به نقل از "بلومبرگ"، اگر نگاهی به آمار اوج و فرود تقاضا برای خودروها تا انتهای سال جاری بیندازیم، ممکن است برخی از آنها در بین پرفروشترینها یا بهترینها نباشد، اما در مقابل رشد فروش برخی دیگر آنها را در بین برترین و خواستنیترین خودروها قرار میگیرند.
از طرفی به نظر میرسد دلیل شکست یا موفقیت برخی از این خودروها نیاز به تفسیر یا توصیف زیادی ندارد. مانند بیامو سری 6 یا اینفینیتی QX50 که به تنهایی و به دلایل مختلف مخاطبانشان را شگفتزده کردهاند. بهتر است در این مورد اجازه بدهیم تا اعداد حرف خود را بزنند.
رشد
اینفینیتی QX50 (+272درصد)
اینفینیتی در دومین مدل شاسی بلند کوچک خود یعنی QX50، به سادگی راه بلند در سال 2016 را طی کرد. این در حالیست که در این سال کراساوورها دنیا رو فتح کردند. همین موضوع باعث کاهش فروش کراساوورهای 4 در متوسط شد. اینفینیتی QX50 به اندازه پورشه ماکان جذاب نیست یا با سرعت Q5 آئودی حرکت نمیکند، اما بر اساس آمار و دادهها به نظر میرسد مردم آن را بیش از حد دوست دارند.
مرسدس بنز GLE (+221%)
این تصور وجود داشت که خریداران مرسدس از خرید مدلهای غیر کاربردیتر مانند CLA و CLS یا مدلهای SUV- کوپه دست کشیدهاند. اما نه، به نظر میرسد GLE در سال 2016 موفق ظاهر شده و رشد فروش فوق العادهای را از خود نشان داده است.
ولوو XC90 (+202%)
تمام XC90 های جدید که در بین خودروهای منتخبین سال قرار دارند موفقیت خود را در رشد فروششان نشان دادند. این خودروها روی پلتفرمی جدید با استایلی متفاوت ساخته شدهاند. احساس متفاوت از یک SUV در این خودرو حس میشود. از طرفی این خودرو سطح جدیدی از تجملات را به شما ارائه میدهد.
آئودی TT (+201%)
آئودی حدود 3 هزار مدل TT را در سال 2016 با توجه به مقتضیات زمان فروخته است. این اعداد کاملا تاثیرگذار به شمار میآیند. این مدل آئودی در 12 ماهه گذشته بسیار موفق ظاهر شده است. شاید این خودرو دارای بهترین کابین نباشد اما تا کنون برای خریدارانش جذاب ظاهر شده است.
بیامو X1 (+88%)
تمام مدلهای جدید بی امو X1، اساسا مدلی درست برای سال 2016 بودند. یک SUV کوچک دیگر برای کسانی که این مدلها را دوست دارند. البته این خودرو نیز دچار توسعههای زیادی شد که در محبوبیت بیشتر آن تاثیر داشت. هرچند خودروی کاملی محسوب نمیشوند و مردم باید برای تکمیل آن بیشتر خرج کنند.
کاهش
کیا K900 (-68%)
این مدل کیا زمانی گل سرسبد فروش این کمپانی به شمار میآمد. اما در طول زمان و کمتر از 2 سال از رقبا عقب ماندو اینک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.
کرایسلر 200 (-65%)
این مدل در طول زمان از رقبای اصلی اش مانند تویوتا و هوندا عقب ماند و به همین دلیل FCA تصمیم گرفت تا تدریجا تولید ان را متوقف کند. در گذشته ای نه چندان دور کرایسلر 200 در رده 10 خودروی برتر قابل اعتماد قرار داشت که به یک سامانه انتقال قدرت 9 سرعته مجهز میشد.
فیات L 500 (-60%)
فیات L 500 از خودروهایی که میتوان دوستش داشت یا از آن متنفر بود. اما هرگز این خودرو در فروش عمومی موفق نشده است. خریداران در آمریکا ترجیح میدهند به جای خرید این خودرو جیب رنگید را ظاهر معقول تر را خریداری کنند.
بیامو سری 6 (-46%)
کاهش فروشش در سال 2016 باعث شگفتی زیاد شد. زمانی که شرکت سازنده تصمیم گرفت این مدل را به صورت یک گرند کوپه 4 در یا مدل های دیگر ارائه دهد، مشخص شد که آنها اختلافات زیادی بر سر ارائه آن دارند. از طرفی این موضوع حکایت از عدم استقبال مشتریان داشت. از طرفی کوپه- SUVها یا مدل های قدبلند کوچکتر در حال معروف شدن بودند که کارو کاسبی امثال سری 6 بیامو را کساد کردند.
هوندا فیت (-43%)
هوندا فیت در ابتدا به دلیل فضای داخلی مناسب و اندازه خارجی خوب فروش خوبی را نصیب هوندا کرد. اما مدلهای بعدی این خودرو در سال 2016 بیشتر شبیه یک ون باریک که هیچ شباهتی به کراساوور نداشت ارائه شد.