کد خبر: ۲۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
خودروکار بررسی می کند؛

از نبود علاقه رانندگان به خودروهای برقی تا تهدید‌ مشاغل‌ در‌ زنجیره خودروسازی

طی جند سال آینده پیش بینی می‌شود که صدها مدل مدل خودرو برقی وارد بازارهای جهانی خودرو شود اما این در حالی است که در حال حاضر افراد کمی به این خودروها علاقه نشان داده اند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، خودروسازان برنامه‌های بسیاری برای ساختن خودروهای برقی مختلف طی چند سال آینده دارند اما یک نکته مهم را فراموش کرده‌اند: رانندگان هنوز علاقه چندانی به این فناوری جدید ندارند.

بر اساس تحقیقات موسسه خودرویی "LMC"، در حال حاضر، خودروهای برقی تنها یک سهم یک درصدی از فروش خودروها در جهان را دارند و این در حالی است که پیش بینی می‌شود تا سال 2025 این رقم در به 10 درصد برسد. با وجود این شرکت‌های خودروسازی برنامه‌های بسیاری برای ساخت خودروهای برقی دارند.

اما در طرف دیگر، هاو تای تانگ، رییس بخش توسعه محصولات شرکت فورد این گونه بیان می‌کند: "با افزایش این محصولات مردم نیز به سمت خودروهای برقی تمایل پیدا می‌کنند. هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند که تقاضای واقعی چه میزان خواهد بود."

همچنین با توجه به کاهش قیمت باتری‌ها و بال و پر گفتن تسلا و افزایش ارزش سهام آن، خودروسازان هم قصد دارند تا با مدل‌های هیبرید خودشان وارد این بازی شوند و سهمی از بازار خودروهای تمامی برقی (EV) را تصاحب کنند.

جنرال موتورز اعلام کرده است که تا سال 2023، 20 مدل برقی را وارد بازار خواهد کرد و این در حالی است که فورد و فولگس واگن اعلام کرده‌اند که قصد دارند خط تولید خودروهای برقی را در کشور چین راه اندازی کنند. همچنین تویوتا اعلام کرده است که در اوایل دهه آینده 10 مدل برقی را به بازار ارائه خواهد کرد. صنعت خودروسازی آلمان نیز  قصد دارد عرض سه سال آینده در زمینه توسعه خودروهای برقی و خودران بالغ بر ۶۰ میلیارد یورو معادل ۶۸ میلیارد دلار را سرمایه گذاری کند.

برنارد ماتس، مدیر انجمن خودروسازان در آلمان با انتشار بیانیه‌ای روز در آستانه برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۹ اعلام کرده است بالغ بر ۴۰ میلیارد یورو در بخش خودروهای الکتریکی و ۱۸ میلیارد یورو نیز در بخش خودروهای خودران سرمایه گذاری کند.

جف شوستر، قائم مقام برنامه زیری شرکت LMC می‌گوید: "چندین سال است که در رابطه با خودروهای برقی صحبت می‌شود و امروزه تعدادی از آن‌ها را در خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم اما میزان تقاضا بسیار کمتر از میزان تولید شرکت‌ها است."

اما سرمایه گذاری بر روی خودروهای برقی و تعیین اهداف برای آینده این خودروها به نوعی ریسک محسوب می‌شود به دلیل این که در حال حاضر شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز و همچنین تسلا در حال حاضر پیشتازان بازار هستند که تسلا ۳ پرفروش‌ترین خودروی برقی و الکتریکی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی شناخته و معرفی شده است.

اما نکته امیدوار کننده این است که به دلیل کاهش هزینه‌ها و همچنین پیشرفت در صنعت تولید باتری خودروهای برقی، احتمال می‌رود که این دسته از خودروها بتوانند در آینده به سرعت پیشرفت کنند و به عبارتی اگر تولید آن‌ها افزایش پیدا کند، تقاضا هم برای این خودروها ایجاد خواهد شد.

با وجود این که موسسه LMC باور دارد که در سال 2025 پیشرانه‌های درون سوز 85 درصد جمعیت خودروهای آمریکا را تشکیل می‌دهند، مدیرهای شرکت‌های خودروساز بر این باور هستند که با تولید خودروهای برقی مردم ناخودآگاه به سوی آن‌ها روی می‌آورند و بر اساس پیش بینی‌های کارشناسان اقتصادی خبرگزاری بلومبرگ، این تغییر تا سال 2029 نیز سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

ریک هاس، مهندس ارشد سابق شرکت تسلا که اکنون مدیر پروژه‌های شرکت ماهیندرا در آمریکای شمالی است، در رابطه با پیشرفت خودروهای برقی خوش بین است و می‌گوید: "همه چیز نسبت به 25 سال گذشته، به نسبت 10 برابر سریع‌تر پیش می‌رود و طی چندین سال آینده همه چیز در صنعت خودرو دچار تحول خواهد شد."

بر اساس پیش بینی ها در 5 سال آینده، حدود 127 مدل خودرو برقی توسط شرکت‌های مختلف راهی بازار می‌شود و این در حالی است که هیچ خودروسازی دوست ندارد از این موج جدید ایجاد شده در صنعت خودرو، جا بماند. تویوتا و فورد یکی از دو شرکتی هستند که با تلاش بسیار برای توسعه این تکنولوژی به هیچ وجه نمی‌خواهند که در دسته شرکت‌هایی باشند که از این تکنولوژی محروم می‌مانند.

اما سوال اصلی همچنان پا بر جا است: با توجه به سرمایه گذاری عظیم شرکت‌های بزرگ، آیا مردم هیچ تمایلی به خرید این خودروهای خواهند داشت؟

به نظر می‌رسد که در حال حاضر این مساله برای خودروسازان اهمیت چندانی ندارد و نکته مهم مساله رقابت است و به همین دلیل تمامی شرکت‌ها رفته رفته رو به تولید این خودروها خواهند آورد.

البته بسیاری از بازارهای اروپایی به‌ویژه در منطقه اسکاندیناوی، از خودروهای برقی بیشتر از خودروهای بنزینی و دیزلی استقبال کرده‌اند و همین مساله موجب شده است که شرکت‌های خودروسازی تمرکز بیشتری بر توسعه زیرساخت‌های مربوط به تولید و استفاده از خودروهای برقی داشته باشند.

اگرچه یکی دیگر از دلایل رو آوردن خودروسازان به تولید خودروهای برقی نیز این است که پارلمان اروپا و کشورهای اروپایی در دسامبر ۲۰۱۸ به توافقی دست یافتند که به‌واسطه آن موظف شده‌اند تا سال ۲۰۳۰ میلادی، گازهای آلاینده نظیر دی‌اکسید کربن را به میزان ۵/ ۳۷درصد کاهش دهند  اما  به گفته کارلوس تاوارز، مدیر ارشد اجرایی گروه خودروسازی پژو‌سیتروئن تلاش‌های اتحادیه‌اروپا برای کاهش آلودگی هوا و برقی‌سازی خودروها، موجب خواهد شد بالغ بر ۱۳میلیون فرصت شغلی در زنجیره خودروسازی اروپا از بین برود یا به مخاطره بیفتد و این خود موضوعی دیگر است که خودروهای برقی مشاغل زنجیره خودروسازای را تهدید می کند و این موضوع قابل تامل است.


انتهای پیام/
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار