کد خبر: ۲۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
یکی از مالکان کروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد

مجموع مطالبات کروز از دو خودروساز به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسید/ تنها تامین کننده قطعه ایران خودرو و سایپا نیستیم

یکی از مالکان کروز کل قطعات کسری دو خودروساز را یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه اعلام کرد و گفت: از این میزان ۶۰۰ هزار قطعه مربوط به کروز است که سهم هرخودروساز ۳۰۰ هزار قطعه است.
به گزارش خبرنگار خودروکار، حمید کشاورز در نشستی خبری با تاکید بر این که سهم کروز از میزان قطعات کسری ۲۳ درصد است، اظهار کرد: در حال حاضر از ۳۰۰ هزار قطعه کسری حدود ۸۰ هزار قطعه موجود است که برای ۲۲۰ هزار قطعه باقی مانده نیز برنامه ریزی کرده ایم و به طور قطع برای تولید این قطعات باید به تعداد شیفت های خود بیفزاییم.

وی افزود: خودروساز باید برای تولید قطعات کسری منابعی پیش بینی کند تااین خط تولید علاوه بر تولید روزانه نسبت با تولید قطعات خودروهای ناقص نیز اقدام کند.

کشاورز در پاسخ به پرسش خودروکار مبنی بر سرنوشت جوینت ونچر این شرکت با فرانسوی ها اظهار کرد: فرانسوی ها قرار بود در ایران ماندگار شوند اما در حال حاضر با خروج این شرکت ها از ایران قراردادهای جوینت ونچر به خواب زمستانی رفته اند.

یکی از مالکان کروز مشکل اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و فرایند طولانی تخصیص آن و نقل و انتقال پول به شرکای خارجی را سه مشکل عمده صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: طی نامه نگاری با خودروسازان از آن ها درخواست کردیم تا تولید خودروهای ناقص را کاهش دهند.

کشاورز با بیان اینکه زمانی که تحریم ها آغاز شد پیش بینی می کردیم که در تولید و تامین قطعه با مشکل روبه رو شویم، اظهار کرد: در سال ۹۱ که تحریم‌ها آغاز شد، معادل ۲۰۰ میلیون یورو از قطعات ایران خودرو توسط گروه PSA تامین می شد، در واقع در آن زمان روزانه ۸۰۰ دستگاه ۲۰۶ تولید می شد که معادل ۱۲۰۰ یورو از قطعات هر دستگاه پژو ۲۰۶ توسط پژو تامین و به همین دلیل اجازه خودکفایی داده نمی شد.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون همه قطعات مورد نیاز ۲۰۶ در داخل تولید می‌شود، ادامه داد: در صنعت خودرو بیش از ۲۰ درصد وابستگی داریم اما می توان گفت مواد اولیه وابستگی حدود ۶۰ درصدی به قیمت ارز دارد.

یکی از مالکان کروز با بیان اینکه با ارز ارزان طی سال‌های گذشته صنعت را نابود کردیم، گفت: بخش عمده‌ای از مسائلی که پیش آمده به تحریم‌ها ربطی ندارد و مسئله اصلی ثابت نگه داشتن نرخ ارز طی سال‌های گذشته بوده که بر اثر تورم دچار انفجار شد و قیمت سایر را تحت تاثیر قرار داد.

وی تصریح کرد:مجموعه مطالبات ما از دو خودروساز با احتساب اصلاح قیمت ها در سال ۹۸، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان است و خودروسازان نمی توانند به صورت هفتگی و ماهانه مطالبات را پرداخت کنند، و وضعیت به گو‌نه ای شده که ما از بانک ها با اعتبار خودمان تسهیلات می گیریم تا خودروسازان بدهی ما را پرداخت کنند.

کشاورز اظهار کرد: با آغاز تحریم ها تامین کنندگان ایرانی اعتبار خودر را نزد شرکای خارجی از دست دادند و اکنون میزان بدهی معوق و چک برگشتی خودروسازان بابت تسهیلاتی که از بانک‌ها برای تسویه بدهی‌هایمان دریافت کرده و ضامن شدیم به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده ابن در حالیست که این رقم پیش از عید ۳۰۰ میلیارد تومان بود.

وی با اشاره به اینکه شرایط به گونه ای است که خودروسازان به ارتزاق روزانه فکر می کنند، اظهار کرد: ما قطعا از این شرایط عبور می کنیم و وظیفه داریم برای عبور از این وضعیت همکاری کنیم.

عضو هيأت مديره كروز در ادامه درخصوص موضوع انحصار در تولید قطعه گفت: قطعاتی که کروز برای ایران خودرو و سایپا تولید می‌کند، تولیدکنندگان دیگر نیز این قزعات را تولید می کنند و اکنون که این تولیدکنندگان با مشکل روبه رو شدند کروز باید به جای آنها اقدام به تامین قطعه کند.

کشاورز با بیان اینکه ما باید برای اقتصاد کشور و صنعت خودرویی که دولت زده شده چاره ای بیندیشیم، ادامه داد:آرزوی من این است ایران خودرو و صنعت خودرو غیر دولتی اداره شود.

به گفته کشاورز، در سال ۹۶ میزان فروش ایران خودرو ۳۲ هزار میلیارد تومان بود اما میزان سود ۷ میلیارد تومان بوده که رقم بسیار کمی است و معادل حدود ۱۱ هزارتومان سود برای هر خودرو می شود.

وی درباره مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه کروز میزان زیادی ارز دولتی دریافت کرده است، تاکید کرد:در سال ۹۶، که شرایط عادی بود و ارز دولتی مطرح نبود. ۲۷۰ میلیون یورو واردات مواد اولیه انجام شد در حالی که در سال ۹۷، ۹۰ میلیون یورو واردات مواد داشتیم که کمتر از یک سوم ارز مورد نیاز بوده است.

کشاورز با اشاره به اینکه نیروی انسانی ما سرمایه ما هستند و معتقدیم مشابه این سرمایه‌ها می تواند ایران را از گرفتاری نجات دهد، اظهار کرد: تاکنون ۱۳۰ پروژه داخلی سازی در این شرکت اجرایی شده و نسل ۴ ای سی یوها در حال تولید و نسل ۵ نیز در حال تست بوده و ظرف به تولید انبوه خواهد رسید.



انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار