از شیوع یک شایعه تا شروع یک باج خواهی/ وقتی برخی سیاسیون با رسانه های شخصی سهم خواهی می کنند
چند روز پیش تیتر یک خبر تعجب بسیاری از فعالان اقتصادی به خصوص حوزه خودرو را بر انگیخت، خبر انقدر عجیب و دور از ذهن بود که باورش از سفر چند روزه ترامپ به تهران و گرفتن عکس یادگاری همسرش با برج آزادی هم عجیب تر به نظر می رسید.
به گزارش خبرنگار خودروکار، یکی از رسانه های جریان اصلاحات که مالکیت آن را به یکی از نمایندگان پر سر و صدای تهران تعلق دارد چند روز پیش اقدام به انتشار یک خبر عجیب و غیر حرفه ای در مورد برکناری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ان هم در اوج روزهای رکورد شکنی در تولید، آرامش در فروش و استارت سریع داخلی سازی قطعات وارداتی خودروهای داخلی کرد.
در این خبر آمده بود چون اتفاق خاصی از زمان ورود سلیمانی به سایپا نیافتاده به زودی این مدیرعامل تغییر خواهد کرد، مطلبی که اگر نخواهیم با توجه به عملکرد مثبت و روشن سلیمانی در زمان اندک قبول مسئولیت در سایپا به باج خواهی رسانه ای متهم کنیم فقط این فرضیه در ذهن تداعی می شود که نگارنده این خبر مدتهاست از شرایط داخلی کشور، تحریم های خودرویی، کمبود قطعات و از آن مهمتر مشکلات مالی و نقل و انتقال ارز برای واردات قطعات خودرو بی خبر است و از آن مهمتر اتفاقات مثبت صنعت خودرو به خصوص در سایپا را در این چند هفته رصد نکرده که در متن انتشاری خود چند بار آورده «اتفاق مثبتی در سایپا رخ نداده است».
به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو عملکرد سلیمانی در تنها چند ماهی که به کشتی طوفان زده سایپا آمده بسیار موفق و قابل تقدیر است، سلیمانی انصافا خوب توانست با تغییرات حداقلی و اضافه کردن چند نفر خبره صنعت خودرو در موزه های مختلف، پویایی مناسبی را در گروه خودروسازی سایپا ایجاد کند.
حال این سوال مطرح است که با توجه به شرایط کنونی و مشکلاتی که همه فعالان اقتصادی و رسانه ها به خوبی از آن آگاه هستند، پراکنده کردن شایعاتی این چنینی چه نفعی برای صنعت خودرو و کارگران بی شمار آن خواهد داشت که با هزار امید و آرزو به روزهای آینده چشم دوخته اند و منتظر اتفاقات خوب و رونق دوباره این صنعت هستند.
آیا انتشار چنین مطالب بی مایه و غیر مستند برای اصلاح امور و برای ارتقا صنعت خودرو از سوی یک رسانه غیر تخصصی و کاملا سیاسی که متعلق به یکی از نمایندگان مجلس است مطرح می شود؟ رسانه ای که مربوط به نمایده ایست که اتفاقا همیشه ادعای آزادگی و نقد منصفانه را داشته و با این شعارها چند دوره به مجلس راه یافته و حالا برای رسیدن به اهداف شخصی و سهم خواهی از بنگاه های اقتصادی خبرهای اینچنینی منتشر و به صورت گسترده برای افراد خاص ارسال می کنند.
البته که حنای بی رنگ چنین رسانه هایی فقط افکار صاحبان آن را رنگی می کند و مخاطبان رسانه ها به راحتی می توانند هدف از انتشار چنین اخباری را از واقعیت ها تمییز قائل شوند اما ای کاش فضای رسانه ها از چنین فضاهای مسمومی آسوده می ماند و به شبیه نشست های خصوصی برخی خواص برای لابی گری و سهم خواهی های سیاسی نمی شد.
انتهای پیام/