خودروکار گزارش می دهد؛
نگاهی به سوزوکی در طول تاریخ/ بلندپروازی، عامل اصلی موفقیت های سامورایی ژاپنی
سوزوکی یکی از خودروهای خاص و با کیفیت ژاپنی است که در با دو محصول در ایران شناخته می شود. این خودروسازی بزرگ دنیا شاید برای بسیاری از علاقمندان همچنان تاریخی مجهول داشته باشد که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت.
به گزارش خبرنگار خودروکار، شرکت سوزوکی موتور کار خود را در سال ۱۹۰۹ به عنوان یک کارخانه نخریسی آغاز کرد. بنیانگذار این کارخانه میچیو سوزوکی نام داشت. آنها در کنار این کار ماشینهای نخ ریسی نیز تولید میکردند که کاربرد صادراتی داشتند. این شرکت در سال ۱۹۲۰ رسما با نام شرکت ماشینهای بافندگی سوزوکی ثبت شد.
این شرکت در حوزه خود بسیار موفق بود و خیلی زود بلندپروازیهای سوزوکی باعث شد که در سال ۱۹۳۷ شروع به طراحی اولین خودروهای خود کنند. دو سال بعد اولین خودروی سوزوکی آماده تولید شده بود.
با شروع جنگ جهانی دوم، تولید خودرو در سوزوکی متوقف شد چرا که تمام کارخانههای ژاپنی موظف به کمک به حکومت ژاپن در طول جنگ شده بودند. در طول سالهای جنگ دفاتر و کارخانههای سوزوکی به دلیل بمباران متفقین تقریبا نابود شدند. با پایان جنگ این شرکت دوباره مشغول نخریسی و بافندگی شد. به دلیل این که کتان مورد استفاده در این کارخانه وارداتی بود، سوزوکی توانست سود زیادی کسب کند اما با کم شدن رونق بازار کتان و همینطور افزایش هزینه واردات و از سوی دیگر به علت مشکلاتی که در مدیریت نیروی کار این شرکت وجود داشت، سوزوکی در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. به همین دلیل سوزوکی تصمیم گرفت با ایجاد تغییرات فراوان، دوباره روی به تولید خودرو بیاورد.
سال ۱۹۵۲ بود که سوزوکی با دوچرخه موتوری خود که یک موتور ۳۶ سیسی داشت وارد عرصه وسایل نقلیه شد. این دوچرخه موتوری هم امکان استفاده از پدال و هم امکان استفاده از موتور داشت. این طراحی مورد استقبال گستردهای از سوی مردم و دولت مواجه شد و دولت امکانات و سوبسیدهای مناسبی در اختیار سوزوکی گذاشت تا بتوانند به تولید دوچرخه و موتورسیکلت ادامه دهند. همین باعث شکلگیری شرکت سوزوکی موتور در سال ۱۹۵۴ شد.
در سال ۱۹۵۵ سوزوکی موتور محبوب کولدا (Colleda) را عرضه کرد که ظرفیت موتور آن ۱۲۵ سیسی بود. استقبال از این موتورسیکلت به قدری زیاد بود که سوزوکی ماهانه ۷۰۰۰ دستگاه از این موتور را به فروش میرساند. در همان سال سوزوکی از اولین خودروی کوچک خود به اسم سوزولایت (Suzulight) رونمایی کرد.
در سال ۱۹۶۱ سوزوکی موتورز و بافندگی و نخریسی سوزوکی از یکدیگر جدا شدند. در ادامه همین سال سوزوکی ساخت کارخانه دیگری را به اتمام رساند که به طور اختصاصی روی تولید کامیونهای سبک کار میکرد. اولین تولید این کارخانه سوزولایت کری (Suzulight Carry) بود که به یک موتور ۳۶۰ سیسی مجهز بود.
اولین کارخانه خارج از خاک ژاپن سوزوکی در سال ۱۹۶۷ در تایلند ساخته شد. در همین سال سوزوکی ون کری ۳۶۰ را وارد بازار کرد که بر اساس سوزولایت کری طراحی شده بود. این خودرو در شرایطی تولید شده بود که سوزوکی شرکت هوپ موتور را خریده بود و از فناوری تمام چرخ آنها استفاده میکرد این اولین خودروی 4×4 سوزوکی بود.
بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ جنرال موتورز به تدریج سهام خود در سوزوکی را به شرکت فولکسواگن واگذار کرد طوری که امروزه ۱۹.۹ درصد از سهام سوزوکی در اختیار فولکسواگن است. در طول سالهای فعالیت خود، سوزوکی با شرکتهای بسیار مطرحی از جمله جنرال موتورز، فیات، سوبارو، مزدا، نیسان، فولکسواگن و میتسوبیشی همکاریهای نزدیکی داشته باشد.
سوزوکی موتور امروزه یک شرکت چندملیتی بسیار بزرگ است که دفتر مرکزی آن در هاماماتسوی ژاپن واقع شده است. این شرکت نهمین سازنده بزرگ وسایل نقلیه در جهان است. آنها در سراسر جهان ۵ کارخانه تولیدی دارند و در بیش از ۱۳۳ کشور نمایندگی دارند. خانواده سوزوکی با ۵۵ هزار نفر کارمند یکی از پررونقترین سازندههای وسایل نقلیه از موتورسیکلت و خودرو گرفته تا کامیون سبک و ون است.
تنها دو محصول از برند سوزوکی در بازار کشورمان به چشم می خورد که شامل سوزوکی ویتارا شاسی بلند و کیزاشی سدان است. خط تولید محصولات سوزوکی در کشورمان در قبال محصول ویتارا به شرکت ایران خودرو تعلق دارد. ایران خودرو خراسان از سال 1385 تا به امروز وظیفه تولید شاسی بلند سوزوکی گرند ویتارا را بر عهده دارد و دیگر محصول سوزوکی یعنی کیزاشی نیز در تعداد اندک از سوی ایران خودرو به کشورمان وارد شده است. سدان کیزاشی علی رغم تمجیدهای بسیار از این خودرو به صورت آزمایشی و برای بازاریابی به تعداد محدود وارد شد و هیچگاه روی خط تولید ایران خودرو قرار نگرفت.
انتهای پیام/