کد خبر: ۲۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
عضو هیات مدیره گروه بهمن در تشریح دستاوردهای خصوصی سازی این شرکت مطرح کرد

با شعار ضد انحصار بخش خصوصی را به نابودی کشاندیم/ در صورت زیاندهی بیشتر خودروسازان رغبتی برای خرید سهام وجود ندارد

عضو هیات مدیره گروه بهمن و مدیرعامل بهمن دیزل گفت: با شعار ضد انحصار بخش خصوصی را به ورطه نابودی کشانده ایم.
به گزارش خبرنگار خودروکار، مرتضی شفیعی در نشستی خبری با محوریت دستاوردهای خصوصی سازی گروه بهمن با بیان اینکه هنوز دیدگاه خصوصی‌سازی در کشور شکل نگرفته است، اظهار کرد: سابقه خصوصی سازی در گروه بهمن سابقه خوبی بوده اما موارد نامناسبی در سال های اخیر دیده شده که نشان می دهد خصوصی سازی در سال‌های گذشته مناسب نبوده و همواره تنها بر اهلیت کار تاکید شده این در حالیست که باید این موضوع مدنظر قرار گیرد که اگر سرمایه‌گذاری در حوزه خاصی فعالیت می کنند وارد حوزه دیگری نشود.

وی با بیان اینکه مالکیت و مدیریت دو موضوع به هم نزدیک است، گفت: واگذاری سهام خصوصی سازی باید با روی کار آمدن اشخاص حقیقی باشد در غیر این صورت ورود تعاونی ها و سایر نهادها همان مدیریت دولتی است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت خصوصی باید دارای اهلیت باشد،گفت: این اتفاق در بهمن افتاده اما هنوز در کشور ما برخی استراتژی ها عمیق نشده و پافشاری بر اصلاح آن نیز انجام نمی شود و هر زمان که تداخل منافع به وجود می آید شاهد جوسازی هایی در این باره هستیم و تجربه نشان داده خصوصی سازی در برخی از بنگاه ها تحت تاثیر این جو زیر سوال رفته است.

شفیعی در ادامه درخصوص آمادگی گروه بهمن مبنی بر خرید سهام ایران خودرو و سایپا اظهار کرد: سهامداران این شرکت بر اساس شرایط کشور تصمیم می گیرند اما اگر بنده به جای فروشنده ها بودم از بخش خصوصی مبنی بر خرید سهام این شرکت ها درخواست کرده و حتی یارانه ای برای این امر در نظر می گرفتم چرا که به اعتقاد بنده اگر خصوصی سازی این شرکت ها به تاخیر بیفتد زمانی خواهد رسید که بخش خصوصی دارای اهلیت نیز حتی در صورت پایین بودن قیمت سهام، رغبتی برای خرید نخواهد داشت که هم اکنون در حال نزدیک شدن به این زمان هستیم.

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ شرکت خودروسازی در ایران اظهار کرد: همواره شعار انحصار سر می‌دهیم و از وجود آن اظهار نگرانی می‌کنیم و با شعار ضد انحصار بخش خصوصی را نابود کرده ایم ،هر زمان که بحث برند سازی در دستور کار قرار گرفته انحصار نیز مطرح می شود اما در مبارزه با انحصار افراط کرده ایم .

شفیعی با اشاره به وجود بیش از ۱۰ تولیدکننده در تولید یک قطعه خاص تصریح کرد به طور قطع این تعداد تولید کننده برای یک قطعه اقتصادی نیست برای نمونه در حال حاضر تولید خودروهای تجاری در سال کمتر از ۲۰ هزار دستگاه است اما با این وجود ۲۰ شرکت تولید کننده این خودروها فعال هستند که بدون شک این روند اقتصادی نبوده و قابل رقابت نیست.

وی با تاکید بر این که با هدف جلوگیری از ایجاد انحصار در صنعت خودرو تعداد شرکت ها افزایش یافت،گفت: این روند تنها منجر به خروج تولید از مقیاس اقتصادی شد چراکه یک خودروساز برای تولید رقابتی باید در سال یک میلیون دستگاه تولید داشته باشد تا قادر به طراحی برند و وارد کردن آن به بازار باشد.

شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر خودروسازها با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت تولید می کنند، تصریح کرد: نخستین آیتم در خصوصی‌سازی کسب بهره و سود است چرا که در خصوصی سازی به بقا فکر می شود و موفقیت و بقای شرکت برای مدیر انتصابی اعتبار به شمار می رود.

عضو هیات مدیره گروه بهمن با تاکید بر مدل درست خصوصی‌سازی در گروه بهمن اظهار کرد: سهامداران این گروه همواره به فکر اشتغال بوده و پیش از این نیز به صورت تخصصی در صنعت قطعه فعال بوده اند و به دلیل داشتن اهلیت لازم تنها به دنبال تجارت و کسب سود نبودند و از آن جا که ورود هر سرمایه گذار به مجموعه جدید همراه با حذف هزینه های اضافه و تلاش برای سوددهی بیشتر است، بنابراین اگر بخش خصوصی دارای اهلیت نسبت به ایجاد اشتغال در مجموعه اقدام کرده و سرمایه انسانی خود را از دست ندهد، خصوصی سازی به درستی انجام شده است.

وی ادامه داد: در گروه بهمن نیز خصوصی سازی با شناسایی نیروی انسانی و جذب نیروی متخصص انجام شد و در عین حال نیز توسعه محصول در راس برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفت به طوری که سه محصول جدید وارد خطوط تولید گروه بهمن شد که در زمان کوتاهی مورد استقبال بازار قرار گرفت.

مدیرعامل بهمن دیزل در تشریح خصوصیات بخش خصوصی فعال اظهار کرد: بخش خصوصی به فکر ارزیابی خود از سوی دیگران نیست و تبلیغ را تنها با هدف فروش بیشتر انجام می دهد در همین راستا بعد از خصوصی سازی در گروه بهمن هزار نفر به بهمن دیزل اضافه و پیمانکاران همکار نیز جذب این شرکت شدند و از سوی دیگر قطعه‌سازان همکار نیز با خیال آسوده تری با این شرکت همکاری کردند.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت مطلوب گروه‌ بهمن تصریح کرد: هم اکنون بودجه بهمن دیزل بیشتر از استانداری قزوین است و برنامه ریزی های این شرکت در شرایط مختلف بر اساس موقعیت ها تعریف شده به طوری که همزمان با اعمال تحریم ها و کاهش تولید، تولید محصول جدید با هدف عدم وابستگی به خارج از کشور با حداقل سرمایه گذاری انجام شد که به زودی از این محصول جدید رونمایی می شود.

شفیعی با تاکید بر اینکه در بهمن موتور نسبت به حفظ نیروی انسانی اقدام شد، ادامه داد: به اعتقاد بنده خصوصی سازی گروه بهمن از مدل های درست خصوصی‌سازی بود که اگر شرایط اقتصادی کشور اجازه می داد به روزهای روشن تری می رسید بدون شک بحران‌هایی که هم اکنون صنعت خودرو با آن درگیر است اگر در بنز و ب ام و رخ می داد کمر این شرکت ها را در کمتر از دوماه می شکست.

عضو هیات مدیره گروه بهمن با تاکید بر این که صنعت خودرو همواره از داخل ضربه خورده و این امر نشان می دهد که دشمنان نمی توانند هیچ غلطی بکنند، در ادامه با اشاره به اقدامات این شرکت همزمان با خصوصی‌سازی انجام شده اعلام کرد: بهترین خرید و مذاکره با طرف خارجی به راحتی انجام و محصول در سریع ترین زمان ممکن وارد بازار شد اما تنگ نظری برخی از رقبا در سال های اخیر باعث شد تا ۵۰ درصد از وقت بخش خصوصی صرف اثبات خود شود این در حالی است که در سایر کشورها برای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنند اما در ایران دیدگاه ها منفی و کنترل کننده است.

شفیعی با اشاره به دیگر دستاوردهای این گروه پس از خصوصی‌سازی گفت: بهمن دیزل موفق به عرضه ۳ محصول جدید و اضافه کردن آپشن هایی به خودروهای در حال تولید شد در عین حال تطبیق با استانداردهای محیط زیست نیز به سرعت انجام و شبکه خدمات پس از فروش نیز تکمیل شد ضمن ان که توجه ویژه ای به کیفیت شد که با اقدامات انجام شده بهمن موتور تنها خودرو ساز کشور است که همه محصولات آن دارای ۴ ستاره کیفی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در صورت عدم اعمال تحریم ها شاهد افزایش ظرفیت تولید در بهمن موتور دیزل تا سقف ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال بودیم، گفت: پس از خصوصی سازی در گروه بهمن تمام اسناد مالکیت ثبت و نگهداری و همچنین قیمت گذاری و برای فروش اموال برنامه‌ریزی شد، در همین حال بهمن دیزل نیز اقدام به فروش اموال خود کرد و سرمایه گذاری در سایر حوزه‌ها نظیر انرژی و لیزینگ نیز ساماندهی تا در زمان مناسب به فروش برسد.

شفیعی ادامه داد: پس از خصوصی سازی در این گروه حدود ۷ محصول جدید به خط تولید اضافه شد که در صورت نبودن تحریم‌ها توان افزایش تا حدود ۱۳ محصول نیز وجود داشت در همین حال تولید در حوزه سواری و وانت ۵ برابر شد و در بخش خودروهای تجاری نیز سهم بازار به ۵۵ درصد رسید اما همزمان با آغاز تحریم ها سهم خود را با هدف بقای شرکت کاهش دادیم.

شفیعی در پاسخ به اینکه با وجود پیش بینی خروج ترامپ از برجام چرا پیش‌بینی‌های لازم در این باره انجام نشد، اظهار کرد: دو ساعت بعد از خروج ترامپ از برجام طرف ژاپنی گروه بهمن در ایمیلی اعلام کرد که از همکاری با این شرکت معذور است حتی پاسخگوی جواب سلام ما نیز نبودند و پس از آن نیز به صورت زبانی خواستار ملاقات خصوصی با مسئولان گروه بهمن شدند اما از ارائه راهکار سرباز زدند.

عضو هیات مدیره گروه بهمن در پاسخ به پرسش خودروکار مبنی بر اینکه با جود چنین شرایطی چرا نسبت به انجام پیش‌فروش‌های جدید اقدام شد،گفت: در دوره قبلی تحریم ها چین همکار خوبی برای صنعت خودرو ایران بود و تصور نمی شد که ایران را ترک کند و حتی نسبت به سفارش گذاری قطعات اقدام کرد اما این قطعات در گمرکات باقی ماند.

مدیرعامل بهمن دیزل با اشاره به موضوع قیمت گذاری گفت: زمانی بحث قیمت گذاری مطرح می شود که اعتقادی به اقتصاد آزاد نداشته باشیم این در حالیست که بر اساس این اقتصاد، اگر عرضه و تقاضا یکسان نباشد سرمایه وارد حوزه دیگری می شود چرا که سرمایه دار باید سود کند.

وی در ادامه درخصوص استانداردهای تولید خودرو گفت: سیاست ما در استانداردها با مسایل اقتصادی همگرا نیست که لازم است در این زمینه بازنگری صورت گیرد.



انتهای پیام/ 
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار