دبیر انجمن خودروسازان ایران مطرح کرد:
پیشرفتهای صنعت خودرو کشور از گذشته تا کنون / ۷۵ درصد قطعات بومیسازی شده است
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: خوشبختانه به طور میانگین بیش از ۷۵ درصد قطعات خودروها ساخت داخل شده است.
به گزارش خودروکار، صنعت خودرو و قطعهسازی یکی از مهمترین صنایع کشور محسوب میشود که باید توجه ویژهای به آن داشت.
صنعت خودروسازی کشور توانست از قرارداد برجام استفادههایی ببرد و در زمینه دانش و فناوری و تکنولوژی کمکهایی صورت گرفت. این کمکها به قطعهسازی کشور نیز مربوط میشود و پیشرفتهای گوناگونی حاصل شد. به طور کلی صنعت خودروسازی بعد از انقلاب اسلامی پیشرفتهای متعددی داشته است و توانسته با وجود مشکلات مختلف به بومیسازی بالایی دست یابد.
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص پیشرفتهای اخیر صنعت خودرو ایران گفت: پیشرفتهای صنعت خودرو در دو زمینه در سالهای اخیر صورت گرفت. یکی از این زمینهها مربوط به طراحی و ساخت پلتفرمهایی میشود که ایران بر روی آنها کار کرد و از آنها میتوان به محصولات سمند، دنا و دنا پلاس اشاره کرد. سایپا نیز در طراحی و ساخت پلتفرم نیز تلاشهایی انجام داده است. مطلب دوم نیز این است که در سطح بینالملل بعد از این که برجام امضا شد اولین گروه صنعتی بودیم که از آن استفاده کردیم.
دستاوردهای صنعت خودرو از برجام
وی ادامه داد: قراردادهایی که پژو با ایرانخودرو و سیتروئن با سایپا بست را استفاده کردیم و منجر به تولید محصولاتی نظیر پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن c۳ شد. خوشبختانه پژو ۳۰۱ همچنان در برنامه تولید ایرانخودرو قرار دارد و طوری برنامهریزی شده که با ساخت داخل بیش از ۶۰ درصد به تولید برسد. این موارد را میتوان از دستاوردهای صنعت خودرو دانست منتهی با اجرای تحریمها، امکان پیشروی شرایط به نحو بهتر انجام نشد. لازم به ذکر است که در زمینه خودروهای برقی نیز تلاشهای صورت گرفته و در صورتی که زیرساخت آنها در کشور فراهم شود بتوانیم از آنها استفاده کنیم.
تامین مواد اولیه و قطعات الکترونیک
نعمتبخش در رابطه با شرایط قطعهسازی کشور گفت: به طور کلی در زمینه قطعهسازی، با استفاده از قراردادهای اشاره شده، قطعهسازان سعی کردند خود را ارتقا دهند اما در وابستگی مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد. لازم به ذکر است که تولید سواری در ۲ ماه نخست سال ۹۸ نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است. این مورد نیز به مواد اولیه مربوط میشود ضمن این که یک سری از قطعات نیز به صورت نیمه ساخته شده از خارج به کشور وارد میشود. این قطعات نیز عموما الکترونیکی هستند و ۹۰ درصد خودروهای مانده در کف کارخانهها نیز منتظر همین قطعات هستند. با استفاده از قرارداد L۹۰ ارتقا در کیفیت قطعهسازان شروع شد ضمن این که سایر قراردادهای پژو نیز در همین زمینه تاثیرگذار بود. در این زمینه دانش فنی منتقل شد و کمکهایی به صنعت قطعهسازی صورت گرفت. لازم به ذکر است که خودروهای رنو از کیفیت بالایی برخوردار هستند و شکایتهای کمتری نیز توسط مشتریان از آنها صورت گرفته است که نشاندهنده انتقال مناسب دانش به قطعهسازان است.
میزان ارزبری محصولات داخلی
نعمتبخش گفت: در ادامه پویشی راه افتاد که اعلام شد تا شرکتهای مختلف در زمینه بومیسازی قطعات کمک کنند. بهتر این بود که ما باید از روش سایر کشورها در ساخت قطعات استفاده میکردیم اما تحریمها از این کار جلوگیری کرده است. خوشبختانه به طور میانگین بیش از ۷۵ درصد قطعات خودروها ساخت داخل شده است. میزان ارزبری به طور متوسط به خصوص برای محصولات پرتیراژ شرکتهایی مانند سایپا و ایرانخودرو بین ۱۵۰۰ الی ۲۵۰۰ دلار برای هر خودرویی است .
هزینه بالای ساخت و طراحی پلتفرم
دبیر انجمن خودروسازان ایران در رابطه ساخت و طراحی پلتفرم اظهار کرد: در زمینه طراحی و ساخت پلتفرم اصولا از ابتدا تا انتها توسط ایران انجام نشده است چرا که هزینههای سرسامآوری دارد. با توجه به میزان تولیدات خودرو در داخل کشور، شرایط به گونهای است که ساخت پلتفرم صرف نمیکند. لذا بهترین کار این است که کمترین هزینه انجام شود؛ باید توسعه پلتفرم صورت گرفته و یا استفاده از پلتفرمهای مشترک صورت پذیرد و این کار در تمام دنیا نیز انجام میشود.
نقدینگی، مشکل اصلی صنعت خودرو
وی مشکلات اصلی صنعت خودرو کشور را چنین بیان کرد و گفت: مشکلات بزرگ صنعت خودرو به بحث نقدینگی مربوط میشود. از سال ۹۱ الی ۹۶ قیمتگذاری توسط شورای رقابت صورت میپذیرفت و تورم بخشی بانک مرکزی را دریافت میکردند و حدود ۵ درصد از بابت بهره وری و کیفیت از میزان تورم بخشی بانک مرکزی کم میکردند.
این نکته باید گفته شود که میزان تولید با تعداد نیروهای ثابت به صورت سالیانه کاهش یافت ضمن این که اجازه کاهش نیرو وجود نداشت. حقوق پرسنل مازاد نیز باید پرداخت شود بنابراین زیانهایی در این زمینه به صنعت خودرو وارد شد و از طرفی بابت بهرهوری ۲ درصد از تورم بخشی بانک مرکزی کسر میکردند. از طرفی به دلیل این که خودروها ارزبری دارند باعث شد قیمتها در بازار بالا رود و اختلاف قیمت با کارخانه ایجاد شود.
بعد از آن قرار شد به استناد مصوبه ستاد اقتصادی سران قوا قیمتگذاری خودرو به سازمان حمایت، کمیته خودرو و نهایتا ستاد تنظیم بازار واگذار شود. ولی علیرغم این که در خرداد سازمان حمایت قیمتهای خودروها محاسبه کرد وزیر سابق صمت که رییس ستاد تنظیم بازار بود از اعلام قیمتهای جدید خودداری نمود و دکتر رحمانی، وزیر صمت کنونی نیز بعد از آن دستور دادند خودروهایی که نوبت تحویل آنها تا پایان دی ۹۷ بود با قیمت قبلی تحویل داده شود. بدین ترتیب شرکتهای ایرانخودرو و سایپا هر کدام ۸ هزار میلیارد تومان در سال گذشته زیان کردند. در نتیجه خودروسازان نتوانستند بدهی به قطعهسازان را بدهند و طبیعتا قطعهسازان نیز امکان تولید و تهیه مواد اولیه را نداشتند.
قرار شد که وام به خودروسازان ارائه شود که درخواست ۱۵ هزار میلیارد تومان را داشتیم. ۱۶ هزار میلیارد تومان زیان برای خودروسازان در سال گذشته رقم خورد که تقاضای ۱۵ هزار میلیارد تومان وام را داشتیم. مصوب شد که ۱۱ هزار میلیارد تومان داده شود که از این مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و مابقی به صورت ارزی باشد. ۴ هزار میلیارد تومان بخش ریالی در اسفند سال گذشته داده شد اما معادل ارزی ۷ هزار میلیارد تومان الباقی که معادل ۸۴۴ میلیون یورو است را هنوز تحویل ندادهاند.
ارتباط با سایر کشورها
وی در پایان به وضعیت پیشرفت خودروسازی سایر کشورها در مقایسه با ایران اشاره کرد: کشور همسایه ترکیه و یا کره در زمینه خودروسازی توانستند پیشرفتهای قابال توجهی داشته باشند که عامل آن نیز مراودات و ارتباط با سایر کشورهای بینالمللی است. کرهایها با سایر کشورها کنار آمدند و صنایع خود را نجات دادند. مراودات با سایر کشورها باید انجام شود و ما باید از دانش کشورهای دیگر استفاده کنیم. در خصوص صنعت خودروسازی ایران همکاری لازم انجام نشد و اولین تحریمی که به ایران اعمال شد نیز در همین زمینه صنعت خودرو بود. تنها دلیل پیشرفت کشورهای ذکر شده در زمینه صنعت خودرو را میتوان در همین موضوع ارتباط با کشورهای دیگر دانست.
منبع: گسترش نیوز
انتهای پیام/