تغییر سهم بازاری عرضهکنندگان خودرو
براساس آمار منتشر شده از سهم بازار خودروهای سواری طی 8 ماه سالجاری، تولیدکنندگان داخلی در مجموع با 88 درصد در صدر جدول قرار دارند؛ حال آنکه خودروسازان بخش خصوصی و واردکنندگان در مجموع 12 درصد از سهم بازار خودرو کشور را به خود اختصاص دادهاند.
به گزارش خودروکار، آمار منتشر شده ازسوی یکی از شرکتهای خودروساز در حالی نشان از سلطه بلامنازع تولیدکنندگان داخلی دارد که بررسی روند ماهانه بازار خودروهای سواری کشور نشان از افت اندک سهم ایرانخودرو طی 8 ماهه سالجاری دارد. بر این اساس، ایران خودرو طی مدت زمان مذکور 8/ 49 درصد از سهم بازار را از آن خود کرده که این موضوع از افت 3 درصدی این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد. اما بررسی روند فروش ماهانه سایپا، افزایش سهم این شرکت طی این مدت را نشان میدهد؛ بهطوریکه سایپا توانسته با رشد سه درصدی، سهم خود را به 5/ 37 درصد افزایش دهد.
آنگونه که بهنظر میرسد تغییر سهم بازار خودروسازان دولتی نشان از افزایش رقابت این دو شرکت در شرایط پساتحریم دارد. در این بین برخی دستاندرکاران بازار، افزایش تولید پراید و برلیانس و به همان نسبت افزایش تقاضا برای این خودروها را موجب افزایش سهم سایپا عنوان میکنند. براساس این گزارش، سهم بازار تولیدکنندگان بخش خصوصی طی هشتماهه سالجاری 5/ 7 درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت 3 درصدی را نشان میدهد؛ این موضوع در حالی است که میزان تولید خودروسازان بخش خصوصی که عمدتا به تولید خودروهای چینی میپردازند نیز با کاهش همراه بوده است. در این بین، آمارها نشان از افزایش سهم خودروهای وارداتی طی 8 ماهه سالجاری دارد؛ بهطوریکه سهم بازار عرضهکنندگان خودروهای وارداتی 9/ 4 درصد بوده است که نسبت به سال گذشته رشد بیش از یک درصدی را نشان میدهد.
منبع:دنیای اقتصاد
انتهای پیام/