کد خبر: ۲۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰

آشنایی با نحوه طراحی و شکل گیری لوگوی مرسدس بنز

نشان فعلی مرسدس بنز که در آن حلقه‌ای ستاره سه پر را دربرگرفته در سال ۱۹۳۷ طراحی شده است.
به گزارش خودروکار، طراحی و داشتن لوگویی خاص برای شرکت‌های بزرگ به ویژه شرکت‌های خودروسازی مسئله‌ای مهم و حیاتی است، بخصوص اگر این شرکت‌ها کهن سال و دارای اسم و رسم در اکثر کشور‌ها باشد.

یکی از این شرکت‌های بزرگ و خوش نام شرکت مرسدس بنز با آن لوگوی معروف و خاصش است که هر کسی از نحوه طراحی و تاریخچه لوگوی آن خبر ندارد و در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز شما را با حقیقت طراحی لوگوی مرسدس بنز آشنا کند، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.
معرفی مرسدس بنز

مرسدس بنز، (به آلمانی: Mercedes-Benz) شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتور‌های درون‌سوز، همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه اتومبیل) و نیز تعمیر خودرو فعالیت می‌کند.

مرسدس بنز، که در فارسی بیشتر به بنز معروف است، نام خودرو‌های ساخت شرکت دایملر است. این شرکت قدیمی‌ترین سازنده خودرو در جهان است.

گوتلیب دایملر و کارل بنز، دو مخترع آلمانی موتور چهار زمانه، پس از مدتی کار مستقل، شرکت دایملر-بنز را در سال ۱۹۲۶ تأسیس کردند و محصولات خود را به پیشنهاد نخستین نماینده فروش خود، مرسدس گذاشتند که از نام دختر این نماینده گرفته شده بود.

این شرکت انواع خودرو شخصی و اتوبوس و کامیون را با نام مرسدس بنز، در کنار دیگر خودرو‌ها مثل دوج و کرایسلر و جیپ، تولید کرد. در سال ۲۰۰۷ به دلیل موفق نبودن محصولات کرایسلر این دو خودروساز از هم جدا شده و دایملر کرایسلر به دایملر تغییر نام داد.

تاریخچه لوگوی شرکت مرسدس بنز

کارخانه مرسدس بنز در نوامبر سال ۱۸۸۳ در مانهایم آلمان و با همکاری گاتلیب دایملر و کارل بنز راه اندازی و در سال ۱۸۹۰ به رسمیت شناخته شد. در حال حاضر کارخانه مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار دارد که فعالیت‎های آن در ادامه سیاست‌های قدیمی‌ترین سازنده خودرو‌های بنزینی در جهان، یعنی دایملر، موتورن، گیزلشافت است.

نام این شرکت برگرفته از اسم دختر امیل جلینک، تاجر بزرگ اتریشی و نماینده فروش محصولات بنز است وبه معنایی زیبایی و وقار است، که کارل بنز نام او را روی محصول خود گذاشت.

درسال ۱۹۹۸ پس از ادغام دایملر ـ. بنز با شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر و تشکیل دایملرکرایسلر آگ، این شرکت مدیریت مرسدس بنز را در اختیار گرفت.

امروزه مرسدس بنزیکی از زیر شاخه‌های شرکت دایملر آگ محسوب می‎شود که همراه با آئودی و BMW به عنوان سه خودروساز مشهور آلمانی به عنوان پرفروش‌ترین خودروسازان لوکس جهان به شمار می‎روند.

لوگوی مرسدس بنز که یک ستاره سه پر است، نشان تسلط این خودرو بر زمین، دریا و آسمان است که در سال ۱۹۰۳ طراحی در سال ۱۹۲۳ به عنوان یک نشان تجاری ثبت شد و تا سال ۱۹۲۶ چندین بار تغییر کرد تا به شکل امروزی خود رسید.

بعد از جنگ جهانی اول در سال ۱۹۲۶ که صنعت آلمان رو به زوال بود شرکت دایملر بنز تأسیس شد که محصولات خود را با نام مرسدس وارد بازار کرد. لوگو خود را به صورت یک دایره که در وسط آن یک ستاره قرار گرفته است، طراحی کرد و برای استفاده در پنجره رادیاتور گنجانده شد.

البته نشان فعلی که در آن حلقه‌ای ستاره سه پر را دربرگرفته در سال ۱۹۳۷ طراحی شده است. ابتدا لوگو مرسدس شامل سه شاخه یا همان ستاره و فاقد حلقه دور آن بود. اما پس از ادغام مرسدس و بنز در دهه ۲۰ میلادی یک حلقه به دور ستاره نیز اضافه شد.

آرم کمپانی بنز تاکنون مراحل مختلفی را طی کرده است که به طور کلی می‌توان تاریخچه طراحی لوگو مرسدس بنز را به دو دوره تقسیم کرد:

مرحله اول: این لوگو در سال ۱۹۰۳ طراحی گردید، اما در سال‌های ۱۹۰۹، ۱۹۱۶ و ۱۹۲۱ تکامل یافته‎تر شد تا اینکه در سال ۱۹۲۶ به یک ستاره طلایی با دایره‎ای که دورآن را محصور کرده بود، تبدیل گردید.

مرحله دوم: در سال ۲۰۱۴ شرکت خودروسازی مرسدس بنز به خاطر قهرمانی در مسابقات فرمول یک، لوگوی ویژه خود را طراحی نموده است. نام مرسدس بنز به «مرسدس AMG پتروناس» تغییر یافت و لوگو نیز همزمان با آن طرح جدیدی به خود گرفت. این مسابقه که با پیروزی لوئیس همیلتون، راننده انگلیسی تیم مرسدس به پایان رسید.

تیم مرسدس در بخش خودروسازان را بر آن داشت تا به خاطر قدردانی از راننده انگلیسی، لوگوی خود را تغییر دهد که پس از آن توسط «دیتر سچه»، رئیس شرکت‌های دایملر و مرسدس و «توتو وولف»، مدیر اجرایی بخش F١شرکت، تغییرات لوگوی مرسدس بنز امضا شد.

در حال حاضر در ساخت شکل ظاهری خودرو‌های مرسدس بنز تغییرات محسوسی ایجاد شده که محصولات این کمپانی قیافه وحشی‎تری به خود گرفته‎اند، اما در شکل ظاهری لوگوی این شرکت تغییرات زیادی به وجود نیامده و ستار‎ه لوگو از سال ۱۹۰۳ تاکنون پا برجا بوده است، به طوریکه افراد در تمام رده‌های سنی با دیدن این لوگو، فوراً محصولات کمپانی مرسدس بنز را به خاطر می‎آورند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/
برچسب ها: بنز ، لوگوی بنز
روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار