کد خبر: ۲۱۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹
عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت:

پورسانت و منافع برخی کارشناسان در واردات است

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت گفت: امروز صنعتگران ما خسته شده‌اند و دیگر توان سروکله زدن با کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت را ندارند وقتی 30 بخشنامه در طول شش ماه صادر می‌شود که برخی مغایر با یکدیگر است معنای واقعی تحریم‌های داخلی را درک می‌کنیم. وقتی به دلیل سیاست‌های ارزی و نگاه سیلقه‌ای کارشناسان هزینه انبارداری از چین تا ایران در عرض شش ماه صد میلیون تومان می‌شود تحریم داخلی را بیشتر درک می‌کنیم.
به گزارش خودروکار، ابوالفضل حجازی در خصوص آخرین وضعیت تولید موتورسیکلت و رعایت استاندارهای زیست محیطی در کشور گفت: بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال 96 تمام موتورهای تولید شده انژکتوری هستند و از ابتدای سال 98 استاندارد یورو 4 الزامی می‌شود.

عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص وضعیت بازار گفت: در چند سال اخیر تولید و بالطبع فروش ما سیر نزولی داشته است. به طوری که سال گذشته 30 درصد سال 95 تولید داشته‌ایم و امسال نیز نسبت به همین سال 10 درصد تولید کرده‌ایم که علت اصلی این کاهش تولید، سخت‌گیری‌ها و مقررات سازمان استاندارد بوده است آن هم درست در زمانی که تحریم‌ها باعث شده هزینه‌های ما افزایش پیدا کند. اگر بخواهیم به تفکیک بیان کنیم تحریم‌های اعمال شده از ابتدای امسال باعث افزایش 20 درصدی هزینه‌ها شده و 20 درصد هم به دلیل گران شدن ارز است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه موتورسیکلت وسیله نقلیه عموما اقشار متوسط و ضعیف است افزایش 40 درصدی هزینه‌ها رقم بالایی است.

حجازی اظهار داشت: موتورسیکلت مانند خودرو نیست که بازار دلالی داشته باشد و کالایی برای حفظ سرمایه باشد. موتوری که در سال 95 قیمت آن دو میلیون تومان بوده امروز شش میلیون شده است در حالی که هیچ کسب و کار قانونی در کشور اینقدر سود نداشته است که بتواند قدرت خرید خود را حفظ کند.

وی افزود: با توجه به کاهش فروش، کارخانه‌ها مجبور شدند تولید خود را پایین بیاورند که نتیجه آن افزایش هزینه‌ها است ما در سال 95 ، 45 کارخانه فعال در حوزه تولید موتورسیکلت داشتیم که امسال به 22 کارخانه رسیده که آنها هم با 15 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

عضو خانه صنعت و معدن ایران افزود: تولیدکنندگان این صنف مجبور شدند سال گذشته 1500 نفر را تعدیل نیرو کنند این در حالی است که دو هزار نفر هم که در بخش‌های قطعه‌سازی مشغول بودند نیز بیکار شدند ما این موضوع را به صورت کتبی به وزیر وقت صنعت اطلاع دادیم اما ایشان هیچ توجهی به مکاتبات ما نداشتند.

وی ادامه داد: ما طرفدار استفاده از استانداردهای اروپا هستیم اما بایستی هزینه‌های آن را نیز پرداخت کنیم هنوز در چین موتورسیکلت‌ها انژکتوری نشدند اما ما اینجا تولیدکنندگان را مجبور به رعایت این استاندارد‌ها کرده‌ایم. بدون آنکه ریالی از سوی دولت به تولیدکنندگان کمک شود.

حجازی در خصوص قراردادهای مشترک با تولیدکنندگان خارجی گفت: پس از برجام فضای خوبی برای همکاری‌های بین‌المللی به وجود آ‌مد ما حتی تفاهم‌نامه‌هایی با کمپانی‌های یاماها، کاوازاکی و برخی شرکت‌های ایتالیایی منعقد کردیم و حتی در تولید برخی قطعات قرارداد قطعی برای تولید مشترک امضا کردیم اما به محض اینکه زمزمه‌های تحریم بلند شد این شرکت‌ها همکاری خود را قطع کردند.

وی با انتقاد از روند قانون‌گذاری و صدور بخشنامه در این حوزه گفت: اتفاقات چند سال اخیر باعث شده که به این نتیجه برسیم برخی از سازمان‌ها هدایت شده نظرات برخی از کارشناسان را که از جای دیگر خط می‌گیرند بر خلاف مصالح کشور اجرا می‌کنند. ما پنج سال پیش توانستیم میزان ارزبری برای هر دستگاه موتورسیکلت را به صد دلار برسانیم یعنی یک کاهش ارز بری 70 درصدی داشته‌ایم اما امروز این رقم به 500 دلار رسیده است و احتمالا تا دو سال دیگر به دو هزار دلار خواهد رسید زیرا یک سری افراد منافعشان و پورسانتی که می‌خواهند بگیرند در گرو واردات قطعات است.

حجازی ادامه داد: وقتی دولت کارخانه‌ها را موظف نمی‌کند که قطعه تولید شده در کشور را استفاده کنند و وقتی تولیدکننده می‌خواهد ماشین‌آلات جدید را وارد کند به آن تسهیلات نمی‌دهند و یا اینقدر کارها را سخت می‌کنند ما مجبور هستیم به سمت واردات برویم.

وی در مورد تولید سال 97 موتورسیکلت گفت: از ابتدای امسال تاکنون 60 هزار موتورسیکلت تولید شده که فقط 20 هزار به فروش رفته است این در حالی است که الان هفته‌ای یک موتورسیکلت هم فروخته نمی‌شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: امروز جامعه ما از مسئولین گله‌مند هستند چون چیزی را که مسئولان بلندمرتبه می‌گویند نه خودشان و نه فرزندانشان اجرا نمی‌کنند امروز اگر قتصاد مقاومتی را اجرا می‌کردند قیمت دلار پنج هزار تومان بود.

حجازی در خصوص وظایف وزیر جدید صنعت گفت: مهمترین کار آقای رحمانی دادن امید به صنعت است امروز مشکل اصلی تولیدکنندگان سرمایه در گردش است زیرا سرمایه آنها یک شبه تبدیل به یک چهارم شده است. تولیدکنندگان هر چه سند و ملک داشتند در رهن بانک گذاشتند امروز دیگر چیزی ندارند که جبران این کاهش یک شبه سرمایه در گردش را بکند.

وی گفت: امروز به دلیل تحریم‌های کشتیرانی ما باید برای واردات از چین حداقل یک ماه در نوبت بمانیم تا نوبت حمل کالا توسط کشتی ایرانی به ما برسد.

حجازی در خصوص صادرات گفت: ما در سال‌های 80 تا 85 صد هزار دستگاه موتورسیکلت به عراق و افغانستان با قیمت 700 دلار صادر کردیم اما امروز فقط مسیر ترانزیت صادرات موتورهای چینی هستیم. وقتی کارخانه چینی هزینه سود بانکی افزایش یک شبه قیمت ارز و بخشنامه‌های یک شبه را ندارد می‌توانند موتور را به قیمت 400 دلار صادر کنند. از آن طرف تاجر افغانی برای ترغیب واردات موتورسیکلت چینی فایناس با سود چهار درصد می‌گیرد.

وی در پایان گفت: امروز صنعتگران ما خسته شدند و دیگر توان سروکله زدن با کارشناسان وزارت صنعت، معدن و تجارت را ندارند وقتی 30 بخشنامه در طول شش ماه صادر می‌شود که برخی متناقض با یکدیگر است معنای واقعی تحریم‌های داخلی را درک می‌کنیم. وقتی به دلیل سیاست‌های ارزی و نگاه سیلقه‌ای کارشناسان هزینه انبارداری از چین تا ایران در عرض شش ماه صد میلیون تومان می‌شود تحریم داخلی را بیشتر درک می‌کنیم.

منبع:ایلنا


انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار