روغن موتورهای سینتیک: روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا
پولیراسیون هیدروکربنها تولید میشود و نه با تصفیه نفت خام، این نوع
روغن، نخستینبار برای موتورهای جت بهکار گرفته شد که بهدلیل مزیتهایی
که این روغن نسبت به نوع مینرال دارا است در چند سال گذشته مصرف آن در
خودروها نیز فزونی یافته است. روغنهای سینتیک انواع گوناگون با مواد
تشکیلدهنده متفاوتی دارند که این امر آنها را از لحاظ کیفیت و نوع مصرف با
یکدیگر متمایز میکند از بین ۱۰۰ روغن سینتیک با فرمولاسیون گوناگون که هر
یک محاسن و معایبی دارند اما نوعی که بر پایه Polyalphaolefins یا به
اختصار PAO ساخته میشود مقادیر کمی هم Ester در خود دارد، دارای کارآیی و
قابلیت بیشتری است.
روغن موتورهای نیمهسینتیک: پایه روغن موتور
نیمهسینتیک وجود ندارد، بلکه شرکتهای روغنساز و تولیدکننده برای پرکردن
فاصله بین روغن موتورهای پایه نفتی با روغن موتورهای پایه فولسینتیک اقدام
به مخلوط کردن این نوع روغن موتور با درصدهای گوناگون میکنند تا بهتر در
بازار به فروش برسد. انواع روغنهای پایه سینتیک، روغن پایه PAO یا همان
پلی آلفا اوکفینها دارای ساختاری خاص و باکیفیت هستند و تمام مولکولهای
آن بهطور اشباع شده و یکسان در کنار یکدیگر قرارگرفتهاند بههمین دلیل
اصطکاک لغزشی در این دسته از روغنها بسیار پایین است. گروه دیگری از روغن
پایههای سینتیک روغن PAG است، یعنی پلیالکالاین گلیکولها که این روغنها
نیز مانند PAOها تهیه شده و مانند آنها کمترین میزان اصطکاک لغزش را دارند
این روغنها از داشتن گوگرد محروم هستند و همین موضوع آلودگیهای ناشی از
استفاده از آنها را به حداقل رسانده است از سال ۲۰۱۵ میلادی
(۹۴-۱۳۹۳خورشیدی) به بعد نسل جدیدی از روغن پایههای سینتیک نیز وارد بازار
شدند روغنهایی که به پایه گروه ۵ و در بازار به استر معروف هستند
روغنهای استری یا همان روغنهای پایهای گروه ۵ بهطور کامل با روغنهای
پایه سینتیک گروه ۴ تفاوت و درکلاسبندی جدیدی از API قرار دارند، حلالیت
عالی، پاککنندگی بینظیر، پایداری اکسیداسیونی و تحمل دما و فشارهای
بسیار بالا از ویژگیهای روغنهای گروه ۵ هستند. اگر از خودروهای مدل ۲۰۱۵
به بعد استفاده میکنید بهتر است از روغنهای موتوری برای پیشرانه خود
استفاده کنید که با روغن پایه گروه ۵ یا همان استرها تولید شده باشند زیرا
این روغنها در برابر تبخیر بسیار مقاوم هستند و تا دمای ۶۰۰ درجه
سانتیگراد هم تبخیر نخواهند شد. علاوهبر این در برابر آتش نیز بهشدت
مقاوم هستند و به همین دلیل علاوه بر این خودروهای روز جهان به گزینه
مناسبی برای موتورهای جت نیز تبدیل شدهاند.
چرا روغن موتورهای سینتیک با کیفیتتر هستند؟
مهمترین
دلیل آن با کیفیت بودن روغن موتورهای پایه سینتیک یکسان و هم اندازه بودن
مولکولهای تشکیلدهنده آنها است بههمین دلیل است که روغنهای سینتیک
میتوانند لایههای بسیار نازکی را روی قطعات موتورهای جدید تشکیل دهند که
باعث افزایش کارآیی آنها میشود.
مشخصات اصلی روغن موتورهای پایه
سینتیک: روانکاری عالی، روانکاری در پایینترین دمای ممکن (حدود منفی ۴۰
درجه)، نقطه ریزش و انجماد بسیار پایین (منفی ۵۰ درجه)، نقطه اشتغال و
آتشگیری بسیار بالا (حدود ۴۰۰ درجه)، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون
(ترکیب شدن با اکسیژن)، تمیزکننده طبیعی موتور، پایداری حرارتی فوقالعاده
در برابر تخریب شدن، درجه سرطانزایی بسیار کم (سمی نبودن)، کاهش مصرف
سوخت موتور به میزان ۴درصد و... است.
چند نکته کاربردی هنگام استفاده از
روغن موتورها لازم است در نظر گرفته شود: با هر بار تعویض روغن موتور،
فیلتر روغن را نیز تعویض کنید (بدون توجه به میزان کارکرد). از ترکیب چند
روغن موتور با یکدیگر خودداری کنید. پس از استارت زدن اجازه دهید موتور
حداقل ۱۵ ثانیه در دور آرام کار کند سپس تا ۲ دقیقه با دور پایین برانید.
هیچگاه افزودنیهای دیگر را به روغن موتور اضافه نکنید چراکه ممکن است با
ترکیبات اصلی روغن سازگار نباشد و این را نیز بدانید که هر چه لازم باشد در
خود روغن موتور وجود دارد. از روغن موتور که بیش از ۳ سال از تاریخ تولید
آن گذشته است، استفاده نکنید. سیاه شدن روغن نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه به
این معناست که روغن قابلیت جذب ذرات اسیدی و ناخالصیها را ندارد. درصورتی
که سالهاست از روغن مینرال استفاده میکنید اقدام به تعویض آن با نوع
سینتیک یا نیمهسینتیک نکنید.
محمدجواد شریفی - کارشناس ارشد صنایع
منبع: روزنامه صمت
انتهای پیام/