کد خبر: ۲۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹

از تحریم ها جهت تقویت داخلی سازی قطعات استراتژیک استفاده می کنیم

سیاست کلی شرکت کروز به روزرسانی خط تولید و روشن نگه داشتن موتور تولید در کارخانه های خودروسازی می باشد که با وجود همه ی فشارهای اقتصادی تعدیل نیرو نداشته و حتی در حال حاضر بصورت محدود جذب نیرو را در برنامه کاری خود قرار دادیم؛زیرا معتقدیم ما مدیون به این مرز و بوم هستیم و تا جایی که می توانیم باید با حفظ انسجام و وحدت در بین قطعه سازان خودرو به پیشرفت این صنعت کمک کنیم.
به گزارش خودروکار، حمید کشاورز در بازدید خبرنگاران از خطوط تولید شرکت قطعه سازی کروز اظهار داشت: هنری فورد می گوید آوردن مواد اولیه پای خط تولید، دشوارتر از تولید است. درواقع امر تولید مشکلات چندان زیادی ندارد بلکه مساله تامین، دشواری و اهمیت بسیار بالایی دارد و در این بین قطعه سازانی که میخواند برترین کیفیت و بهترین تولیدات را به خط تولید بدهند بیشترین مشکلات را به دوش میکشند.

کشاورز گفت: خودکفایی یعنی به وجود آمدن شرکت هایی که مهندسی و دانش فنی لازمه را برای تولید یک محصول دارند و حال ممکن است مواد اولیه را از خارج و یا از سازندگان داخلی تامین کنند.

وی افزود:ما می خواهیم تکنولوژی، مهندسی و دانش فنی داشته باشیم؛ مانند آنچه که در خط ایی سی یو ما وجود دارد.

مالک هلدینگ کروز گفت: تولید هر دستگاه ECU برای اتومبیل های پرتیراژ داخلی حداقل دارای ۲۰ دلار صرفه جویی بوده و بنابراین قابلیت تولید دارد. اکنون کامپیوتر خودروهایی که درصد داخلی سازی بالایی دارند مثل پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، تیبادر این شرکت تولید می شود و این موضوع سرمایه گذاری زیادی از این شرکت برده است.

بسیاری از پلتفرم های الکترونیکی خودرو های روز جهان هر روز در حال توسعه هستند و ما در این زمینه عقب افتادگی داریم اما با وجود این مساله، اگر دانش فنی را قطعه سازان ایرانی در اختیار داشته باشند می‌توانند عمده قطعات الکترونیکی را با صرفه اقتصادی تولید کنند. ما نسل 5 تولید ای سی یو را در کشور شروع کرده ایم و 150 پروژه تحقیقاتی و داخلی سازی در دست اجرا داریم.

کشاورز گفت: خودروهای کف کارخانه های خودروساز کمبود  برخی قطعات مثل باتری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، مجموعه کامل چرخ، ریل تنظیم کمربند، عایق ضدآب، صندلی و دستگیره، فندک، جک و قطعاتی نظیر اینها را دارند و شرکت کروز در این راستا علاوه بر دریافت سفارش های جدید قطعاتی که دیگر قطعه سازان توان تولید آن را نداشتند سعی کرد خلا موجود را پر کند اما برای تهیه این حجم و جبران کسری سایر قطعات میبایست مواد اولیه و قطعات زیرگروه تهیه گردد که این موضوع زمان بر است.کروز برای حل این مسئله تمام تلاش خود را به کار بسته است و شبانه روز برای تامین کسری ها حتی کسری بعضی از قطعات مربوط به قطعه سازان در مالکیت شرکتهای زیر مجموعه خودروسازان در تلاش است.

کشاورز افزود: بدهی خودروسازان به ما 1200 میلیارد است و خودروسازان قادر به دریافت وام جدید از بانکها نیستند؛ البته مشکلات زیادی برای رساندن مواد اولیه مورد نیاز تولید در صنعت قطعه داریم و این در حالی است که در برخی از موارد، پولی که برای خرید مواد اولیه به شرکای خارجی می خواهیم بپردازیم هم داده می شود. ما برای پرداخت مطالبات خودمان از بانکها تسهیلات می گیریم و به خودروسازان می دهیم؛ این در حالی است که تنها یک قطعه ساز از خودروسازان١٢٠٠ میلیارد تومان مطالبات دارد .

کشاورز در ادامه تصریح کرد اگر خواست ما این بود که به خودروسازان قطعه تحویل ندهیم دلیلی برای جمع کردن 12 هزار نفر تجهیزات پیشرفته در گروه کروز  نداشتیم پس حتما در این زمینه تمام مساعدت ها را خواهیم کرد. مشکل کسانی که قصد دارند شرکت تولید کننده داخلی را به عدم همکاری متهم کنند این است که قطعات را به صورت کامل از خارج وارد می کردند و به خودروسازان می دادند و امروز که این کار میسر نیست برای دست به تخریب تولید کننده داخلی بزنند و سعی دارند با ارائه آمار واهی مسائل را به گردن شرکت دیگری بیاندازند.

کشاورز در آخر گفت ما تولید کننده ایم و وقتمان را برای تولید می گذاریم و به دنبال تنش و پاسخگویی به کسانی که مخالف تولید ملی هستند، نیستیم. نشانه صداقت ما همین بس که هم اکنون 12000 هزار نیروی فعال خود را حفظ کرده ایم و شبانه روز با وجود مطالبات گسترده از بعضی خودروسازان فقط تولید می کنیم و قطعات تحویل می دهیم. انشاالله این بحران هم از کشور رفع خواهد شد ولی باید از این فرصت در جهت تقویت داخلی سازی قطعات استراتژیک استفاده کنیم.


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار