به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گزارش اخیر خود به وضعیت
رضایتمندی مشتریان از فرآیند خدمات پس از فروش خودروهای سواری در شش ماهه
ابتدای سالجاری پرداخته است.
در این گزارش از نظرات 562
هزار و 328 نفر از مشتریانی که به نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش 22
شرکت عرضه کننده خدمات پس از فروش خودروهای سواری مراجعه کرده اند، استفاده
شده که در نگاه اول حکایت از رشد 0.9 درصدی رضایت نسبت به شش ماهه دوم سال
گذشته دارد.
در مدت مذکور مشتریان به خدمات پس
از فروش به طور میانگین از یک هزار امتیاز، 691 امتیاز به این حوزه در
ایران داده اند که خدمات پس از فروش تویوتا در رده بندی با بیش از 10
نمایندگی فعال رتبه اول را از آن خود کرده است و در کنار آن شرکت گلرنگ
موتور ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای هوندا با کسب 780 امتیاز در
رده بندی با کمتر از 10 نمایندگی رتبه نخست را از نگاه مشتریان به دست
آورده است.
بررسی سه دوره اخیر رضایتمندی مشتریان
نشان از آن دارد که میزان متوسط رضایتمندی در شش ماهه اول سال 1394 از 683
در شش ماهه دوم همان سال به 685 امتیاز رسیده که در نهایت در شش ماهه اول
سالجاری به 691 رسیده است.
مشتریان در شش ماهه
اول سال 1395 پنج موضوع به عنوان انتقاد و پیشنهاد را مطرح کرده اند که از
آن ها می توان به کمبود یا نبود قطعات یدکی، کمبود تعداد نمایندگی های
مجاز، کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات، عدم انجام کار یا رفع ایراد و
هزینه تراشی بی مورد، اشاره کرد، که در این میان بیشترین حجم انتقادات در
رابطه با خدمات پس از فروش سواری مربوط به کمبود یا نبود قطعات یدکی بوده
است.
در بررسی رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از
فروش خودروهای سواری در شش ماهه اول سالجاری که دارای بیش از 10 نمایندگی
هستند، خدمات پس از فروش محصولات تویوتا، کیا و هیوندای به ترتیب رتبه اول
تا سوم را از آن خود کرده اند که به ترتیب از یک هزار امتیاز، 767، 742 و
735 امتیاز را از آن خود کرده اند.
همچنین در
دسته شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش که دارای نمایندگی کمتر از 10
عدد هستند، شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو هوندا با امتیاز 780
رتبه اول، شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش پورشه با 738 امتیاز رتبه دوم
و شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش ب ام و با 715 امتیاز رتبه سوم را از
آن خود کرده است.
در این گزارش سطح کیفی بر اساس شاخص، در نماد ستاره به تصویر کشیده
شده که در بهترین حالت شرکتها توانستهاند سطح چهار ستاره و در بدترین
حالت سطح سه ستاره را از آن خود کردهاند.
در رده
شرکتهایی که بیش از 10 نمایندگی دارند، 13 شرکت به ارائه خدمات پس از
فروش میپردازند که از این تعداد هفت شرکت چهار ستاره و شش شرکت 3.5 ستاره
هستند، از شرکتهایی که ستاره چهارم را از آن خود کردهاند می توان به شرکت
ارائه دهنده خدمات محصولات تویوتا، هیوندای، میتسوبیشی، ایران خودرو،
امجی و بهمن موتور اشاره کرد.
در کنار آن
شرکتهایی که تنها نیمی از ستاره چهارم آسمان کیفیت را تصاحب کردهاند
میتوان به شرکتهایی که ارائه دهنده خدمات محصولات پارس خودرو،خانواده
محصولات مونتاژی هیوندایی در ایران، امویام، سانگیانگ، سایپا، لیفان و
جک اشاره کرد.
در
رده شرکتهایی که کمتر از 10 نمایندگی دارند، شرایط کمی متفاوتتر است
زیرا در این رده بندی هشت شرکت وجود دارند و ستارهها در سه سطح کیفیت چشمک
میزنند.
در آسمان چهار ستارهها، نام پنج شرکت
وجود دارد که این پنج شرکت به محصولات هوندا، پورشه، ب ام و، بنز و آلفا
موتورز خدمات پس از فروش ارائه میدهند.
در کنار
چهار ستارهها، دو شرکت وجود دارند که تنها نیمی از ستاره چهارم را از آن
خود کردهاند و این دو شرکت به محصولات رنو و مسو و پاژن خدمات پس از فروش
ارائه میدهند، اما تنها شرکتی که تنها در آسمان سه ستاره جا خوش کرده است
به محصولاتی همچون سابرینا، هاوال و وانت دیار خدمات پس از فروش ارائه
میدهد.
انتهای پیام/