کد خبر: ۲۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
خودروکار گزارش می دهد؛

چالش ها و مشکلات پیش روی مدیرعامل جدید ایران خودرو/ رویکردهای مقیمی برای کاهش هزینه ها چه خواهد بود؟

بالاخره پس از یک هفته، روز گذشته فرشاد مقیمی از سوی وزیر صمت به سمت مدیرعاملی ایران خودرو منصوب شد. حال باید دید او چه رویکردی را در ایران خودرو در پیش خواهد گرفت و برای چالش های متعدد این شرکت چه برنامه ریزی ای کرده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، سرانجام  پس از یک هفته، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت ازمیان گزینه های مطرح شده ، از سوی وزیر صمت به سمت مدیرعاملی ایران خودرو منصوب شد. او سمتی را پذیرفت که به گفته کارشناسان برای پذیرفتن آن جسارت و شجاعت بسیاری لازم بود. اما مدیرعامل جوان ایران خودرو در شرایط فعلی لازم است که برنامه و رویکردی را در پیش بگیرد که از پس مشکلات این روزهای صنعت خودرو بر بیاید.

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو  نیز در این رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید: «بزرگ ترین چالش ایران خودرو چالش مالی است. بهتر بود که در تیم مدیریتی یکی دو نفر هم چهره شاخص مالی اضافه می شد تا بتوانند به مقیمی و مشکلاتی که در ایران خودرو وجود دارد کمک کنند.»

او دوباره تاکید می کند: «نوع مشکلات ایران خودرو بیشتر از نوع مالی است و در مرحله اول باید تکلیف این زیان وحشتناک که در این مجموعه ایجاد شده -و واقعیت هم آن است که خارج از عملکرد مدیریت نیز اتفاق افتاده است-  مشخص شود.»

این کارشناس صنعت خودرو  ادامه می دهد: «اکنون آقای مقیمی باید مسائلی که سال گذشته وزارت صمت دستورش را داده بود به نحوی حل کند. از آنجایی که موضوعاتی همانند کاهش هزینه تولید و بحث قیمت فروش و هزینه سربار در این شرکت وجود دارد باید برای این مشکلات چاره ای داشته باشند چراکه دستشان برای تعدیل نیرو و یا تغییر منابع خرید هم بسته است.»

زاوه می افزاید: «کما اینکه مقیمی در زمان معاونت ویز صمت پیگیر ساخت داخل شدن قطعات خودروها بودند  و ساخت داخل شدن این قطعات قطعا با افزایش قیمت همراه است و با این شرایط فشار دو جانبه ای به این سیستم خواهد آمد. از یک سو همچنان هزینه ها رو به تصاعدی بالا رفتن است و دچار تورم بالا هستیم و این تورم باعث بالا رفتن قیمت ها می شود و از طرفی در قیمت فروش دستشان بسته است و  او هم نمی تواند به تعدیل قیمت ها بپردازد و این فشار دوطرفه شرایط ایران خودرو را بغرنج خواهد کرد.»


او تصریح می کند: « مقیمی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو نیاز است که در ساختار مالی شرکت یک تجدید نظر اساسی داشته باشد. بحث فروش دارایی های زاید و مال راکد که همیشه در ایران خودرو مطرح می شود نیز به نظر نمی رسد که کمکی به آن ها کند چراکه همیشه این اموال راکد نقش ضربه گیر را برای پوشش زیان ها بازی می کند و  دو خودروساز همیشه برای پوشش و جبران زیاد شرکت ازتجدید ارزیابی ها استفاده کرده اند. به همین سبب فروش دارایی ها وضعیت ایران خودرو را بهتر نخواهد کرد. این است که در دوره بعدی قیمت گذاری دستوی ممکن است این دو شرکت دیگر دارایی نداشته باشند که به روز کنند و زیان را در قالب تورم به جامعه القا کنند.»


این کارشناس صنعت خودرو  در مورد سایر چالش هایی که فرشاد مقیمی مدیرعامل جدید ایران خودرو با آن روبه رو است و باید برای آن برنامه داشته باشد می گوید: «پس از موضوعات مالی بحث تولید کامل یکی دیگر از چالش هایی است که مقیمی با آن روبه رو است. در زمان معاونت خود او دستور افزایش تولید صادر شد و این افزایش تولید سبب تولید ناقص خودروها در کارخانه ها شد و این تولید ناقص فشار مالی بسیاری به شرکت تحمیل کرد. چراکه قطعه سازانی که در این شرایط در حال کار کردن بودند به مرز تعطیلی نزدیک شده اند  و نقدینگی هایشان در قالب خودروهای ناقص در این شرکت گیر کرده است وآن ها هم به زنجیره قطعه سازان از کار افتاده در حال اضافه شدن هستند. از این رو او در وهله اول باید جلوی تولید ناقص را بگیرد حتی اگر به قیمت از دست دادن آمار تولید این اتفاق رخ دهد. او  با این کار جلوی زیان بیشتر شبکه قطعه سازی و شبکه تولید خودرو را می گیرد.

او ادامه داد:«گام سومی که اقای مقیمی باید به آن توجه کند تغییر سبد محصول است، او  راهی که در ایران خودرو برای ارتقا محصولات و در جهت تولید خودروهای استاندارد و با کیفیت در پیش گرفته بود را باید ادامه دهد و در یک برنامه کوتاه مدت دو سه ساله بسیاری از محصولات ایران خودرو باید جایگزین پیدا کنند وباید توجه کرد که نیازی نیست تا سبد محصولات تنوع داشته باشد. بلکه باید با کاهش تنوع سبد  محصولات هزینه های سربارهای تولید را کاهش بدهد.»

به گزارش خودروکار، به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید مقیمی این جوان ترین مدیر تاریخ ایران خودرو پس از تودیع معارفه خود چه برنامه ای در پیش خواهد گرفت و آیا از پس مشکلات بزرگ این شرکت برخواهد آمد یا خیر.


گزارشگر خودروکار: سپیده قاضی نژاد

انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار