به گزارش خبرنگار خودروکار، در این مجمع سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.
ناصر آقامحمدی مدیرعامل پارس خودرو در این مراسم با بیان این که این شرکت در حال حاضر قرارداد زنده با شرکای تجاری خود دارد، گفت: اما با این حال به دلیل محدود بودن نقل و انتقالات مالی و مخل بودن این کانال ها، این قراردادها قابلیت اجرایی شدن ندارد که در حال تلاش برای حل این مشکل هستیم بنابراین بخش بزرگی از برنامه پارس خودرو بر روی خودروهایی است که در گروه در حال تولید است تا با تکیه بر منابع داخلی نسبت به تولید آن ها اقدام کنیم.
وی با تاکید بر این که در حال حاضر بدهی ارزی به رنو نداریم اما رنو پارس بدهی سنگینی به طرف مقابل دارد، افزود: تمام خریدهای این شرکت با یورو 3220 تومانی انجام شده بود اما با افزایش نرخ یورو این افزایش قیمت را به سهامداران تحمیل نکردیم و امیدواریم بر مبنای قرارداد، حداکثر امتیازات را بگیریم.
آقا محمدی در ادامه افزود: تا اردیبهشت ماه سال گذشته این تصور وجود داشت که سال 97 نقطه عطف پارس خودرو باشد و تولید 300 هزار خودرو پیش بینی می شد و این اطمینان وجود داشت که پس از تحریم ها رشد 370 درصدی در فروش داشته باشیم که در عمل این اتفاق رخ نداد.
در ادامه اشاره به هزینه های مالی خودروسازان افزود: هزینه های مالی همواره سهم عمده ای از هزینه های خودروسازان را شامل می شود اما این سهم در پارس خودرو ناچیز بوده و در مقایسه با سایر خودروسازان عدد کمتری است این در حالیست که در سال 97 به دلیل عدم پیش فروش شرکت بیشتر به تسهیلات مالی روی آورد ضمن آن که خریدهای اعتباری حذف و نرخ گشایش ال سی نیز از نرخ رسمی دلار به نرخ ارز نیمایی تغییر یافت در همین حال طولانی بودن زمان سفارش گذاری تا دریافت قطعات نیز منجر به افزایش هزینه های مالی شد به طوری که نیاز مالی 27 برابر افزایش یافت.
وی ادامه داد: پرداخت سود مشارکت و جریمه تاخیر پیش بینی شده نیز زیان زیادی به پارس خودرو تحمیل کرد این در حالیست که پس از خروج ترامپ از برجام، فرانسوی ها ادعا کردند که در ایران باقی می مانند اما در ادامه این اتفاق نیفتاد و این روند باعث شد شرکت متحمل پرداخت جریمه تاخیر شود که بر هزینه های مالی شرکت افزود.
علیرضا بادکوبه عضو موظف گروه خودروسازی سایپا و رییس این مجمع نیز در ادامه زیان انباشته پارس خودرو را معادل 2950 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر با این میزان زیان انباشته شرکت مشمول ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت است که باید برای خروج از این ماده سرمایه شرکت دو برابر شود.
وی در ادامه با تاکید بر این که تحویل خودروها با قیمت های تیر97 به خریداران در حالی است که قراردادهای شرکت با مشتریان با قیمت های قطعی نبوده است، افزود: در 29 اسفند میزان تعهدات پارس خودرو به 45 هزار دستگاه رسید که عمده تعهدات با قیمت تیر 97 انجام شده که از این میزان تاکنون سه هزار دستگاه کاهش یافته است.
بادکوبه در خصوص قرارداد برلیانس نیز گفت: این قرارداد درحال حاضر لغو نشده بلکه به دلیل عدم انتقال منابع مالی این قرارداد قابلیت اجرایی شدن ندارد بنابراین کانال های مالی این قرارداد دچار مشکل است.
رییس مجمع با تاکید بر این دو راهکار برای ادامه فعالیت شرکت پیش بینی شده است، گفت: میزان تعهدات پارس خودرو کمتر از شرکت های دیگر نیست چرا که خودروسازان سال گذشته را با 250 هزار تعهد به پایان رساندند ضمن آن که موانع موجود بر سر انتقال ارز و تحریم ها مشکلاتی ایجاد کرده بود و از آن جا که بخشی از قطعات همواره وارداتی است این مشکل مزید بر علت شد و در حال حاضر شاهد هستیم که همه خودروسازان اعم از خصوصی و نیمه خصوصی و حتی خودروسازان با تیراژ اندک ، مشکل تعهدات عقب افتاده را دارند.
بادکوبه در ادامه در خصوص عدد پرداختی رنو به شرکت گفت: بخشی از عدد 39 میلیون یورو حاصل از فروش سایپا کاشان بوده و طرف فرانسوی 138 میلیون یورو سرمایه در ایران را گذاشت ورفت بنابراین می توان گفت قرارداد سایپا سیتروئن قرارداد محکمی بود با این حال حجم مراوده با شرکت درمقایسه با حجم مراوده با دنیا چندان قابل توجه نبود اما رنو باید به گونه ای اقدام کند که اگر قصد ترک ایران را دارد منافع خود را به خطر بیندازد نه منافع شرکت را.
وی صنعت خودرو را صنعتی دانست که متحمل بیشترین ضربه های ناشی از تحریم ها بوده و گفت: در حالی ارسال سی کی دی متوقف شد خریداران خودرو سود مشارکت را خود همچنان دریافت کردند و خودروی خود را نیز با قیمت قبل تحویل گرفتند اما در این میان موضوع سهامداری مغفول ماند که در این میان مکاتباتی با سازمان بورس و دولت انجام شد تا اگر در جنگ اقتصادی قرار داریم همه باید در این جنگ باشند در حالی که بانک یک صدم درصد از گرفتن بهره تسهیلات خود عقب نشینی نمی کند و تامین کنندگان مواد اولیه نیز به دنبال کسب سود هستند و در حالی که صنعت خودرو در حال زیاندهی هستیم دوستان ما در تحریم سود می کنند بنابراین این که ما بجنگیم و باقی سود کنند عدالت نیست.
حسن احدزاده، معاون مالی اقتصادی شرکت پارس خودرو با بیان این که مذاکرات با رنوپارس بت هدف رفع مغایرت سنواتی انجام شد اما به دلیل توقف فعالیت های رنو در ایران این جلسات و اختلاف برای قطعات دریافتی سال 97 به نتیجه نرسید، گفت: رنو درخواست افزایش 40 درصدی قیمت قطعات را داشت اما پارس خودرو به دلیل اختلاف نظر در این باره افزایشی معادل 9.6 درصد که شورای رقابت به تصویب رسانده بود را در حساب های خود اعمال کرد که در نهایت به دلیل قطع ارتباط رنو با ایران، جلسات به نتیجه نرسید.
وی میزان مغایرت قطعات دریافتی در سال 97 را 480 میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: در همین حال مقرر شد هزینه های انجام شده در خصوص پروژه SP100 پروژه جدید سایپا که از سوی پارس خودرو انجام شده بود به دفتر مرکز تحقیقات و نوآوری بازگردانده شود .
احدزاده از برنامه شرکت با هدف خروج از وضعیت فعلی خبر داد و افزود: در همین حال کاهش تعهدات شرکت از طریق تبدیل طرح ها نیز در حال پیگیری است همچنین افزایش ظرفیت تولید پراید و دو منظوره شدن برخی از خطوط نیز در حال انجام است ضمن آن که راه اندازی خط تولید ایکس 200 نیز در پارس خودرو در حال انجام است.
به گفته وی، با فرض ادامه روند موجود و تداوم تحریم ها، افزایش ظرفیت تولید ایکس 100 در حال اجرا است و تولید ایکس 200 نیز در حال اجرایی شدن است که ظر چند ماه آینده وارد فاز تولید خواهد شد.
معاون شرکت پارس خودرو با اشاره به ارزش بالای واگذاری ها تصریح کرد: واگذاری سرمایه گذاری ها در دستور کار قرار گرفته که با انجام این امر شرکت از ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت خارج می شود که انجام این اقدامات شرکت را از شرایط فعلی خارج خواهد کرد.
وی در تشریح زیان عملکردی شرکت گفت: زیان عملکردی که در سال 97 انجام شد در دور نخست تحریم ها نیز تجربه شده بود به طوری که شرکت دارای هزار میلیارد تومان زیان انباشته بود اما پس از برجام پارس خودرو از زیان خارج شد و در سال های 95 و 96 بیشترین رشد را در صنعت خودرو شاهد بود که این نشان از توان بالای پارس خودرو است.
احدزاده ادامه داد: توانایی پارس خودرو به لحاظ توانمندی، قابلیت، نیروی انسانی و همچنین کیفیت محصولات مشخص است بنابراین با عادی شدن فضای کسب و کار شرکت دوباره شاهد رشد بالایی خواهد بود.
معاون شرکت پارس خودرو با اشاره به رشد 660 درصدی تولید و فروش در سال 94 گفت: افزایش سرمایه 1100 میلیارد تومانی در سال 95 از محل تجدید ارزیابی ها شرکت را از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج کرد که سابقه این تجربه نشان می دهد که با وارد شدن به فضای معمولی کسب و کار پتانسیل بازگشت به روزهای اوج برای شرکت وجود دارد.
وی در ادامه در خصوص واگذاری شرکت های زیرمجموعه پارس خودرو نیز اظهار کرد: سایپا سیتروئن، طیف سایپا و سایپا یدک در ردیف شرکت های زیرمجموعه قرار دارند گه با فروش این شرکت ها زیان انباشته پوشش داده خواهد شد و در عین حال دارایی خوبی نصیب سهامداران خواهد شد که در خصوص واگذاری طیف سایپا اطلاعیه ها صادر و باقی در حال واگذاری است که با توجه به ماهیت سرمایه گذاری ها این افدام باید با هماهنگی سایپا انجام شود اما به طور قطع این اقدام در سال 98 اجرایی می شود.
احدزاده با تاکید بر این که این بار افزایش سرمایه از محل واگذاری ها است نه تجدید ارزیابی، تصریح کرد: در صورت تجدید ارزیابی نیز این اقدام از محل ساختمان ها انجام خواهد شد زیرا تجدید ارزیابی از محل ماشین الات و دستگاه ها در سال 95 انجام شده و امکان این اقدام هر 5 سال یک بار وجود دارد مگر این که قانون اصلاح شود.
معاون شرکت پارس خودرو در ادامه با تاکید بر این که بخشی از زیان انباشته شرکت به دلیل الزام خودروسازان به تحویل خودروهای ثبت نامی با قیمت تیر 97 بوده است، گفت: با این که شرکت از شمول قیمت گذاری خارج شده بود اما به دلیل اتفاقاتی که در سال 97 رخ داد این الزام و تکلیف برای خودروسازان ایجاد شد که تعهدات تا پایان دی ماه با قیمت تیر 97 تحویل داده شود که این امر هزینه زیادی به خودروسازان تحمیل کرد.
انتهای پیام/