به گزارش خودروکار،این قانون در شرایطی تصویب می شود که کارشناسان معتقدند آزمایش جاده ای آلایندگی پیشرانه های بنزینی می تواند مکملی برای تست های آزمایشگاهی این خودروها بوده و از بروز جنجال هایی نظیر تقلب صورت گرفته در گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان جلوگیری به عمل آورد.
در همین راستا و براساس اطلاعات منتشر شده، آزمایشات مورد نظر اتحادیه اروپا روی ذرات بسیار کوچک تولید شده توسط پیشرانه های بنزینی گسترش خواهد یافت چرا که این ذرات ریز در صورت عدم بررسی و جلوگیری از انتشار آن می تواند جان هزاران نفر را به خطر اندازد.
گفتنی است این ذرات از نسل جدید پیشرانه های بنزینی که با تزریق مستقیم سوخت کار می کنند ساطع شده و به شکل قابل توجهی میزان آلایندگی خودروها را افزایش داده و از کیفیت هوا می کاهد.
تصویب قانون زیست محیطی جدید اتحادیه اروپا در شرایطی صورت می پذیرد که بسیاری از شرکت های خودروسازی فعال در قاره سبز خواهان به تعویق افتادن اجرایی شدن آن تا سال 2019 میلادی شده اند. با این وجود و به رغم تقاضای خودروسازان، قانون مذکور از سپتامبر سال 2017 برای خودروهای صفر کیلومتر و تا سپتامبر سال 2018 میلادی برای تمامی خودروها اجرایی خواهد شد.
قانون جدید کمیته قانون گذاری اتحادیه اروپا در رابطه با سختگیری های زیست محیطی بیشتر در کمیته قانون گذاری اتحادیه اروپا و با اتفاق آرای اعضای این کمیته به تصویب رسید و براساس جدول زمان بندی منتشر شده از سال آینده میلادی قابلیت اجرا خواهد یافت. بررسی های کارشناسی صورت گرفته نشان دهنده آن است که قانون جدید فرآیند آزمایش جاده ای را گسترش خواهد داد و نخستین بار در سال آینده میلادی از آن رونمایی خواهد شد.
شایان ذکر است که پیش از تصویب این قانون برای پیشرانه های بنزینی، تنها این موتورهای دیزلی بودند که به انتشار ذرات آلاینده و مرگبار متهم می شدند اما با سخت تر شدن قوانین زیست محیطی اتحادیه اروپا بعد از این خودروهای بنزینی نیز باید علاوه بر تست های رایج آزمایشگاهی، فرآیند طولانی مدت تست های جاده ای را نیز پشت سر بگذارند.
در واقع تمامی پیشرانه های بنزینی که به صورت احتراق طبیعی و تزریق مستقیم سوخت کار می کنند، باید برای دریافت استانداردهای زیست محیطی اتحادیه اروپا از فیلترهای مخصوص برای جذب ذرات آلاینده استفاده کنند. در همین ارتباط کمیسیون اروپا با صدور بیانیه ای رسمی اظهار داشت که خودروسازان فعال در اتحادیه اروپا باید برای کسب مجوزهای لازم جهت عرضه محصولات شان در بازار میزان انتشار آلایندگی خودروهای تولیدی خود را به سطح مورد نظر اتحادیه اروپا برسانند.
«الیزابتا بیانکوفسکا» کمیسیونر صنعتی اتحادیه اروپا در رابطه با سختگیرانه تر شدن قوانین زیست محیطی این اتحادیه برای شرکت های خودروسازی به رسانه ها گفت: «شرکت های خودروسازی فعال در بازار اروپا باید به جای اعتراض و درخواست تعویق اجرایی شدن این قانون، طراحی های لازم برای کاهش انتشار ذرات آلاینده و مرگبار را انجام داده و از فیلترهایی که پیش از این به صورت گسترده در خودروهای دیزلی به کار رفته است استفاده می کردند.»
کمپین حمل و نقل و محیط زیست می گوید تکنولوژی ارزان قیمت GPF در صورت استفاده توسط خودروسازان می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش انتشار ذرات آلاینده پیشرانه های بنزینی که با تزریق مستقیم سوخت کار می کنند ایفا کند. به گفته کارشناسان فعال در این کمپین، استفاده از تکنولوژی GPF می تواند به میزان 10 برابر از انتشار ذرات آلاینده و مرگبار بکاهد.
انجمن صنعتی اروپا « ACEA » ضمن انتقاد از جدول زمان بندی اجرایی شدن قانون جدید زیست محیطی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که خودروسازان اروپایی فرصت بسیار کمی برای اعمال تغییرات فنی ضروری برای کاهش میزان آلایندگی محصولات خود دارند که این موضوع در نهایت می تواند به کند شدن فرآیند تولید و تحویل خودروهای مشتریان منجر شود.
با این حال پس از آنکه گروه خودروسازی فولکس واگن به عدم رعایت قوانین زیست محیطی ایالات متحده در ارتباط با خودروهای دیزلی اعتراف کرد، اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی از به تعویق افتادن تصویب قوانین زیست محیطی جدید و اعمال آزمایش های جاده ای جدید برای سنجش میزان آلایندگی خودروها انتقاد کرد.
لازم به ذکر است که قوانین جدید قصد دارد با وادار کردن خودروسازان به ایجاد تغییراتی در طراحی پیشرانه های خود، از شدت گرفتن میزان آلایندگی آنها در هوای سرد که معمولاً انتشار ذرات آلاینده به بالاترین حد خود می رسد جلوگیری کند.
همچنین تصویب این قانون توسط کمیسیون قانون گذاری اتحادیه اروپا شرکت های خودروسازی را موظف می کند تا میزان مصرف دقیق سوخت و آلایندگی محصولات خود را به تفکیک در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.
منبع:فرصت امروز