن اینکه تیراژ بالا برای قطعه‌سازان و خودروسازان نقطه عطفی بعد از دوران تحریم‌های اخیر در سال ۹۵ است.

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور پیش‌بینی کرد: در حال‌حاضر اگر روند کار همین‌گونه ادامه داشته باشد و خودروسازان به لحاظ نقدینگی، قطعه‌سازان زیر مجموعه خود را حمایت کنند امید است برای ۳ ماه پایان سال نیز برنامه‌ها براساس روال عادی خود پیش برود و به اهداف‌های در نظر گرفته شده برای سال ۹۵ دست یابیم.

او ادامه داد: این نقطه عطفی برای آینده خودروسازی کشور خواهد بود زیرا به دلیل فشار تحریم‌ها تا حدود زیادی از اهداف ۱۴۰۴ منحرف شده بودیم و با روندی که امسال در صنعت خودرو و قطعه اتفاق افتاد در حال بازگشت به مسیر اصلی خود هستیم.

این فعال صنعت قطعه افزود: در چنین شرایطی می‌توانیم انتظار داشته باشیم اگر تمام اهداف تعیین شده ۱۴۰۴ محقق نشود حداقل به بخشی از آن دست خواهیم یافت.

محبی‌نژاد در ادامه به دو عامل موفقیت در این مسئله اشاره کرد و گفت: موفقیت برای رسیدن به افق تعیین شده نیازمند دو عامل بود؛ اجرایی شدن برجام که باعث شد تحریم‌های خاص علیه صنعت خودرو کشور ملغی شود بنابراین قطعه‌سازان و خودروسازان در بستر فراهم شده توانستند نیازهای فناوری و دانشی خود را فراهم کنند. عامل دوم همت و اهتمام قطعه‌سازان در راستای پیاده‌سازی اهداف اعلام شده وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان بود. به این دلیل که برنامه‌ریزی مناسبی انجام شد و قطعه‌سازان تلاش و کوشش ویژه کردند و توانستند این برنامه را به شکل مطلوبی عملیاتی کنند.

او بیان کرد: در مجموع کارنامه صنعت خودرو کشور در ۹ ماه امسال مثبت ارزیابی می‌شود، به ویژه همت و تلاش قطعه‌سازان قابل تقدیر است. البته در نهایت سود این امر به نفع خود قطعه‌سازان خواهد بود که هر اندازه تیراژ افزایش یابد هزینه‌های سربار آنها کمتر شده و ضرر تحمیلی به واحدهای تولید کاهش می‌یابد.

شکل‌گیری کاری گروهی بین دولت و صنعت
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در ادامه تصریح کرد: در شرایط امروز پاشنه آشیل صنعت قطعه، تامین نقدینگی پایان سال و سرعت بخشیدن به مشارکت‌های قطعه‌سازان در پروژه‌های جدید است زیرا پروژه‌های قدیمی تا پایان امسال یا از چرخه تولید خارج می‌شود یا تیراژ آنها کاهش می‌یابد و مدل‌های جدید جایگزین می‌شوند. بنابراین چنانچه قطعه‌سازان از این قافله عقب بمانند بازار خود را از دست داده و شاهد بحران دوباره در صنعت قطعه خواهیم بود.

او افزود: اگر براساس توافق‌ها، قطعه‌سازان در قراردادهای مشارکتی حضوری پررنگ داشته باشند و عمق ساخت با ۴۰درصد آغاز شود به طور قطع اهداف موردنظر دست‌یافتنی‌تر خواهد بود اما اگر به دلیل اهمال یا عقب انداختن مذاکرات یا به هر دلیل دیگری، طرف‌های داخلی و خارجی تعلل کنند و مشارکت خودروسازان و قطعه‌سازان شکل واقعی به خود نگیرد این صنعت دوباره دچار چالش شده و قطعه‌سازان به دلیل شروع پروژه‌های جدید افت تیراژ داشته و بازار خود را از دست خواهند داد.
محبی‌نژاد تاکید کرد: اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های صنعت خودرو همچنین برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید و همت و برنامه‌ریزی خودروسازان برای عملیاتی کردن آن نشان‌دهنده کاری جمعی و ارزشمند از جانب ۳ نهاد دولت، خودروساز و قطعه‌ساز است. این همکاری نتایج خوبی داشت و امید است همچون گذشته همت قطعه‌سازان با گذر زمان به‌دست فراموشی سپرده نشود.

حرکت‌قطعه سازان جلوتر ازبرنامه‌ریزی‌ها
در ادامه گسترش صنعت به سراغ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو رفت و پیش‌بینی این انجمن درباره وضعیت صنعت قطعه در ۳ ماه پایانی سال را از وی جویا شد. مازیار بیگلو در این باره گفت: در ۹ ماه امسال خوشبختانه پیشرفت برنامه‌ها مطلوب بود و تحقق این امر به همت خودروسازان و قطعه‌سازان کشور برمی‌گردد و حتی جلوتر از برنامه‌ها حرکت کرده‌اند به طوری که براساس گزارش‌ها گروه صنعتی ایران‌خودرو ۳۰درصد از تولید پیش‌بینی شده و سایپا بین ۴ تا ۵درصد پیش هستند.

او ادامه داد: روند تولید مناسب است به طوری که سایپا روزانه به طور میانگین ۲هزار و ۴۵۰ دستگاه تولید و ایران‌خودرو بالای ۲هزار و ۵۰۰ خودرو وارد بازار می‌کند در نتیجه این روند براساس معمول باید با همین آهنگ تا پایان سال ادامه یابد.

افزایش تیراژ خودروهای جدید و کاهش قدیمی‌ها
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره پیش‌بینی‌ها از ۳ ماه پایان سال نیز اظهار کرد: اگر مشکلاتی مانند قیمت مواد اولیه در بحث افزایش نرخ ارز و نوسانات ارزی رفع شده و مواد به راحتی تامین شود پیشرفت در تولید با این روند ادامه خواهد داشت و حتی جلوتر از پیش‌بینی‌ها خواهیم بود زیرا ایران‌خودرو و سایپا براساس ظرفیت و توانایی‌های داخلی خود روند تولید را افزایش داده‌اند.

وی درباره ورود خودروهای جدید و نگرانی قطعه‌سازان درباره افت تیراژ خودروهای قدیمی نیز اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد که باید ساخت مدل‌های جدید با ۴۰درصد ساخت داخل باشد و در این زمینه تمام نهادهای مرتبط با صنعت خودرو اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت در بحث اقتصاد مقاومتی، از داخلی‌سازی و عمق بخشیدن به ساخت قطعات خودروهای جدید حمایت و پشتیبانی کنند.

 بیگلو در ادامه توضیح داد: به طور قطع روند اینگونه نخواهد بود که تیراژ خودروهای در حال تولید، به طور ناگهانی کاهش یابد اگرچه هنوز برنامه تولید سال ۹۶ به طور رسمی اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی است که تغییر تیراژ خودروهای قدیمی به مرور زمان اتفاق خواهد افتاد و قرار است در تیراژ کلی که در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده سهم خودروهایی که از روند تولید خارج می‌شود با تیراژ خودروهای جدید تکمیل شود.

برای نمونه هر اندازه تیراژ پژو ۲۰۰۸ بالا رود از تیراژ پژو ۴۰۵ کاسته خواهد شد. وی تاکید کرد: از این‌رو سعی می‌شود کل تیراژ در حالت تعادل نگه داشته شود تا بازار مصرف و امنیت حرفه‌ای قطعه‌سازان به خطر نیفتد. بیگلو همچنین تاکید کرد: تمام قطعه‌سازان باید همت و تلاش خود را به‌کار گیرند تا با حمایت‌هایی که انجام می‌شود تیراژ تولید قطعات خودروهای جدید را نیز در دست گیرند و سهم بازار خود را با تیراژ بالا نگه دارند.

منبع: گسترش صنعت
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار